Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Flere vitaminer i øko-mad!

 

Sundhed

millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 12/5 2009 12:32 | Indlæg redigeret den: 12/5 2009 12:33

Så er det bevist! (igen) :D

5 års EU-forskning finder flere... læs selv artiklen her:

http://www.okologi.dk/Nyheder/search-nyhed-detail.asp?Id1=2280

Hermed mine varmeste anbefalinger til at leve økologisk. Jeg er selv enlig mor med to børn og studerende, det er altså ikke så dyrt! - måske snarere et spørgsmål om at prioritere og tage ansvar. :)
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/5 2009 17:29

Ja, selvfølgelig er ØKO det bedste... :D:D:D
Behøver man virkelig forske i det???
Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/5 2009 12:38

jeps øko det dur :)
plus det smager bedre.
der er for øvrigt et lækkert udvalg i netto denne uge.
mvh k
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 16/5 2009 18:18

Nu har jeg ikke set den egentlige rapport, men blot den artikel der er linket til :) Glæder mig da over budskabet og resultaterne, men synes nu alligevel det er sjovt at n-3 fedtsyre, beta-karoten og E-vitamin bliver nævnt som værende mere betydelig i økologisk mælk kontra konventionelt mælk. Disse næringsstoffer er jo ikke særligt fremtrædende i disse produkter alligevel - og derfor også ret ligegyldigt om der lige er 1 promille mere i.
Dennis Laursen
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 16/5 2009 21:14 | Indlæg redigeret den: 16/5 2009 21:14

Økologi er godt - biodynamik er bedre!

Dog har vores \"venner\" i EU gjort, at økologi ikke er lige så godt, som det kunne/burde være...
[...]F.eks. har EU tilladt kræftfremkaldende nitrit i øko-mad.

http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?rubrique70

Hvordan mon det så ikke ser ud i konventionelle fødevarer...
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/5 2009 07:33

Faktisk forholder det sig sådan at det er tilladt i økologisk agerdyrkning at benytte en andel konventionel gødning..

Dvs der er almen nitrit og nitrat i vores øko vegetabiler :(
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 6/6 2009 22:26

Biodynamisk mad styre gør øko også. men biodynamisk er bedst bedst i verden fås blandet i helsam
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Område: KBH
Dato: 8/6 2009 21:59

Uha, så er jeg glad for at jeg stemte som jeg gjorde! :D

Jeg er den sidste måneds tid begyndt at spise mere mere økologisk end jeg førhen har gjort. Jeg spiser dog stadig nogle gange noget junkfood, desværre! Det kan virkelig mærkes på min krop, ville have ført kostdagbog, så jeg kan finde ud af hvilke ting der er dem jeg får det dårligst af, så jeg bare kan udelukke en usund ting af gangen for at gøre det overskueligt... Men glemmer det hele tiden... Men jeg kan i hvert fald smage forskel!! Startede med at indføre øko gulerødder og havregryn, har ikke rigtigt spist konventionel siden. Men da jeg begyndte at spise økologiske bananer, og en dag spiste en for derefter at være løbet tør og spist en af mine mors konventionelle, ku jeg slet ikke spise den med glæde, da den smagte helt tørt, kan ikke forklare det bedre.. Forleden dag da jeg spiste en af de pærer jeg havde købt der desværre var konventionelle i mangel på andet i supermarkedet, så kunne jeg også smage pesticiderne på skralden, det var bestemt heller ikke en glæde at spise. Havde mest købt den til at juice, men efter jeg havde spist en ulækker sprøjtet pære er jeg bestemt blevet skeptisk. Det var IKKE mad det der!!!! Siden har jeg så købt noget frugt og grønt hos årstiderne, og prøver at få mig selv til også at købe flere økogrøntsager i supermarkederne. Det er bare fucking dyrt!!! Føler kun jeg får 4-5 grøntsager for 100 kr. Det er jo utroligt... Er begyndt at prøve at spire, så håber det hjælper lidt på økonomien.. Ellers er jeg også begyndt at købe økobær også, så det er kun grøntsagerne hvor jeg har meget ondt i røven. Det er meget lettere at købe det over nettet, jeg er bare ikke helt tilfreds med hvilke grøntsager jeg får leveret.. Såe det må jeg lige finde ud af.. Men alt i alt vil jeg bare sige, at jeg er fuldstændig chokeret over hvor stor forskel der kan være. Det er virkelig uhyggeligt at en stor industri kan få lov til at putte diverse giftstoffer i det der burde være mad. Selv frugt og grønt som ser harmløst ud kan indeholde lige så mange skadelige stoffer som giftstoffer næsten.

Hvordan får du det til at hænge økonomisk sammen Millacam?
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/6 2009 00:18

For 15 år siden besluttede min kone og jeg, at vi ville købe så meget økologisk som muligt og ikke se på prisen. Det er et spørgsmål om prioritering. Vi har ikke fjernsyn, vi køber tøj i genbrug, vi bager selv, vi opvarmer huset med finsk masseovn (billigt brænde), vi sparer på vand og el, vi har solfanger, energiglasruder, dobbeltisolering, vi går ikke i biograf, teater eller koncert, vi køber ikke impuls-ting og sager osv.osv.

Tænk også på, at du rent faktisk får mere næring og flere sygdomsbekæmpende stoffer for pengene, når du køber økologisk. F.eks. indeholder en pesticid-agurk 98 % vand, mens en øko-agurk indeholder 96 % vand. Det ser ikke ud til at være den store forskel, men det er 2 % tørstof i pesticid-agurken og 4 % tørstof i øko-agurken. Du får altså dobbelt så meget agurk, når du køber øko, og sådan er det hele vejen igennem!

