Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

D-vitamin - Kan man få for meget?

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
vegan20
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 26/3 2009 20:04

Hej. Jeg er stille og roligt ved at overgå fra vegetar til veganer. Jeg tænkte derfor at det ville være en god ide at få fat i et B12 tilskud. Jeg kiggede så på nettet og fandt dette produkt:

http://www.vegansociety.com/shop/product_info.php?cPath=33&products_id=239

Jeg opdagede så at der i disse vitaminpiller også er D vitamin. Jeg har før hørt at det kan være en god idé at tage et tilskud af D-vitamin som veganer, specielt i vinterperioden.

Men hvad så når vi nu er på vej mod lysere tider og forhåbentlig en masse sol. Så vidt jeg forstår er det størstedelen af D vitaminer vi får via sollys. Derfor vil jeg spørge... Hvis jeg nu tager dette tilskud (også om sommeren) kan jeg så risikere at få for meget D-vitamin? Burde jeg hellere finde et tilskud uden D-vitamin?
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 26/3 2009 22:08

Jeg tror ikke der er nogen videre risiko for at få for meget. Generelt får vi danskere for lidt D-vitamin, også selvom vi ikke er vegetarer. Men D-vitamin er godt nok en af de vitaminer der kan overdoseres, så man skal ikke vælte det i sig, trods alt. Iøvrigt mener jeg at D2-vitamin (som er i de piller) skal udsættes for sollys for at blive 'aktiveret' og blive til D3-vitamin. Og det er vist egentlig D3-vitaminen som er farlig at overdoserer. Men kroppen sørger for ikke at lave for meget, så der burde ikke være fare i den sidste ende.
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/3 2009 05:26

D-vitamin er fedtopløseligt og man KAN få for meget, men der skal MEGET til.
Det bliver så til nyresten og nedsat funktion af nyrerne.
Omvendt tror jeg altså ikke det er så svært at få fyldt sine depoter op som man nogle steder kan læse om.
Bare lidt ud i solen hver dag om sommeren. :)
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 27/3 2009 05:59

Jeg ved at langt de fleste giver deres børn D-vitamindråber det første leveår, her er det ret velkendt at de får hård mave af det.. Det får mig til at tro at man bestemt kan få for meget
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 27/3 2009 13:50

Citat fra Nordiska Näringsrekommendationer 1996 (jeg har desværre ikke den nye fra 2004):

»Store mængder vitamin D er toxiske og kan føre til hyperkalcemi, nefrokalcinos og nyresvaghed, i værste fald død. Der er store individuelle variationer med hensyn til tolerance. Børn er mere følsomme over for store doser end voksne. Voksne kan tåle årlige engangsdoser på 7,5 mg, mens hyperkalcemi er rapporteret hos børn, som har fået en engangsdosis. Der findes flere rapporter om hyperkalcemi i forbindelse med ukritisk berigelse af børnemadsprodukter og i forbindelse med fejlagtig berigelse af mælk. En klar toxisk grænse er ikke defineret, men regelmæssigt indtag på mere end 50 µg bør undgås.«

Kommentar: Med D-vitamin menes formodentlig D3, som hovedsageligt kommer fra sollys og i mindre grad fra animalske produkter. D2 har jeg hørt skulle findes i vegetabilske råvarer, men er ikke sikker endnu. D2 er kun ca. 1/3 effektivt i forhold til D3 - det har jeg læst en forskningsrapport om. Bemærk, at 7,5 mg (milligram) er 1000 gange mere end den dagligt anbefalede dosis på 7,5 µg (mikrogram). Der er således næppe fare for overdosering ved almindelig fornuftig adfærd.

Mangel på D-vitamin er derimod meget almindelig, fordi vi får for lidt sol her på disse breddegrader - det gælder også mange kødspisere. Forskerne mener, at 15-30 minutter sol på hænder og ansigt pr. dag er nok, men det kan vi ikke få om vinteren. Andre mener, at D-vitamin kan lagres i kroppen, nogle siger 2 måneder, andre siger 6 måneder, og så skulle det jo være i orden...

Da alt dette + B12-problematikken ikke er videnskabeligt afklaret endnu, tager jeg en multivitaminpille hver dag.

Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
Asta
Forum-indlæg: 715
Dato: 27/3 2009 15:25

Èt af problemerne ved indtagelse af pille-tilskud er så bare, at hvis ens tyndtarm ikke fungerer optimalt, så optages pillerne slet ikke..
De ryger ud i den anden ende lige så hurtigt man har indtaget dem. :(
Rigtig mange mennesker har problemer med fordøjelsen/tarmene, ikke mindst pga. de rafinerede kulhydrater (sukker mm.).
Og måske er det dér at problematikken nogen gange ligger? Hvorfor nogle mennesker kommer i underskud af ditten og datten, selvom de egentlig spiser rimelig sundt..
Vær altid opmærksom på, at de tilskud man begynder at indtage HAR en virkning.
Ellers er det penge ud af vinduet.. ;)
Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Dato: 27/3 2009 15:40

virker ret uoverskueligt. det med vitaminer dit og dat.. prøver selv bare at spise og så spise lidt mere og så lidt mere og håber det går. alt det med piller er til at få spat af..
kan man få D vitamin af solarie så ? eller er det kun naturligt lys som giver det ?
skuffer mig lidt at mit nye idol leif varmark aka "mr know it all" tager vitamin piller :(
men det er også mig der har en pille fobi ;)
DDB
Forum-indlæg: 298
Dato: 27/3 2009 16:21

Jeg har lige læst en bog af: Grethe Schmidt, som vist engang i 1980'erne (?) var en ret kendt fortaler for vegetarisme/veganisme/råkost.
I bogen, jeg kan ikke huske hvilken, skrev hun, at planterne i naturen er udstyret med præcis det, vi har brug for!
Ikke for meget af hverken kulhydrat, protein, vitaminer, mineraler - men lige tilpas... hvis man spiser varieret!

.. Jeg har da læst, at D-vitamin oplagres i kroppen (?). Så hvis man får nok med sol i løbet af sommeren, og man prøver at få så meget sol, man nu engang kan i løbet af efteråret og tidlig forår, så er man da ikke helt "ude og skide".
Leif Varmark
Dato: 27/3 2009 18:30

Asta: Hvis folk spiser rimeligt sundt, kommer de ikke i underskud af ditten og datten. Hvis folk spiser raffinerede kulhydrater, spiser de ikke rimeligt sundt. Hvis folk har dårlig tyndtarm, så må de holde op med at spise raffinerede kulhydrater og andet skidt, så de kan få udbytte af vitaminpillerne.

Kristian: Det er da ikke særligt uoverskueligt. Æd en pille og tænk ikke mere over det, det kan ikke være enklere. Du kan ikke få D-vitamin af solarie-halløj. Det er solens ultraviolette stråler, oven i købet kun de såkaldte UV-B-stråler, der får et stof i huden (7-dehydrokolesterol) til at danne D-vitamin.

Thinka: Grethe Schmidt har gjort et godt stykke arbejde, men de sidste 30 års ernæringsforskning har afdækket en masse, som man ikke kunne vide noget om på Grethe Schmidts tid. Planterne er udstyret med alt, hvad vi har brug for, undtagen D-vitamin og B12. Det er bare ærgeligt... Man får heller ikke noget særligt D-vitamin forår og efterår, da solen på vore kanter står så lavt på himlen, at de ultraviolette stråler går så skråt ind gennem atmosfæren, at de fleste af dem bliver opsuget, inden de når ned til os. Det er også bare ærgeligt...

Tilbage står følgende, der bør undersøges/forskes i: Hvor længe kan man oplagre D3-vitamin fra solen? Kan man ad vegetarisk vej få tilstrækkeligt D2-vitamin, som kan »erstatte« D3? Kan man få tilstrækkeligt B12-»vitamin« fra kildevand og økologisk dyrkede, ikke særligt effektivt rengjorte grøntsager? (B12 er ikke et vitamin, men en bakterie, der findes overalt i naturen, men som det industrielle pesticid-landbrug og den kliniske forarbejdningsindustri har renset og desinficeret væk fra vores landbrugsjord og vores grøntsager).

Leif
Ulrik Smed
Dato: 27/3 2009 20:19

Der er nu lidt UVB i solarie-lys også. Men nok ikke som i sollys. Så skal man over i nogle krybdyrlamper, dem kan man få med op til 10% UVB. De gamle 'cancergrill'-højfjeldssole er der en del UVB i, men også noget farligt UVC som bør filtreres væk. Det kan man gøre med en bestem type kvartsglas eller polycarbonat.

(Jaja, jeg vil osse være med til at nørde lidt. ;) )
DDB
Forum-indlæg: 298
Dato: 27/3 2009 21:32

ØV! Jeg troede lige, jeg havde fået nuppet noget D-vitamin, da jeg lå og solbadede her i sidste uge - i hvert fald den uge hvor der var super-skønt vejr :)
Ulrik Smed
Dato: 28/3 2009 10:21

Det har du garanteret også. Atmosfæren fjerner jo ikke alt UVB-lyset, selvom indfaldsvinklen er lidt fladere end ved højsommer. Jeg kan da lige gå ud og måle hvor meget der er nu. :)
vegan20
Forum-indlæg: 4
Dato: 28/3 2009 10:29

Okay, så burde altså ikke være et problem hvis jeg køber de vitaminpiller?
Ulrik Smed
Dato: 28/3 2009 10:32

Nej, det kan vi vist rolig konkludere.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 29/3 2009 11:26

Ihh, vi kan jo meget snart begynde at syntetisere D-vitamin igen : D Midten af april!

