Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Oppustet mave?

Sundhed

Sider: 1 2 3 > >>
nullnullnull
Forum-indlæg: 532
Område: KBH
Dato: 5/6 2011 08:44 | Indlæg redigeret den: 5/6 2011 17:56

Jeg har i rigtig lang tid gået og været overbevist om at jeg var ALT for tyk, og at alt fedtet sad på maven.
Men nu er det gået op for mig at jeg faktisk bare har voldsomt oppustet mave, hvilket også forklarer hvorfor jeg bøvser i tide og utide, og til tider har problemer med flatulence (det lyder altså bare pænere på engelsk!).

Det er ikke fordi jeg er en sylfide uden luften i maven, for der er da et par kilo ekstra fedt jeg ville have godt af at komme af med. Men det er betryggende at det faktisk ikke er så meget som jeg har gået og frygtet.

Nu er mit spørgsmål så bare (der er faktisk flere end et).
Er der nogen af jer der har samme problem?
Hvordan slipper jeg dog af med luften og min oppustede mave?

Jeg lever vegansk, glutenfrit, hovedsagligt af fuldkornsprodukter. Jeg spiser ret meget frugt, og rigtig mange grøntsager.
Sukkeret ved jeg er een grund til luften, og det har jeg droppet fra i dag!

EDIT: Jeg ved at jeg har IBS, men synes kun det er blevet værrer - selv efter jeg er gået over på 100% vegansk kost.
Dampii
Forum-indlæg: 206
Dato: 5/6 2011 09:41

Drikker du meget sodavand? .. For det kan ogs gøre det, uanset om det er sukkerfri eller ej.
nullnullnull
Dato: 5/6 2011 09:47

Jeg drikker aldrig sodavand, og har aldrig gjort det.
Flex
Forum-indlæg: 289
Dato: 5/6 2011 09:52

Almindeligt vand med brus kan også være en faktor.
nullnullnull
Dato: 5/6 2011 09:54

Det får jeg heller ikke noget af.
Det eneste jeg drikker der har en smule brus, er kokoskefir - men det er rent terapeutisk for fordøjelsen.

Og så er jeg først begyndt at drikke det indenfor de sidste par uger/måneder. Og oppustedheden har stået på i meget længere tid.
mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 5/6 2011 16:09

Har samme problem og jeg undgår alle kåltyper, frugt med højt fruktose indhold og generelt mad med mange fibre
nullnullnull
Dato: 5/6 2011 16:36 | Indlæg redigeret den: 5/6 2011 16:37

Har det hjulpet at undgå de ting?

Alle de ting er noget jeg elsker meget højt, så det ville være svært for mig at undvære.

Jeg får faktisk også hovedpine når maven bliver rigtig slem. Så er jeg klar over at jeg har spist noget der slet ikke var godt for mig.
nullnullnull
Dato: 5/6 2011 17:48

mst, har du hørt om Fructose Malabsorption?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose_malabsorption
Jus
Forum-indlæg: 270
Dato: 5/6 2011 17:55

Hvis sukkeret først er droppet idag, så kan der gå læææænge før du ser resultater.
Ellers så lev med den - har konstant en lille food baby, det er nuser <3
nullnullnull
Dato: 5/6 2011 17:58

Jeg har før været sukkerfri i månedsvis, uden den store ændring.

Og hvis det da bare var lidt luft i maven, så var det til at leve med.
Men det er ikke sjovt når det handler om kramper, og så en tarm der er øm i flere dage efter, skiftevis diarre og forstoppelse, hovedpine, træthed, depression, osv.
Det kan ikke være rigtigt at jeg skal leve med det længere!
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 5/6 2011 18:18

Man kan få nogle kul-piller der absorberer luften. Det er godt nok kun symptombehandling, men ku' jo være du kunne bruge dem mens problemet findes.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 5/6 2011 19:04

Fordi du ikke dyrker motion - det er jeg næsten sikker på!

nullnullnull
Dato: 5/6 2011 19:14

Ulrik, tak for info. Det tjekker jeg lige ud.

