Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Steger du i olie? - Pas på med det!

Sundhed

Sider: << < 1 2
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 12/3 2009 14:20 | Indlæg redigeret den: 12/3 2009 14:20

Dejligt at jeg havde misforstået det du skrev Maria.

Har desværre hørt den generalisering fra et par veganere før, så var nok mere et opstød over at skulle høre den igen.... ;)

Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2009 16:09 | Indlæg redigeret den: 12/3 2009 16:10

Leif - hvor får du al den frugt fra hér i Danmark om vinteren..? Som du synes vi skal spise.. ;)
Jeg kan komme i tanke om lidt æbler som jeg stadig har liggende i min kasse, men de er ikke særlig spændende mere...
For jeg går ud fra, at du ikke støtter op omkring den lange uøkologiske transport fra feks. New Zealand når vi taler om bla. Kiwi.. ;) :)
Men det er nok en anden tråd i øvrigt..
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 12/3 2009 18:02

Vi har selv en lille have med 17 frugttræer og 20 bærbuske. De sidste æbler - belle de booskop - slap op sidst i januar. Men i nærheden ligger en frugtplantage, der kan opbevare æbler betydeligt længere, så der køber vi kassevis. Pærer, bananer, blommer, vindruer, ananas etc. køber vi i alm. butikker, måske mest i Irma (pga. ofte bedre kvalitet).

Der er også et frugt- og grønttorv i Næstved hver onsdag og lørdag.

Miljø/transportproblemet kompenserer vi for ved at købe så meget økologisk og FairTrade som muligt.

I øvrigt har vi også masser af hjemmelavet marmelade fra havens frugter og bær...

Ja, det er en anden tråd :)

Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Dato: 12/3 2009 20:26

Det er ikke så godt at stege i olivenolie, da det kun må varmes op til 160 grader. Alternativer kan fx være avocado-olie, som har et rygepunkt på 225 grader :)
Asta
Forum-indlæg: 715
Dato: 13/3 2009 05:57

Leif - "Miljø/transportproblemet kompenserer vi for ved at købe så meget økologisk og FairTrade som muligt."
Det bliver transporten altså ikke mere økologisk af.. ;)
Kan ellers godt li' alle dine veldokumenterede indlæg, men dér er vi uenige.. Men nok fordi jeg ikke tror på vi skal spise alt det frugt hér oppe i det kolde nord.
Men det er stadig en anden tråd... :)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 13/3 2009 07:31

Jamen, så laver jeg da en anden tråd...
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 13/3 2009 18:40

Så må jeg lige lidt på banen :)

Bliver et kort svar, for kan se at de fleste har været på banen.

Transfedtsyre! Ja det onde det onde - men alligevel har vi en max anbefaling på 20 g. transfedt pr. dag.
Ved stegning af olier, bliver der produceret en lille smule transfedtsyre, men vi er altså henne i virkelig små mængder ved almindelig stegepander og gryder.

Noget så voldsomt som at friturestege sine pomfrittes i vegetabilsk olie, det genererer ca. 0.5 g. transfedtsyre pr. portion pommesfrites (skal nok vedlægge rapport når jeg er derhjemme).

Så der skal virkelig steges ved høje temperature eller andet, for at overskrides sin max grænse af transfedt.

Et andet og mere relevant eksempel er: 1 pose mikrobølgeovns popcorn inderholder 10 g. transfedtsyre.
Så hvis man har lyst til at skære ned på sit indhold af transfedt i kosten, så ville færdigprodukter som mikrobølgeovns popcorn være en idé, frem at bruge mindre vegetabilsk olie.

Nu har vi kokosolie balladen. Det er og bliver åndsvagt at bruge kokosolie i maden, grundet det høje indhold af mættet fedt.
Vi gør os lige en observation.

1. Anbefalingen for mættet fedt
2. Indholdet af mættet fedt i kokos

Konklusion: Brug kun kokos sjældent

Snakket om n-3 og n-6 rationen er spændende emne - og ja, bruger man et par spiseskeer rapsolie i sin daglige kost, så er det svært at ramme det rette forhold mht n-3 og n-6.
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 14/3 2009 07:20

Moonie; hvordan kan der være så meget transfedt i mikrobølgepopcorn? Jeg troede der var en max grænse for hvad der måtte være i de produkter vi køber?
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 15/3 2009 14:31

lullu: Jeg tror det er samme problem som med de tynde 'sunde' olier... det er først når du går hjem og varmer dem op, at du selv laver fedtsyrerne om til transfedtsyrer...eller hva'??
millacam
Dato: 15/3 2009 14:36

Maria: Mine kemilærere sagde så det modsatte af dine... nemlig at normal stegetemperatur var nok til at danne transfedt - og derfor advarede de os. Det kunne være spændende at finde ud af hvad der så er rigtigt?
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Område: Århus
Dato: 15/3 2009 14:58

Ja det lyder da pudsigt med de popcorn - læste lige at grænsen for indholdet af kunstigt fremstillet transfedt i DK er 2% (2% af fedtindholdet eller 2% af hele varen?)
Jeg laver altid popcorn i gryde på den gammeldags måde, fordi man bedre selv kan kontrollere hvor meget fedt man tilsætter. Microovns-pops er vist ikke meget bedre end at spise chips :(
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 15/3 2009 15:13

Man kan jo købe micro-pops i en lightudgave ;)

Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 15/3 2009 18:39

I har ret i, at danmark har en maks grænse på 2 g. transfedtsyre.

Jeg har lige undersøgt sagen nærmere mht popcorn, da jeg også fandt lidt underligt at indholdet kan være så meget højere, end maksimum grænsen.

Det jeg fortalte om, var noget jeg lærte engang i startet af studiet (altså 3 år siden) - jeg kan så se, at Fødevarestyrelsen har været ude og teste det på ny - også popcorn. Det viser sig, at de ikke overstiger max grænsen, sådan som det på nuværende tidspunkt ser ud.

Se følgende rapport: http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2006003/Rapport.htm

Og jeg beklager min gamle viden :)

millacam
Dato: 29/3 2009 23:31

Moonie: I følge "din" rapport (linket), giver det du skrev længere oppe om pommes frites ikke mening. I rapporten står der netop, at der stadig findes produkter inden for kategorien Pommes frites og dybfrost kartofler, som indeholder for store mængder transfedt. Jeg kan så tilføje at alle de poser jeg har læst på er kartoflerne forstegt i vegetabilsk olie - oftest solsikkeolie! Derfor mener jeg at det bekræfter min påstand/lærdom om, at man skal passe på med at stege i tynde olier.

Sider: << < 1 2