Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Olier og Omega 3-6-9

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Catmilla
Forum-indlæg: 52
Område: Odense
Dato: 29/4 2009 11:12

Hej søde veggie folk :)

Jeg har lige læst debat-tråden vedrørende problematikken i valg af olie til stegning - nåede vi egentlig til en konklusion?

Mit spørgsmål går på, om I har nogle gode råd til, hvor jeg kan købe en (vegansk) pille/kapsel med omega 3-6-9 og/eller olie.

På forhånd tak :D

Bedste veggie hilsner,
Camilla :)
Nelle
Forum-indlæg: 67
Område: Århus
Dato: 29/4 2009 14:07

Hej Camilla.
Nu kender jeg dig jo ikke så godt, så ved ikke helt, hvad du helt bestemt går efter, men jeg tager 2 skefulde Perfect Balance hver morgen og har gjort det i over et halvt år. Det smager ikke vildt lækkert, men det er ok og så er der omega-3, -6 og -9 fedtsyrer i en blanding af olier fra økologiske hør-, solsikke- og sesamfrø, kokos, græskarkerner, riskim og borago. Det koster 160-200kr for 50ml.

Jeg føler, at det gør mig godt! ;)

Knus fra Nelle.
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Moderator
Dato: 29/4 2009 16:53

Mit svar er en kaffebønne-blender og en håndfuld hørfrø, hver morgen. Det er billigt og du får i hvert omega 3, de andre 2, omega 6 og 9, kan du få fra andre olier. Olivenolie, raps eller tidselolie.
Catmilla
Dato: 29/4 2009 19:01

Tusind tak for svarene!! :)

Perfect Balance - er der alt i?! Lyder dejligt nemt.
Thobias rigtig god idé bortset fra, at jeg nok er så tilpas doven, at jeg går efter den nemme og hurtige løsning... men er sq sikkert sundere selv at lave den... ;)
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 29/4 2009 20:10

Prøv at låne bogen 'Sundt fedt og dræber fedt' af Udo Erasmus på biblioteket - så bliver du måske klogere. ;)

Udo Erasmus er internationalt anerkendt forsker og en af dem i verden, som ved mest om fedtsyrer, hvordan de påvirker helbredet og optagelsen af andre næringsstoffer. (Prøv evt. at google ham. ;) )

Ellers kan du søge på forskellige fødevarer eller fedtsyrer på nedenstående link, og se indholdet i forskellige fødevarer:

http://www.foodcomp.dk

Næsten alle fødevarer indeholder forskellige fedtsyrer, det du skal se på er, om der er nogenlunde ballance i dit indtag af n-3, n-6 og n-9 over hele dagen. Det nytter ikke ret meget at spise en skefuld af en bestemt olie i perfect ballance, hvis du så propper dig resten af dagen med alle mulige ting, som tilsammen indeholder en helt forkert fedtsyre ballance.

Sorry, men der findes ingen nem løsning. :$ Du er nød til at se på, OM du gør noget 'forkert' først, og derefter kan du forsøge at rette op på ballancen, HVIS den er skæv. Hvis der i forvejen er perfekt ballance i dit fedt indtag, så er der jo ingen grund til at tilføre mere fedt - fedt er jo ikke særlig sundt i store mængder!

JensD
Forum-indlæg: 2350
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/4 2009 21:36

Camilla - jeg gør lige som Tobias og det kan faktisk ikke blive nemmere. Det tager under 10 sekunder.... ;) Derudover er det jo også en meget billig løsning!
Catmilla
Dato: 30/4 2009 09:26

Millacam... hmm hvad så med en tsk olie/hørfrø 3 gange om dagen?

Uha, det er jo så super svært at vide, hvad man spiser i løbet af dagen... ikke rigtig noget, jeg planlægger... det ryger bare ned, når lysten melder sig... Hihi...

Jeg må igang med jeres råd så :)
millacam
Dato: 30/4 2009 20:07

Olie/hørfrø har du kun brug for, hvis du indtager for meget mættet fedt i løbet af din dag, ellers er det fuldstændig unødvendigt, medmindre du er undervægtig eller indtager ekstremt små mængder fedt i forvejen.

