Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Raw food for hunde

Sundhed

Stig
Forum-indlæg: 247
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 1/9 2011 08:34 | Indlæg redigeret den: 1/9 2011 16:27

Jeg fandt tilfaeldigt denne hjemmside> http://raw-food-for-dogs.com/raw-food-diet-for-dogs.html

Kom til at taenke paa nogle andre debatter der har vaeret med folk der gerne ville have deres kat eller hund der naturligt er en koedaeder skulle leve af en vegetarisk kost. Hvis det er fordi man faktisk taenker paa hvad der er bedst og sundest for dyret, maa det der staar paa denne hjemmside vel vaere svaret?. Har ikke selv nogle kaaledyr. Men hvis jeg havde ville det vigtigste vaere at de var glade, sunde og raske. Hvad mener i? Og hvad siger i til siden?

//edit: link forkortet / Benjamin
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1595
Dato: 1/9 2011 09:17

http://tinyurl.com/
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Administrator
Dato: 1/9 2011 10:02 | Indlæg redigeret den: 1/9 2011 10:06

Man kunne også bare bruge dette link: http://raw-food-for-dogs.com/raw-food-diet-for-dogs.html

Jeg synes mere det ligner en sælger-hjemmeside end en side der er videnskabeligt objektiv og behandler området dybdegående.

Jeg synes vegansk hundemad - nu hunden ikke lever frit - er det klart bedste valg, fordi det ikke foresager død og tortur for andre dyrearter. BARF med slagteriaffald, hvor man IKKE økonomisk støtter drab og tortur er et rimeligt alternativ. Hvis man har en hund vil jeg anbefale at man sætter sig grundigt ind i hundeernæring, og forsøger at maksimere procentdelen af vegansk føde, med 100% som mål, eventuelt i en gradvis proces. Under dette forløb vurderer man så sammen med andre - såsom dyrlæger - hvordan hunden har det, for at finde ud af, om det kan lade sig gøre. Det er svært at svare generelt på, fordi det kan være meget konkrete problemstillinger!
Hvis jeg f.eks. havde en hund, og den ville gå ned i velvære fra 100% til 98% hvis den gik fra 98% vegansk foder op til 100% vegansk foder, ville jeg nok vælge 100% vegansk foder (forudsat alternativet ikke er slagteriaffald/skraldet), med tanker om at lidelsen og døden jeg ville påføre andre dyr, ville være større end den hund jeg havde boendes nedgang i velvære fra 100% til 98%.
Derudover ville jeg kæmpe for at stoppe avl, sterilisere og opfordre alle til at gå til internater i stedet, indtil begrebet \"kæledyr\" ikke længere eksisterer, og alle dyrearter er fri for menneskets påtvungne indblanden. Frivillig interaktion er selvfølgelig fint.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 1/9 2011 12:30 | Indlæg redigeret den: 1/9 2011 12:35

Det med at kæmpe for at stoppe avl er ret svært, selvom der burde komme strengere restriktioner på området, men så længe diverse myndigheder i samtlige lande ikke gider at få dyreværns samt dyrevelfærdslovene forbedret og sørge for, at de bliver håndhævet, hvilket i den grad bliver svigtet, bliver det desværre ikke bedre.

Se f. eks. hvordan de behandler hundene og andre dyr i Grækenland, Spanien, Portugal, Italien, Rumænien, Kroatien(som der de sidste 3-4 mån. har været og fortsat er kraftige protester mod fra mange dyrevenner og Esdaw, for deres brutale og bestialske behandling og drab af gadehunde.....istedet for at tage imod fornuft fra dyreværnsorganisationer, om hvordan de kan få hjælp til at få hundene indfanget, så de kan blive neutralliseret, vaccineret(især mod hundegalskab og parvo virus) og behandlet for sygdomme på human vis.

Der er endvidere, det kæmpe problem med hvalpefabrikkerne i lande som f. eks.: Rumænien, Polen, Ungarn og Kroatien.

