Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Midler imod forkølelsessår

 

Sundhed

lavidaverde
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 16/2 2011 19:26

Hejsa
Jeg døjer meget med herpes simplex også kendt som forkølelsessår. Jeg er efterhånden træt af at få et udbrud i gennemsnittet en gang om måneden. Er der nogle der har nogle gode "hjemme-råd", til hvad man kan gøre for at slippe for dem??
På forhånd tak :D
granatæble
Forum-indlæg: 516
Område: KBH
Dato: 16/2 2011 22:22

Hm. Som jeg har forstået det kan forkølelsessår kun bryde ud hvis ens immunforsvar er svækket. Så måske hvis man gik efter at styrke dette? Dvs. mindre stress og hvis du ikke spiser ordentligt, så gør det osv. Måske nogle tilskud?

Ydermere så lærte jeg et trick om at sætte citron på forkølelssåret når de første tegn var der og så følge op på det et par gange i løbet af dagen. Jeg er ikke helt sikker på om det virker, men det er den teknik jeg bruger, når jeg er så uheldig at de kigger frem.
LaKris
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 16/2 2011 23:58

Lysine - som ikke kan fås som kosttilskud herhjemme - men på nettet fra f.eks. sverige eller uk...

Da jeg boede i usa brugte jeg piller og creme fra http://www.quantumhealth.com/productgroups/coldsore.html - det er supergodt.

Men få lavet et 'trætheds'/immunforsvars tjek hos lægen - du kan jo have vitaminmangel...
Jimmi
Forum-indlæg: 413
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 06:29 | Indlæg redigeret den: 17/2 2011 07:56

Life Extension Mix—Follow label directions.
Cimetidine (Tagamet®)—200 mg three times daily and 400 mg at bedtime (800 mg at bedtime if you cannot take cimetidine throughout the day)
Vitamin A—20,000 international units (IU) daily during outbreaks; 2500 to 5000 IU for maintenance
Beta-carotene—25,000 IU daily for 7 to 10 days during outbreaks
Vitamin C (ascorbic acid)—5 to 10 grams (g) of esterified or buffered vitamin C during outbreaks
Vitamin E—400 IU of alpha-tocopherol or 359 mg of mixed tocopherols including gamma, delta, alpha, and beta tocopherols
Zinc—30 mg daily
Lactoferrin—300 to 900 mg daily during an outbreak; 300 mg daily for maintenance
Selenium—200 micrograms (mcg) daily
L-lysine—700 to 1400 mg daily to suppress outbreaks
Propolis—500 to 2000 mg daily during outbreaks
Thymus extract—2 capsules daily of Thymic Immune Factors
Garlic extract—1200 mg of Kyolic garlic twice daily during outbreaks; 1000 mg for maintenance
DHEA—100 to 200 mg daily if an outbreak appears imminent and during outbreaks until lesions disappear (blood testing is recommended after DHEA therapy to ensure adequate levels)


Her kan du læse hvorfor disse tilskud er anbefalet
http://www.lef.org/protocols/infections/herpes_shingles_01.htm
http://www.lef.org/protocols/infections/herpes_shingles_02.htm
__
Forum-indlæg: 798
Område: Ikke oplyst
Dato: 17/2 2011 11:26 | Indlæg redigeret den: 18/5 2020 20:56

LaKris
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 11:48

@ Sodergren

Tea Tree Oil er ekstremt allergiprovokerende, så hvis man er allergiker - som jeg, så skal man prøve at undgå det. Alle bør bruge det med forsigtighed, især i ansigtet.
Eline
Forum-indlæg: 512
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 11:52

Jeg har desværre ingen råd til hvordan du holder dem nede. Det lyder ofte at få dem ca en gang om måneden, og FORFÆRDELIGT irriterende! Jeg har dem selv ca 1-2 gange om året og det synes jeg er rigeligt...
Jeg er holdt op med at bruge zovir og andre herpes cremer da jeg oplever at de forlænger sårperioden. Jeg bruger i stedet herpes-plastre (kan bedst lide dem fra compeed men de fås fra flere producenter) og jeg synes det er en god løsning. De skjuler såret (ret meget, men self. kan det stadig ses...), forhindre smitte og lindre dunken/smerte. Alt i alt en god løsning for mig. Men måske du skulle snakke med din læge når du oplever at få dem så ofte?