Hvis du meget gerne vil spise mere fedt, kan du f.eks. hælde en skefuld koldpresset økologisk olie over dine grøntsager i stedet for, det vil fremme optagelsen af karotener, som er meget gavnlige for kroppen. Så giver det lidt mening at indtage ekstra af det sunde fedt, men du kan også bare spise en avokado sammen med/i din salat/råkost. Avokadoen indeholder både sundt fedt, som fremmer optagelsen af karotener + kostfibre + vitaminer og andre sunde næringsstoffer... Men selvfølgelig... hvis man bare ikke kan lide avokado, så kan man jo altid ty til olietricket. 1 spsk olie til en portion råkost, er optimalt for den optimale optagelse af karotener. Større mængder giver ikke større optag af karotenerne. Hel og helst rå mad er sundest, da den oftest fra naturens hånd, er sammensat på en optimal måde. :)

Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Dato: 1/5 2009 07:43

smiler.. det er en vanskelig opgave at få det man skal have, uden først at have fået et helsetjek hos lægen.. jeg bruger dog tricket fra millacam med at lidt olie i råkosten hver dag. så håber jeg det hjælper ;)
kunne være man skulle hoppe med på hørfrø olien.. jeg har dem liggende, men vil først have det helsetjek inden jeg tager alt muligt som måske gør dårligt værre.
god 1 maj til jer alle
mvh k
Catmilla
Dato: 1/5 2009 08:03

Millacam: Det er sådan set ikke fordi, jeg gerne vil have olie... mere fordi jeg vil være sikker på, jeg får nok omega 3 mv.
Spiser jo heller ikke fisk eller noget i den dur. Bestemt ikke fordi jeg vil tage på!! ;o)

Lund: Jeg fik lige foretaget et generelt helsetjeck igår :o) Altid godt at få gjort :o)
Så er du holdt op med kun at spise müsli og soyamælk? Haha

Rigtig god 1. maj til jer alle!!

Camilla :o)
millacam
Dato: 1/5 2009 13:52

Hørfrø er en god kilde til omega 3, men de SKAL knuses! - og først lige inden du spiser dem, ellers kan de sunde fedtstoffer gå tabt (eller omdannes til skadelige stoffer!). Hvis de ikke knuses først, passerer de hele gennem kroppen, og da får du ingen gavn af omega 3 fra dem, fordi det kun findes inden i frøene. I nogle helsekost forretninger, sælger de knuste hørfrø. Hold dig fra dem, de kan som nævnt indeholde skaldelige stoffer, fordi olien inde i frøene bliver udsat for sollys samt ilt og dermed harskner og danner frie radikaler, som angriber kroppens celler.

Ellers er der også omega 3 i valnødder og tofu/sojabønner, hvis det tilfældigvis skulle være noget du er vild med. :)

Det lyder i øvrigt godt med et helsetjek - jeg håber du fik nogle gode oplysninger og råd. :)
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 2/5 2009 16:40

Jeg tænker at jeg burde tage tilskud af fx hørfrø for at få omega3, for jeg får vist temmelig meget omega6 gennem mandler, peanuts mv..Jeg har godt nok ikke brug for mere fedt hehe, men for at opretholde en balancemellem fedtsyrerne - men det er svært at overskue synes jeg..
Catmilla
Dato: 2/5 2009 17:41

Lige mine ord, Sidsel :)
Klejne
Forum-indlæg: 384
Opskrifter: 1
Dato: 2/5 2009 19:13

Jeg tager også Udos Choice-olie.
Det er skide dyrt, men det gir pæn hud ^^
Det indeholder omega 3, 6 og 9.
Han foreslår at man putter det oveni smoothies, men det må ikke blendes med, kun puttes i til sidst og røres rundt.
Jeg synes det smager dårligt.
Næste gang bruger jeg også bare knuste hørfrø.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 3/5 2009 21:06 | Indlæg redigeret den: 23/7 2010 11:32

OKay! Så får I også min olie-side her:

Olier

Ingen olier er sunde. Olier udtrækkes fra nødder, frø og kerner. Under processen bliver sunde stoffer som lignaner (en slags kostfibre), flavonoider, anti-oxidanter, steroler og phytokemikalier tilbage i nøddemassen og kommer ikke med over i olierne.

Det er stort set kun kalorierne, der kommer med. Én spiseskefuld olie, ligegyldig hvilken, indeholder ca. 500 kilojoule (i gamle dage = 120 kalorier). Olier, alle olier, er altså kalorierige, næringsfattige og uden fibre. Hvis du vil være sund, skal du gå efter præcis det modsatte: næringsrig, fiberrig og kaloriefattig mad.

Moralen er: Spis ikke olier, men hele nødder, frø og kerner, ca. 25-30 gram om dagen, hvis du vil holde den slanke linje, gerne mere, hvis du motionerer eller vil tage på i vægt. Hørfrø skal helst knuses, før de spises, da de er svært fordøjelige.

Angående Omega-forvirringen:

Folk spiser alt for meget Omega 6 i forhold til Omega 3 (10-15 gange så meget). Det bedste forhold er 2-4 gange så meget Omega 6 som Omega 3. Nedenstående skema angiver de bedste olier: jo lavere tallet er under 4, jo bedre er olien:

Bedste Olier:
Hørfrøolie (0,24)
Bladmynte(perilla)olie (0,27)
Rapsolie (2,0)
Sennepsfrøolie (2,6)
Hampeolie (3,0)
Valnøddeolie (5,08)
Macadamiaolie (?)