Her er lige hvad jeg kunne finde i min bog (NNR 2004): "Vitamin D2 or Ergocalciferol formed by UV irradiation of ergosterol from yeast (gær) is used as a pharmacological preparation of vitamin D."

Næste sætning i bogen er dog lidt mere interessant: "The requirement for vitamin D3 can be completely satisfied by solar exposure of the skin. Experience demonstrates, however, that under our living conditions and at the latitude of the Nordic countries vitamin D deficiency may occur if the diet is devoid if the vitamin".

Dette bringer også lidt næring til bålet om hvorhvidt vi mennesker er kødspisere eller ej? Det kan jo hævdes at mennesker der bor meget nordligt, som fx. nord-Norge, Island og Grønland ikke kan syntetiserer D-vitamin i ret stor grad og derfor er den eneste måde de har kunne overleve på, har været at spise fisk.

Hvis nogle af de engelske ord drille, så kan jeg anbefale: http://www.ordbogen.com
Og hvis nogen skulle være interesseret i bogen: http://www.bogpriser.dk/isbn-9789289310628/

Mht. veganere og B12 vitamin, så anbefales det at tage 2 mikrogram om dagen (også NNR 2004 anbefaling)
Ulrik Smed
Dato: 29/3 2009 23:26

Ihh, vi kan jo meget snart begynde at syntetisere D-vitamin igen : D Midten af april!

Jahhh, det bliver skøøønt! :D

Meeen, Solen kan nu godt bruges allerede nu. Var lige ude og ta' et par målinger. UVB-indholdet er faktisk ikke ret meget forskelligt fra om sommeren. Her er en måling fra idag. UVC-delen er ikke reel, det er en målefejl. Det er ikke fordi der er hul i ozonlaget. ;)

Og her er en gammel måling fra en sommer.

Hvis man måler på den blå himmel, får man lidt mere UVB. Men det er procentvis, så den absolutte styrke er alligevel meget mindre end direkte fra Solen.

Leif Varmark
Dato: 30/3 2009 06:22

Hold da op, mand! Det her må du forklare nærmere!

For mig ser det ud som om du måler mere (0,11 %) UVB nu end om sommeren (0,07 %).

Men hvis der ikke er ret meget forskel på nu og om sommeren, så er det jo i direkte modstrid med hidtil kendt viden?

Der må være noget, der kan forfines her...

Leif
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Dato: 30/3 2009 14:44

Sejt Ulrik :D
Vil du forklare lidt nærmere, hvordan det skal forstås - fx mht farverne? Min studenterhue var musiksproglig hehe..
Ulrik Smed
Dato: 30/3 2009 21:30

Forskellen på 0.07 og 0.11% er nok mest en målefejl. Det skyldes den tynde vandrette linie forneden ved UVB/UVC, som bidrager en smule til procenttallet. Det er et instrument jeg selv har lavet, og jeg fik vist ikke lige nulstillet offsetfejlen før jeg målte... :$. Det reelle UVB ligger i den lille trekant fra lidt over 300 til 320 nanometer. Og den trekant ser nogenlunde ens ud på de to målinger. Så jeg tror egentlig ikke der er mindre UVB-procent nu, end til sommer. Men den totale lysstyrke er nok lidt lavere nu, og det gør jo også at UVB'en er lidt lavere, absolut set. Så mon ikke vi har lidt D3-glæde af at solbade nu, alligevel? :)

Farverne viser hvor meget indhold der er af de forskellige farver i lyset. Jo højere en farve går op ad skalaen, jo mere er der af den farve. F.eks. er der meget at den lyse himmelblå farve i den måling jeg tog af himlen. Og Solen har mest styrke omkring det grønne og gule. Hvis man målte på f.eks en helt rød lyskilde, så ville der kun komme en 'bobbel' på kurven i det røde område.

Haha, musik er jo frekvenser, ligesom lys! :D Så hvis du har lært lidt om toner og oktaver og måske bølgelængder på lydbølger, så kan det faktisk godt bruges lidt til at forstå det her 'lysshow' også. Sådan... hvis man tænker lidt abstrakt, i hvert fald. ;) Dybe toner svarer til infrarødt og rødt lys, og høje toner til blåt og UV, sådan set ud fra et frekvens-perspektiv.
Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Dato: 31/3 2009 05:36

smart ulrik :)
spændene stuff!
kan du ikke lige sveske en d-vitamin-opsnapper-batteri-dims sammen og sælge til os d vitamin udsultede
stakler ? hehe

mvh k
Sider: 1 2 > >>