Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Forsøg

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Justine
Forum-indlæg: 665
Område: KBH
Dato: 5/4 2009 11:29

Jeg lagde krop til et forsøg igår, der var virkelig underligt, i know. Men det gik ud på, at jeg skulle spise en Mc Donald\'s menu og derefter se hvordan min krop reagerede (jeg er veganer). Det var super ulækkert, men min nysgerrighed vandt altså i sidste ende.
Med DET SAMME steg mit blodtryk ret voldsomt. Jeg følte mig tung i hele kroppen, og jeg fik kvalme (som jeg virkelig prøvede at abstrahere fra, fordi jeg tænkte at det bare var tanken om at jeg havde spist ko), men idet jeg kom hjem kom det hele ligesom retur, men det hjalp faktisk ikke så meget. Jeg har været sindssygt tørstig hele natten, jeg har sovet i 3 etaper (og jeg kan altså godt sove igennem, normalt) jeg har haft noget så ondt i maven og været i virkelig dårligt humør (det kan så også self. være fordi jeg har haft det skidt, så er jeg normalt ikke ligefrem i hopla :) Idag er jeg på en skrap detox..

Idéen til forsøget kom egentligt fra dokumentaren \"super size me\", men jeg ville prøve at se hvad dette \"mad\" gør ved en veganer krop på bare ét \"måltid\".

Jeg har før ved uheld kommet til at spise noget der indeholdt kød før, og der er jeg ikke blevet dårlig, men har bare stukket to fingre i halsen fordi jeg har foretaget det valg, at jeg ikke vil lade min mave bearbejde det (hvis den altså kan?) og tanken har givet mig kvalme. Med Mc Donald\'s bliver (ihvertfald jeg) syg af h... til og det synes jeg giver stof til eftertanke. Der er mennesker, der er så vant til at spise dette her gift, og de mærker slet ikke signalerne fra deres krop på samme måde, og bliver ved at spise det. Der er folk der helt seriøst tager deres børn med og stikker dem et \"happy meal\", jeg ved simpelthen ikke hvad de bilder sig ind.

Nå, nok en mærkelig lille historie, men jeg ville dele min erfaring med mit lille forsøg med jer, og høre hvad i mener om, at det er lovligt at sælge noget så junket under kategorien \"mad\"? Og til sidst, hvad i mener om at lade børn, der ikke selv kan tage ansvar for deres egen sundhed endnu, spise det?
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 5/4 2009 12:08

Hej Tine.

Jeg er helt enig med dig - DET SKULLE FORBYDES VED LOV at lokke børn til at indtage den slags og pådutte dem opfattelsen af at det tilmed skulle være både lækkert og hyggeligt. FØJ!!! - siger jeg bare, hvad hulen er det folk bruger til at tænke med? Og hvordan kan man få sig selv til at fylde alt muligt skidt af den slags i sine egne og andres børn, uden først at sætte sig bare en lille smule ind i hvad det er og hvad det gør? - også i lyset af at man nærmest bombarderes med oplysninger om hvor sundhedsskadeligt det er og alle kampangerne om at vi alle skal spise mere frugt og grønt, 6 om dagen, passe på overvægt, type 2 diabetes osv. osv...

Tak for dit indlæg, Tine - og du er hermed tilgivet for at have spist noget af en ko (eller hvad det nu er!), i videnskabens tjeneste. ;)

Justine
Dato: 6/4 2009 09:10

Det virker bare desværre ikke at vi bliver bombarderet med hvor sundhedsskadeligt det er. De mennesker der spiser sådan noget stads jævnligt må da være afhængige af det - også er man vel ligeglad med om det er skadeligt, bare man får sit sukker/salt- "fix". Efter mit blodtryk at dømme var stadset noget så salt, og det er vel deres måde at gøre folk afhængige (og mere tørstige, så de drikker mere af deres sodavand) på..

Jeg tror slet ikke børn kan li' det før de er blevet vant til det. Det er jo bare legetøjet de vil have. Og det kan jeg godt forstå, god måde at lokke børn til a spise deres stads på. Hmprh.
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/4 2009 09:56

Jøsses da, Tine, hvordan i himlens navn kunne du da finde på det ??? JEG ville simpelthen ikke kunne have gjort det :$
Jeg er helt, helt enig i, at det er noget forfærdeligt skrammel, de sælger - og nej, det burde ikke kunne puttes ind i kategorien "mad" - adr....
Justine
Dato: 6/4 2009 10:01

Jeg er utroligt nysgerrig anlagt :D
Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Dato: 6/4 2009 13:49

vildt! jeg vill heller ikke gøre det nu, men skal da ikke mere end blot 3 måneder tilbage før jeg selv var forbi mcd og fylde mig med lort..
eneste grund til jeg kom der var fordi jeg ikke kender andre steder hvor de servere mad ind gennem en bilrude..

men man havde det da også dårligt de første 30min efter man havde spist, det var sikkert hver gang. plus sulten igen ca 2 timer senere alligevel..