Bedste Nødder, frø, kerner:
Chiafrø, Hørfrø, Sennepsfrø, Hampefrø, Valnødder (4,2), Macadamianødder (6,3)

Mange andre nødder og kerner er også OK, men af andre grunde, f.eks. mandler og græskarkerner.

Omega 3-olier (ovennævnte) tåler ikke opvarmning særlig godt. Hvis man absolut vil stege sine grøntsager i olie, er de »bedste« olivenolie (den klassiske, 6/3-forhold 13,1) og avocadoolie (den fra New Zealand, 6/3-forhold 13,0). Alt bør være økologisk jomfruolie. Den meget opreklamerede kokosolie dur ikke, fordi den indeholder alt for meget mættet fedt.

Det bedste er altså ikke at bruge oliedressing. Det bedste er at drysse en skefuld knust hørfrø, sesamfrø, hakkede nødder etc. ud over sin salat. Dette er også godt til müsli og brød (de kan lige klare varmen inde i brødet). Det næstbedste er at bruge hørfrøolie til dressing, men det smager ikke særligt interessant. Jeg bruger derfor macadamiaolie og valnøddeolie til mine få dressinger. Man kan i øvrigt lave udmærkede salatdressinger at diverse frugtsafter...

Endvidere: Steg så lidt som muligt. Kog eller damp! Det, som kan spises råt, bør spises råt. En god politik er: 500 gram rå og 500 gram kogte/dampede grøntsager om dagen.

Omega 3-olier skal i køleskab, da de er hurtige til at harskne. Det gælder ikke Omega 6-olier som olivenolie og avocadoolie.

Omega 3 beskytter mod diabetes, hjertesygdomme og kræft. DHA-tilskud kan være relevant for personer, som har svært ved at omsætte denne Omega 3-fedtsyre. For meget omega 6-fedtsyre forøger risikoen for hjerte/kar-sygdomme og kræft.

Vegetarer/veganere mangler ikke Omega 3-fedtsyrer, hvis de spiser a la ovenstående. Det gælder mere om at nedsætte sit Omega 6-forbrug for at nærme sig det sunde 2:1-forhold.

Min kilde er hovedsagelig den amerikanske læge og ernæringsforsker Joel Fuhrman.

http://www.diseaseproof.com

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
Catmilla
Dato: 4/5 2009 15:00 | Indlæg redigeret den: 4/5 2009 15:00

Jeg takker mange gange for jeres råd! :)
I er alletiders :D
millacam
Dato: 4/5 2009 20:54

Jeg er ret enig med Leif. Som veganer mangler du temmelig sikkert ikke omega 3, da det findes i rigtig mange veganske fødevarer - især vores proteinkilder. Du kan derfor vende blikket lidt mod at sænke omega 6, hvis du har lyst, men det tror jeg nu heller ikke rigtig der er det store behov for som veganer, med mindre du virkelig vælter dig i kokos-/palme-fedt og kun meget få frugter/grøntsager... men klart at tippet med knuste frø er sundt. Så altså enten et par skefulde knuste frø eller en skefuld olie ud over grøntsagerne, for at kroppen kan optage flest mulig karotener, holde sig frisk, sund og forebygge kræft og andre livsstils sygdomme. :)
Catmilla
Dato: 7/5 2009 06:08

Ja, det tror jeg faktisk, du har ret i... nogle gange kan man bare blive totalt i tvivl, ik?
Fik svar på mine mange prøver og alt var i den skønneste orden... også B12 :D
Måske er det bare fordi, man hele tiden bliver konfronteret af folk med, at man selvfølgelig da må mangle alt muligt, når man ikke spiser kød/mælk/æg...
millacam
Dato: 11/5 2009 10:22

Ja det tror jeg også du har ret i. Jeg blev også helt i tvivl for nogle år siden og fik lavet et ordentligt tjek hos egen læge, fordi jeg synes alle omkring mig hele tiden kom med kommentarer om, at jeg nok manglede alt muligt. Hver gang jeg havde den mindste smule hovedpine eller en sjælden gang fik influenza, så fik jeg den i hovedet, at jeg nok manglede protein, jern og forskellige vitaminer og næringsstoffer, fordi jeg er vegetar! :@ Jeg fejlede ikke en disse i følge blodprøverne ved lægen! :D Siden har jeg sat mig lidt ind i at aflive nogle af alle skrønerne, så nu får folk svar på tiltale, når de kommer med dumme kommentarer. ;)
millacam
Dato: 11/5 2009 10:22

Hvor får du egentlig B12 fra?
Sider: 1 2 > >>