Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Oppustet mave?

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 > >>
njk
Forum-indlæg: 74
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 21/6 2011 18:58

Jeg bliver vildt oppustet og kan ikke holde ud at være i nærheden af mig selv når jeg har spist bønner! :(

Ellers så prøv en prutøvelse:

-Læg dig på ryggen
-Løft benene i vejret
-Støt med hænderne under hoften.
-Du skal så langt op at du ligger på nakke og skulderblade.

Nogle gange skal man skal man svinge benene helt om bag nakken, og så tilbage til udgangsstillingen.
Andre gange skal benene lidt ud ud til siden, men kun lidt.
Man er nødt til at prøve sig frem, for der skal lige nogle gange til før at man finder teknikken.

-Næste skridt: Lad benene falder ned mod jorden ---> PRUT!

Hold maven på plads:
Hulahopring = Strammere mavemuskler og en smallere talje ;)

Håndstand virker også godt på de stabiliserende mavemuskler.

mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 24/6 2011 03:02

Lux: Ophober du væske i kroppen af frugter?
Remix
Forum-indlæg: 809
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 22/8 2011 08:59

Drop brød (undtagen groft rugbrød/knækbrød i små mængder), hvidt pasta/ris, for meget sukker og for mange kartofler!
Spis mandler! De giver en god mavefornemmelse.
Remix
Forum-indlæg: 809
Opskrifter: 3
Dato: 22/8 2011 09:00

Jeg vil aldrig droppe bønner, for de er altså super gode! Mums :D
Athene08
Forum-indlæg: 4
Område: Sjælland
Dato: 5/9 2011 14:36

Hmm, det er uden tvivl candida det der og du har skånet din krop en del ved at være vegansk. Men jeg vil gætte på at du aldrig slipper helt af med det før du spiser 100% 801010 low fat raw vegan... Det har hjulpet umenneskeligt på mit samme problem, i det perioder, jeg har holdt det. Er nu tilbage til vegansk og kan mærke at jeg får mere luft i maven igen
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 5/9 2011 14:51

Altså, jeg har irriteret tyktarm pga. stress (har været til læge med det, da kæresten og jeg var overbeviste om at jeg var gravid :b ), spiser sundt, dyrker massere af motion... Det er bare pga. stressen.

De dage det er værst, må jeg gå i meget baggy tøj, for ellers tror folk jeg er gravid :b Eksempelvis her i weekenden, hvor jeg blev virkelig syg af stress, blev maven så stor, at jeg igen blev helt bange for at der skulle være en lille baby (som var kommet meget hurtigt, alien-indgreb måske?)

Så her hjælper afstresningsøvelser bedst...
-
Forum-indlæg: 58
Område: Andet
Dato: 5/9 2011 21:51 | Indlæg redigeret den: 28/6 2014 15:58

AnneU
Forum-indlæg: 121
Dato: 6/9 2011 10:26

Ellers så prøv en prutøvelse:

-Læg dig på ryggen
-Løft benene i vejret
-Støt med hænderne under hoften.
-Du skal så langt op at du ligger på nakke og skulderblade.

Nogle gange skal man skal man svinge benene helt om bag nakken, og så tilbage til udgangsstillingen.
Andre gange skal benene lidt ud ud til siden, men kun lidt.
Man er nødt til at prøve sig frem, for der skal lige nogle gange til før at man finder teknikken.

-Næste skridt: Lad benene falder ned mod jorden ---> PRUT!

I forhold til denne øvelse, så bare husk at det er super vigtig at man IKKE rykker hoved i øvelsen og hvis man har problemer med ryggen eller skader skal man ikke lige kaste sig ud i den. Det er en super fed øvelse også til at få spændt ud i kroppen, men den skal gøres ordentlig.
Jeg synes nu personlig ikke at den fremmer prutter, men det er da et forsøg værd :D
fr1977
Forum-indlæg: 1
Dato: 19/2 2015 09:00

Jeg har skimmet indlægget og har gået og haft lidt samme problem med oppustet mave, faktisk gjorde det helt ondt, det kom efter jeg er prøvet at skifte til vegansk kost. hvilket virkede helt ulogisk for mig for på så mange andre områder synes jeg det virkede fornuftigt. men hvofor ondt i maven.

Så så jeg et indlæg som jeg prøvede. det har faktisk noget med den rækkefølge vi spiser mad i at gøre. uden at gå i detaljer er rådet sådan her.

1. Spiser du vanmelon spis det kun om morgenen. det løber meget hurtigt igennem systemet og forstyre andre fordøjelsesprosesser.

2. bland ikke forskellig typer frugt. f.eks spis søde frugter for sig, spis mellemsure frugter for sig, spis sure frugter for sig.