Selv herhjemme i DK er det et virkelig svært, at få myndighederne
til at gøre noget mod uetiske hunde avlere, der er f. eks. advaret kraftigt mod en mand fra Lemvig egnen i GulogGratis, som avler hunde under meget miserable forhold at sammenligne med puppymils. Det har stået på i længere tid, og er både anmeldt til Dyrenes Beskyttelse og politiet, og alligevel er manden ikke blevet stoppet endnu. Nu er Alle Dyrs Ret også blevet kontaktet desangående, og så kommer der nok gang i sagerne, for de plejer at være bedre handlekraftige til at få stoppet dyremishandlere end D. B..

De kan sende en mand til månen, men EU kan ikke få taget sig sammen til at få oprettet en ny forbedret dyreværns/beskyttelse-og dyrevelfærdslov for samtlige EU lande.

Ja, det er virkelig ærgeligt, at WSPA' s kampagne: Animals Matter to Me make them Matter to Governments ikke lykkedes at få gennemført, fordi der ikke blev samlet nok underskrifter. Som jeg selv var med til for et par år siden via Dyrenes Venner.
Stig
Dato: 1/9 2011 12:45

Marcus> Jeg synes vegansk hundemad - nu hunden ikke lever frit - er det klart bedste valg, fordi det ikke foresager død og tortur for andre dyrearter.

Desideret tortur af dyr, kan vi nok udelukke, idet der er tale om oekelogisk koed. Hvor dyrenes som regel har mere plads, bedre vilkaar osv. Men de bliver selvfoelgelig slagtet og doer dermed. Men i naturen havde rovdyr jo ogsaa draebt dem. Saa forskellen ligger vel bare i at i det ene tilfaelde bliver det draebt af en slagter og i det andet af f.eks en ulv.

Marcus>Jeg synes vegansk hundemad - nu hunden ikke lever frit - er det klart bedste valg, fordi det ikke foresager død og tortur for andre dyrearter. BARF med slagteriaffald, hvor man IKKE økonomisk støtter drab og tortur er et rimeligt alternativ. Hvis man har en hund vil jeg anbefale at man sætter sig grundigt ind i hundeernæring, og forsøger at maksimere procentdelen af vegansk føde, med 100% som mål, eventuelt i en gradvis proces. Under dette forløb vurderer man så sammen med andre - såsom dyrlæger - hvordan hunden har det, for at finde ud af, om det kan lade sig gøre. Det er svært at svare generelt på, fordi det kan være meget konkrete problemstillinger!

Jeg er paa ingen maade ekspert paa omraadet eller noget. Men efter hvad jeg hoerer, lyder det som om stort set naesten alle hunde doer af sygdom, og ikke alderdom. Kraeft er saerligt udbredt blandt dyr der lever imellem mennesker. Det er sjovt nok en stort set ikke-eksisterende sygdom blandt dyr der lever vildt i naturen og lever af deres naturlige kost. Noget af det er selvfoelgelig ogsaa delvis genetisk.
Ved ikke om det er sandt, men jeg har f.eks hoert at golden retriever hunde oftere doer af kraeft end andre hunde. Men mon ikke ogsaa at kosten der ligger meget langt vaek fra dyrets oprindelige kost, er noget der spiller ind?. Tjekkede lige BARF paa nettet, Laeste det ikke igennem, men ud fra det jeg kort kiggede igennem, loed det meget fornuftigt. Der stod dog ogsaa at de er lukkede. Saa det er ikke en mulighed hundeejere laengere har.

Marcus> Hvis jeg f.eks. havde en hund, og den ville gå ned i velvære fra 100% til 98% hvis den gik fra 98% vegansk foder op til 100% vegansk foder, ville jeg nok vælge 100% vegansk foder (forudsat alternativet ikke er slagteriaffald/skraldet), med tanker om at lidelsen og døden jeg ville påføre andre dyr, ville være større end den hund jeg havde boendes nedgang i velvære fra 100% til 98%.
Derudover ville jeg kæmpe for at stoppe avl, sterilisere og opfordre alle til at gå til internater i stedet, indtil begrebet \\\"kæledyr\\\" ikke længere eksisterer, og alle dyrearter er fri for menneskets påtvungne indblanden. Frivillig interaktion er selvfølgelig fint.