Håber du finder en måde at undgå det på!
Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 13:29

Jeg bruger Brentan Babysalve, det er sådan en salve til hudirritation, svampeudbrud og rød numse, den lægger sig som en hinde på huden, ligesom zinkcreme, og tit kan jeg stoppe udbruddet, hvis det kommer på ligeså snart det begynder at prikke i læben, den fåes i håndkøb på apoteket og så supplerer jeg med Traumeel Salve, som jeg bruger til næsten alt, den virker bedøvende og heler blå mærker, forstuvninger, sår osv, markant hurtigere...

Og så som Gæble nævner, er det vigtigt at finde årsagen til udbruddet, feks. så kommer mit som regl kun, hvis jeg har været syg, eller i en stress-depri periode, så det er vigtigt at man har noget i ens hverdag, der bringer en glæde og at man får nok vitaminer-mineraler.
Jus
Forum-indlæg: 270
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 13:33

Man skal undgå sukker 100%..
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 14:38

Ivalu tror du os det virker på den anden slags herpes? Jeg får heldigvis ikke så tit udbrud mere, men de sker ind i mellem (jeg har haft det i over 10 år). Det er self. en dødssynd at have det da det er en kønssygdom, men jeg er rigtigt træt af de der piller jeg får af lægen, jeg skal nemlig tage 5 om dagen i 5 dage, ved hvert udbrud.... Det er lidt svært at komme til med salve dernede.... :$

Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 15:40

Anja- Det ved jeg ikke, men du kan jo teste det af, det koster kun 20-30 kr så det er da et billigt forsøg hver, må tilstå at jeg ikke kender så meget til den form for herpes, men kan sagtens forstille mig at det må være forfærdeligt at få det!
Kommer det i forbindelse med stress ell lign?
__
Forum-indlæg: 798
Område: Ikke oplyst
Dato: 17/2 2011 16:02 | Indlæg redigeret den: 18/5 2020 20:56

Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 16:04

ja og når jeg får mine dameting... :( tror jeg prøver det dersens creme næste gang og ja det er mega nederen, hvis nogen ikke gider bruge kondom kan jeg godt ligge en farverig beskrivelse op om hvordan det er ;)
Enigma
Forum-indlæg: 73
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 17:20

Tjah...jeg selv lider af toeren...det har også plaget mig med voldsomme og smertefulde udbrud, og der gik også max en måned imellem! Men efter jeg er blevet vegetar har jeg ikke fået et eneste udbrud! ;)
lavidaverde
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 17/2 2011 18:02

Tak for alle jeres gode råd! :) Jeg tror også det er fordi jeg er inde i en meget travl periode og stresser lidt derfor. Og har også lige været syg. Men tak :)
Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 5/3 2011 07:24

Det er sjovt I siger, at zovir forlænger sårperioden.. jeg bruger altid bare zovir, har ikke tænkt på andet, men synes godtnok også, at såret bliver siddende længe. Troede bare, at sådan var det. Men tror jeg vil prøve tea tree, som Robert nævner, eller Ivalus alternativ også. Robert: Er det en creme eller bare olien man dupper på?
Tilslutter mig det med, at sund kost og motion har meget at sige, samt mindre stress. Jeg får meget færre udbrud nu, hvor jeg motionerer flere gange om ugen og har skåret drastisk ned på sukkeret. Lige nu er jeg dog inde i en periode med meget stress, og har også lige været syg, og så har jeg selvfølgelig lige fået et udbrud. Så tror det er der, skoen trykker for mig..
__
Forum-indlæg: 798
Område: Ikke oplyst
Dato: 5/3 2011 15:22 | Indlæg redigeret den: 18/5 2020 20:57

Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 5/3 2011 15:26

Ok, tak for svaret :) Kan den købes i matas eller hvordan? Og er den dyr?
Ann
Forum-indlæg: 9
Område: Østjylland
Dato: 5/3 2011 19:00

Har brugt Arnika essenz fra Weleda i mange år når jeg har haft forkølelsessår. Det skal duppes på, så snart man føler en prikken i huden. Arnika essens kan også med fordel bruges når såret er brudt ud, da det virker udtørrende. Tidligere købte man det i helsekost-forretninger, i dag kræver det en recept fra lægen. Jeg får det tilsendt fra Sct. Pauls Apoteket I Århus.
__
Forum-indlæg: 798
Område: Ikke oplyst
Dato: 10/3 2011 10:48 | Indlæg redigeret den: 18/5 2020 20:57