Moonie, jeg dyrker så meget motion som der nu er muligt, med hensynstagen til de forskellige fysiologiske ting jeg er hindret af.
mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 6/6 2011 16:43

Ja jeg har læst meget om fruktose malabsorption, og det er derfra jeg har fundet ud af jeg skal holde mig fra det så vidt muligt. Dvs. kun lidt frugt og kun dem med lavt fruktose indhold
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/6 2011 16:58 | Indlæg redigeret den: 6/6 2011 17:01

Til babyer er det YDERST anvendeligt at give den REN fennikel-the mod disse symptomer.

Man kan også tygge dem eller anvende dem i feks indiske og pakistansk mad

Kanelbark, kommen og spidskommen skulle have en lignende gunstig effekt
Klejne
Forum-indlæg: 384
Dato: 7/6 2011 12:13

Jeg er også fuld af luft, og sådan har det altid været, men mest når jeg har spist ting med hvedemel og sukker.

... jeg kan bare virkelig godt lide hvedemel og sukker...

... og så spørger folk, om jeg er gravid...

Motion hjælper også for mig. Gåtur/yoga-udstrækningsting er fint nok.
Jane Hoffmann2
Forum-indlæg: 52
Område: Århus
Dato: 14/6 2011 17:12

Jeg har ikke læst hele tråden, da den er lang. Prøv at drop brødet. Du skriver, at du spiser meget fuldkornsprodukter, og samtidig, at du spiser glutenfrit, men det er i modstrid. Fuldkornsprodukter indeholder som regel gluten. De kornprodukter, der er glutenfrie, det er quinoa, ris, majs, boghvede, hirse og vist ikke ret mange andre.

Jeg har selv haft problemer med bakteriel overvækst i tarmene, som giver oppustethed, og det hjalp for mig at undgå

sukker
brød/gluten
bønner/linser
kartofler

Jeg spiser heller ikke kød, æg og mælkeprodukter, da jeg er veganer.
soffi
Forum-indlæg: 13
Dato: 21/6 2011 14:05

Altså jeg har ikke for meget på sidebenene snarere tværtimod - men jeg led af samme problem med ekstremt oppustet mave heæe sidste år.
Det blev kureret ved at jeg gennemgik alle mine kostvaner og eksperimenterede med forskellige no goes indtil jeg fandt synderen hé :)
Jeg kom frem til disse årsager:
For mange kosfribre uden fedt til at smørre tarmen gør at det skal arbejdes så meget igennem at du får overproduktion af bakterier og derfor også luft i maven.
Spis små potioner flere gange istedet for større få. Hvis du holder maven igang sørger du for at den ikke bliver sat på standby og derved får et chok når du spiser som gør maven hævet.
Undgå alle former for tilsætningsstoffer. Spis så naturligt som muligt.
Undgå peber
Undgå vand med brus
Spis gerne kogte ting

Håber det vil hjælpe :)
BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Dato: 21/6 2011 14:15

Åh ha, nu kommer der et ikke særlig smart spørgsmål, men jeg bliver nødt til at spørge; Jane; når du er veganer, og undgår bønner og linser( ved ikke om kikærter tæller med) hvad består din kost så i grunden af? grønt og frugt?

- PS. jeg oplever også lidt a la samme symptomer. Har droppet tyggegummi (havde noget uden gelatine og glycerin, engang..), og spiser ikke Quorn, da det også har haft negative effekter på mig. Desuden drikker jeg en-to kopper pebermyntete dagligt, hvilket jeg personligt har fundet gavnligt (:
Lux
Forum-indlæg: 247
Dato: 21/6 2011 17:13 | Indlæg redigeret den: 21/6 2011 17:13

Jeg holder mig fra pasta, ris, karofler og brød( for det meste). Da kulhydrater binder vandet i kroppen, har det det med at give opsvulmede tilstande. Selv om fuldkorn på mange måder er godt for dig, så kan du meget nemt også få for meget af det. Jeg vil råde dig til skære ned på brødet/pastaen og se, om det vil hjælpe din mave :-)

Jeg vil anbefale dig at drikke grøn te, da jeg finder det meget udrensende og hjælpende på opsvulmet mave.

OG SÅ det allerbedste middel mod oppustethed YOGA. Det har virket så godt på mig.
Sider: 1 2 3 > >>