Jeg kender ikke til nogle tal paa omraadet. Er du sikker paa at forskellen ikke er maerkant stoerre end 2%?

Marcus>Derudover ville jeg kæmpe for at stoppe avl, sterilisere og opfordre alle til at gå til internater i stedet, indtil begrebet \\\"kæledyr\\\" ikke længere eksisterer, og alle dyrearter er fri for menneskets påtvungne indblanden. Frivillig interaktion er selvfølgelig fint.

Kan menneskelig indblanding i dyrs formering ikke vaere positiv?. Jeg fik f.eks en kat af en der boede paa landet, for nogle aar siden, og havde katte der gik frit rundt. Fordi hun ikke havde nogen kontrol med hvad de lavede osv, foregik der indavl imellem kattene(hvilket hun foerst oplyste mig og min kaereste om bagefter), med det resultat at den kat vi fik havde en medfoedt uhelbredelig hjernebetaendelse, der nedbryder den stakkels kats hjerne. Vi opdagede det ved at den fik nogle meget voldsomme anfald, der fik mig til at tro den havde epilepsi. Da jeg ringede til hende vi fik katten af, fortalte hun at de andre i kuldet ogsaa havde hjernebaetendelse. Og dyrlaegen sagde da ogsaa til os at det var medfoedt. Vi endte med at vaere noed til at faa dyrlaegen til at aflive vores kat med en indsprojtning. Hende vi fik katten af, fik sine aflivet ved at faa naboen til at skyde hovedet af dem. En ting er at det er en brutal maade at aflive dyr paa, men det er ogsaa unoedvendigt, for det er i foerste omgang hendes skyld at de er indavlede og syge.

Man kan synes at det er bedre at dyr lever vildt og at vi ikke proever at taemme dem. Men faktum er at vi nu har taget bl.a hunde og katte til os, taemmet dem og gjort dem afhaendige af os, saa de ikke laengere kan leve vildt. Saa synes jeg ogsaa vi har ansvaret for dem. Det skal ikke vaere nogen hemmelighed at jeg ikke er den store dyretsforkaemper, og at jeg er blevet veganer for sundhedens skyld. Men jeg synes stadig at dyr skal behandles ordenligt og skal have det godt. Ogsaa hvis det omfatter at give dem koed.
Det kan ikke vaere hundens problem at ejeren er vegetar, om det saa er af etiske eller helbredsmaessige grunde. Hvis forskellen kun er 2% som du naevner, saa forstaar jeg bare ikke at det naesten er en sjaeldenhed at man hoerer om en hunde der ganske enkelt doede af alderdom, og ikke af sygdom. Selv hunde der bliver meget gamle 15-17 aar, er tit i den sidste del af deres liv ramt af kraeft, er aareforkalkede, bliver blinde osv. Skulle det intet have at goere med at de spiser en kost der er maerkant anderledes end den de er designet til?.

Stig
Dato: 1/9 2011 18:22

Anggaende graekenland, kan jeg ihvertfald skrive under paa at du har ret Marianne48. Jeg
var i graekenland paa kos, for nogle faa aar siden, og der er de desideret nogle svin imod hunde,
for at sige det ligeud. Alle, med mindre de desideret hader dyr, vil vaere totalt frastoed af hvad de ser der.
Jeg saa ikke en eneste hund der ikke var alvorlig syg.
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 1/9 2011 18:51

Problemet med barf til hunde, er jo at de fleste steder man kan få barf til hunde, er det fra dyr pumpet med antibiotika = Ikke sundt.

Hvis de nu kun fik de fugle, hare og rensdyr de selv fangede... Som levede vildt... Så ville det nok være dte sundeste.

Btw. starter hunden altid med at spise maveindholdet på dyret, da det veganske indhold deri, er det vigtigste og sundeste for den.