men ja der skulle nogle regler ind imod at give børn det stads.. ad bad..

skal virkelig holde meget igen for ikke at komme med en \\\"hey jeg er teenager og det er forår kommentar\\\" angående dit sidste inlæg : \\\"Jeg er utroligt nysgerrig anlagt\\\" hæhæ ;)

mvh k

Justine
Dato: 6/4 2009 14:59

Men i det hele taget bare det, at de serverer mad ind gennem ens bilrude bør være nok til at skræmme en væk :D

Og tak, fordi du holdt så pænt igen :)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 7/4 2009 00:45

Jeg er også nysgerrigt anlagt, men derfor sidder jeg ikke og fixer meth. amf. for at se hvad der skulle ske.. ;)

Ja ok. måske en syg sammenligning..
Kilroy
Dato: 7/4 2009 06:30 | Indlæg redigeret den: 7/4 2009 06:30

Tine - Også jeg er nysgerrig (på den gode måde;)), men at du som veganer frivilligt spiser skodkødmad --- det forstår jeg simpelthen ikke :$....
Tama - jamen det er nok fordi, du ER syg ;);)
Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Dato: 7/4 2009 06:30

LOL tama
Justine
Dato: 7/4 2009 07:18

Nu var det her egentligt ikke en debat om hvorvidt jeg er syg i hovedet ;)
Marianne
Forum-indlæg: 404
Dato: 7/4 2009 08:59

Hej Tine

Nej, jeg synes ikke du er syg i hovedet. Men er så heller ikke veganer, så...Jeg spiste en burger for to år siden. Jeg var gravid og virkelig desperat af kvalme, så jeg var villig til at prøve hvad som helst. Det gjorde lige præcis ingen forskel overhovedet, jeg blev hverken mere eller mindre syg, og har så heller ikke spist kød siden.

Men forstår godt din nysgerrighed. Og synes egentlig ikke det er helt sygt at spise kød, alle jeg kender gør det faktisk. Synes bare at det er en rigtig dårlig idé, men ikke nok til at flippe ud over et enkelt burger-eksperiment.
Justine
Dato: 7/4 2009 10:33

Det var da godt at høre :)

Det var egentligt også det jeg ville bevise. Altså, at det er en rigtig dårlig idé :)
Kilroy
Dato: 7/4 2009 11:21

Tine - Undskyld, det var altså ikke dig, men Tama, jeg drillede ;):)
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 8/4 2009 19:06

Hehe, et af de sjovere indlæg det her :)

Jow man burde ikke få det skide godt som veganer, ved at skifte så radikalt. Men omvendt, så burde det ikke have de store fysiologiske virkninger på kroppen ved at spise 200 g. kød eller hvad en mc donalds menu nu indeholder.

Er nok mere en psykologisk virkning : )

Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Dato: 9/4 2009 08:07

Moonie - jeg er født vegetar.
Da jeg var i 17-18 års alderen prøvede jeg at spise kød nogle gange. Det blev vel til en 10-20 gange ialt og det var forskellige ting; gris, ko, kylling... Og jeg blev sindsyg dårlig i mit system hver gang og det varede fra én uge til tre uger før jeg var "renset" ud igen. :(:(:(
Men det skulle altså lige prøves af. ;)
Senere i mit voksenliv har jeg spist en lille smule fisk en gang imellem. (Et åndsvagt kompromis jeg indgik med min eksmand. :@)
Fisk har så ikke været så slemt for systemet..
Er dog "rigtig" vegetar igen..
Det er hændt, at jeg ved et uheld har fået noget "skjult" kød og det reagere mit system bestemt også på.
Så det er ihvertfald ikke nogen psykologisk ting hos mig. :);)
Justine
Dato: 9/4 2009 10:14

Det var nu, som også nævnt, alt det salt de kommer i maden. Det er jo helt vanvittigt! Jeg er slet ikke vant til alt det salt. Og sukker! puha. det er noget der får kroppen op i højeste gear :)
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 9/4 2009 21:31 | Indlæg redigeret den: 9/4 2009 21:33

veganere kan nemt blive syge efter mange år som veganere vis de spiser animalsk.

Og det samme vis spiser 100% øko el tæt på og så får ikke øko el bio. Men værst med det animalske altid over 90% af alle mad forgiftninger indebære animalske mad. og de få der er i ikke animalsk mad kommer i vegansk mælk det er bevist fødevare styrelsen men det i vegansk mælk er stadig sjældent når er bare oftes der når ikke er i animalsk mad.
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 9/4 2009 21:49

granhammer, fortæl mere !! Hvad er det for noget med madforgiftning af vegansk mælk? Er det sojamælk, rismælk eller hvad? Og hvad er det for en forgiftning? - eller er det i virkeligheden noget med allergi eller hvad? Fortæl alt hvad du ved, tak !!! :D
Justine
Dato: 10/4 2009 08:29

nu bliver jeg også nysgerrig.... :)
Sider: 1 2 > >>