3. spis tørre frugter for sig.

4. spis fede frugter og nødder for sig

5. hvis du vil skifte så vent 1 time. så det du har spist kan nå at komme ud af maven inden du hælder syre ned i sukkeret.

eksempler på obdeling

søde frugter
bananer, dadler, figner

mellemsure frugter
æbler, pære

sure frugter
citron, tomat

fede frugter og nødder
avocado, peanut, cashew

Elis
Forum-indlæg: 17
Område: Sydjylland
Dato: 19/2 2015 09:29 | Indlæg redigeret den: 19/2 2015 09:29

Altså jeg tror det kommer af for mange fibre måske..
Men prøv HUSK, det hjalp ihvertfald mig :)
Kirstenborup
Forum-indlæg: 2
Dato: 3/3 2015 18:11 | Indlæg redigeret den: 3/3 2015 18:12

Hej nullnullnull

Jeg døjede ligesom dig i mange mange år med luft i maven, opspilethed/irritabel tyktarm, indtil jeg faldt over diæten LOW FODMAP. Efter 4 dage på den var alle mine symptomer pist væk.
Før dette havde jeg så at sige afprøvet alle slags diæter med og uden dit og dat - og i perioder fastet helt fordi det var det eneste der hjalp. Jeg var ved at give op, men valgte så at prøve LOW FODMAP diæten som sidste forsøg. Og bingo: miraklet skete! Jeg har været på diæten i 4 år nu og symptomerne vender kun tilbage,
når jeg afviger for meget fra den.
Lån eller køb bogen LOWFODMAPDIET skrevet af 5 danske diætister på baggrund af videnskabelig forskning både i udlandet og i Danmark. Held og lykke med, gennem bogens meget klare anvisninger, at finde ud af hvilke af de 6 beskrevne kulhydrater, der måske er årsagen til dine gener.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 4/3 2015 11:04 | Indlæg redigeret den: 4/3 2015 11:11

Jeg tror nu ikke, at i skal regne med, at nullnullnull læser jeres gode råd til hende længere, da profilen ikke længere eksisterer og så fordi, det er en tråd, som hun startede tilbage i juni 2011 ;) :)
Kirstenborup
Dato: 4/3 2015 13:59

HI MARIANNE48

Tak for informationen. Måske er der andre der kunne være interesserede i at se nærmere på LOW FODMAP diæten .
Zhcoop
Forum-indlæg: 625
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/3 2015 14:09

Jeg tænker også at der måske er andre mennesker der oplever oppustethed end lige trådstarter, især når jeg ser hvad folk køber af mystiske ting...
Jeg er ikke sikker på at jeg kender forskel på overmæt og oppustet?
Hvis jeg har nogle problemer med min krop så prøver jeg at lytte efter, og det er tit vand eller bevægelse der hjælper, også gerne en kombo :] - men! fx ikke ALT for meget vand inden man laver yoga-øvelser ;] jeg plejer at lave et par øvelser, tag en tår hvis jeg føler for det, tilbage til øvelser, føl efter osv.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 5/3 2015 18:16 | Indlæg redigeret den: 5/3 2015 18:17

Velbekomme :) ;)

Men jeg oplever nu faktisk også selv, at jeg går og bliver for oppustet ind imellem, så jeg vil da tage at kigge nærmere på det der LOW FODMAP :) ;)
Zhcoop
Forum-indlæg: 625
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/1 2018 19:30

Jeg har lige set den her video, den synes jeg kommer ret godt rundt om emnet :]
How to Prevent Bloating on a Vegan Diet:

Niclas Pedersen
Forum-indlæg: 4
Dato: 13/1 2018 15:35

Jeg har også selv døjet med øget luft i maven og oppustethed. Som mange allerede har forklaret, så kan mange grøntsager og bælgfrugter give lift i maven, så skær ned på dette. Du kan også vælge at dyrke mere motion eller at supplere med ekstra mælkesyrebakterier. Det virker til at nedbryde den ekstra luft, der opstår som en del af din fordøjelsesproces. Du kan læse mere om dette her: https://mave-problemer.dk/oppustethed/
Hope
Forum-indlæg: 257
Dato: 13/1 2018 16:44

Ellers kan man tage et par altiv kulkapsler og et glas vand. Det plejer at klare problemet på ½ time
Nicolaj
Forum-indlæg: 78
Administrator
Dato: 13/1 2018 19:18

Det hjalp for mig da jeg begyndte at drikke 2l+ vand om dagen.
Houg
Dato: 3/7 2018 22:32

Jeg har fået lidt hjælp med produkter også de handler og så nogle veganske produkter på https://gutshop.dk/. Kunne være du kunne finde noget som kunne hjælpe der:)
Sider: << < 1 2 3 > >>