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 13/6 2009 20:35

eng helt enig.

men se dette:

Hvor finder jeg mine proteiner, mineraler m.m.
For vegetare/veganere.

Godt råd. Bedst af få så lidt animalsk fedt som muligt. Selv om du spiser kød. Er bevist. ØKOLOGI er altid et renere produkt med bedre indhold af sunde enskaber
For dig og MILJØET.

PROTEIN
tofu, ris, bønner, linser, fuldkorn, soyamælk, tahin, broccoli, grønne grøntsager, mælk, soyabønner, soya mel, økologisk Vegansk kød erstatning.

VITAMIN A
Frugt, tørrede abrikoser, gulerødder, persille, spinat, smør og vegetabilsk margarine.

VITAMIN B
Fuldkorn, bananer, jordnødder, hvidløg, kikærter, spinat, mungbønner, broccoli, hvidløg, rød peberfrugt, rødbeder, avocado, porrer, pastinak, grønkål, de fleste kerner, frø, bønner, Fuldkorns spelt.

VITAMIN B1
Kidney-bønner, risklid, soyabønner, solsikkekerner, hvedekim, fuldkornshvede og rug, tofu

Vitamin B2
Mandler, hvedekim, tofu, syrnede jogurt

VITAMIN B3
nødder, kartofler, bælgfrugter, solsikkekerner og fuldkorns spelt produkter, tofu.

VITAMIN B5
Tørret frugt, linser, nødder, ærter, soyabønner, solsikkekerner og hvedekim, fuldkornsprodukter og grøntsager.

VITAMIN B6
Avokado, banan, gulerødder, linser, ris, soyabønner, solsikkekerner, og fuldkornsprodukter, Især fuldkorns Spelt produkter.

VITAMIN B12
Ost, mælkeprodukter, mælkesyregæret, meget meget lidt i grønsager, spire. (Eventuelt B12 vitamin tilskud 500ug om dagen)

VITAMIN C
Frugter, appelsiner, citroner, solbær, broccoli, blomkål, grønkål, peberfrugter, persille, chili, peberrod, rosenkål, rød peber, kiwi, dild, spinat, radiser, ananas, porrer, hindbær, grapefrugt, mango, papaya, kartofler, jordbær, tomater, brødkarse m.m.

VITAMIN D
Solens stråler 30min om dagen på bar hud, margarine, (eventuelt kost tilskud om vinteren 35ug om dagen)

VITAMIN E
Vegetabilske olier (især fra majs og solsikke), tahin, broccoli, fuldkorn, nødder og frø.

VITAMIN K
Broccoli, rosenkål, grønkål, spinat, tang, blomkål, grøn te, vegetabilske olier, grønne grøntsager, soyabønner, kikærter, brune bønner.

MINERALER & NÆRINGSSTOFFER

BETA-KAROTIN
Abrikoser, asparges, broccoli, melon, gulerødder, grønkål, græskar, spinat, søde kartofler, vandmelon

JERN (Optages bedst med C vitamin ved samme måltid)
Ost, kikærter, bladgrønt, linser, valnødder, Nødder, hvedekim, tofu, fuldkorn, svesker, rødbeder, dadler, tørrede abrikoser, græskarkerner, spinat, kornflaks.

JOD
tang, solsikkekerner, tofu, bordsalt (som tilsætning)

KALIUM
Tofu, tahin, fuldkorn, avokado, banan, nødder, citrusfrugter, linser, mælk, pastinakker, kartofler, rusiner, spinat, græskarkerner og hele korn, fuldkorns Spelt.

KALCIUM
Mandler, paranødder, ost, bladgrønt, figner, soyamælk og rismælk tilsat kalcium, hvidløg, kikærter, broccoli, spinat, sesamfrø, mælk fra ko, får eller ged, tofu.

KOBBER
Byg, mælke kakao, Soya kakao, honning, linser, nødder, havre, kerner, hvedekim.

KROM
frugt, kartofler, fuld korn og ost

ZINK
Fuldkorn, Fuldkornsris, mandler, linser, græskarkerner, sesamfrø, havregryn.

MAGNESIUM
Græskarkerner, tofu, bladgrønt, paranødder, solsikkekerner, mandler, havregryn, pinjekerner, hvide bønner, kikærter, linser, kokosnød, skorzonerrod, rosiner, majs, tørrede abrikoser, artiskok, sojabønner, cashew nødder, mandler, fuldkorn, bananer, svesker, Soya mælk tilsat calcium og Mælk fra ko eller ged.

MANGAN
Avokado, byg, brombær, brune ris, boghvede, kastanjer, ingefær, hasselnødder, havre, ærter, pekannødder, tang og spinat

SELEN
Avokado, mælk broccoli, hvidkål, bladselleri, hvidløg, linser, løg, hvedekim og hele korn. ( fek. Fuldkorns spelt )

SVOVL
Hvidkål, hvidløg, alm. Løg og mælk fra ko.

ESSENTIELLE FEDTSYRE avokado, mandler, solsikke kerner, knust hør frø det gir omega 3. omega 3 og 6 fås i alle vegetabilske olier i støre og mindre grad. Kokos olie er rig på meget omega 3 og lidt 6. Men bedst er en vegetarbilsk olie blanding der hedder pur balance omega 3,6,9 vis tager det i olie form.

FIBER
Fuldkorn, nødder, bønner, mange frugter, havregryn.

FOLINSYRE
Byg, ølgær, frugt, kikærter, bladgrønt, linser, ærter, ris, soyabønner og hvedekim.