Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fakta om Vegetarisme

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 > >>
soluis
Forum-indlæg: 108
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 23/8 2007 21:52

PS.

Her er så endelig de længe ventede beviser. Må alle få fred og vælge det der p.t. er bedst for dem samt det som de p.t. bedst kan rumme og overleve i og med.:

The China Study er en bog skrevet af en professor ved Cornell Universitetet og bygger på data indsamlet i Kina. Bogen sætter fokus på politiske og industrielle ernæringsopfattelser og fortæller om penge og politisk magt fremfor menneskenes sundhed.
Bogen informerer om et dystert billede af den etablerede fødevareindustri bygget på facts fra utvetydige forskningsresultater.

Bogen, - der bygger på forskningsresultater, har sikkert et publikum der VÆLGER at tro på at det er sandt samt et andet publikum der har modstridende forskningsresultater.

VALGET ER ALTSÅ IGEN DIT.

soluis
Dato: 23/8 2007 21:58

Vedr. kød kontra proteiner fra anden kilde, så kan jeg sige, - som kostvejleder med mapper fulde af dokumentation, at der altid er dokumentation fra den anden parts side der er i modstrid med mine.

Så meget desto klogere hva'?

Selvfølgelig vælger jeg at tro på "mine" dokumentationer, men tro mig det gør manden der vil have bøffer for at få protein også, - her blot ikke på min dokumentation men på hans egne der er modsat mine i sine holdninger og videnskabelige forskning.
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 24/8 2007 05:36

Solius: jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen med dine indlæg, men der er jo ingen her, der betvivler at vegetarisme er et godt valg. Vi beder bare om at tingene bliver dokumenteret, og der bliver oplyst, hvilke kilder der er brugt. Jeg går ud fra at når man have lavet sådan side, som den der er linket til, så skriver man også til ikke-vegetarer; der er vel ikke så meget fornuft i at prædike til de allerede omvendte…

Som sagt tidligere, så er det jo også rart med kilder, så man kan gå ind og læse mere om emnet, hvis det er det, man har lyst til, og så giver kilderne jo også en mulighed for at se, om informationerne kommer fra en person eller organisation, som man har tillid til.
Angel Wannabe
Forum-indlæg: 24
Dato: 24/8 2007 07:06

The China Study...

I skulle virkelig prøve og se det her ret utrolige video foredrag, hvis i tør ;

http://video.google.com/videoplay?docid=-1308977765978236346&q=the+china+study&total=671&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=3
soluis
Dato: 24/8 2007 08:13

Hvis man er omvendt hvad skal man så bruge kilder til.?

Hvis man vil bevise sin livsstil overfor andre hvad skal der så til for at "de andre" (ikke de omvendte) vælger vegetarisme. Er det deres hjerte og samvittighed man skal nå eller er det deres intellekt. Hvis det er deres intellekt så vil der være 2 sider af samme sag med tilhørende modstridende dokumentation og hvad vælger man så.

Jeg mangler også fakta til at kunne modbevise mine skrevne ord.? Men jeg fik dem aldrig, er mit krav ikke på lige fod gyldig som jeres.?

>Fakta, jeg mangler fakta<. ? Hvad gør denne sætning ved dig.? Hvad føler du når du læser dette efter i et trygt forum at dele din frustration og efter glædeligt at have delt ud af dine liggende info. vedr. fakta om vegetarisme som du har svært ved ellers at kunne dele med nogen.?

Hvordan lyder denne sætning blandt "venner": >fantastiske fakta Angel, jeg vil meget gerne vide mere om hvem der har skrevet dem og hvor jeg kan læse mere om emnet. Ved du hvor jeg kan det.? På forhånd tak<

Tak Angel for dit start oplæg og tak for at give mulighed for at the china study nu bliver læst og set måske lidt mere end før.
Petersh
Forum-indlæg: 34
Område: Århus
Dato: 24/8 2007 13:33 | Indlæg redigeret den: 24/8 2007 13:34

Hej Soluis

Jeg stiller ikke spørgsmåltegn ved tallene. Jeg vil blot gerne vide, hvor de kommer fra - det er jo internettet, det hér, og gud og hvermand (mest sidstnævnte) har jo mulighed for at fremhæve alle mulige videnskablige undersøgelser såvel som den værste omgang damebladssludder som den skinbarlige sandhed. Det er muligt, at du har det anderledes, men jeg vil altså gerne vide om kilden er Alt for Damerne eller Fødevarestyrelsen, inden jeg foretager mit valg.

Venlig hilsen

Petersh
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 25/8 2007 06:34 | Indlæg redigeret den: 25/8 2007 06:37

Petersh, præcis.

Solius og Angel. Der er _INGEN_ der forlanger en undersøgelse for hver sætning i/vi skriver. Men at Angel opretter en tråd, kopier en tekst fra en hjemmeside uden kilder og vælger at kalde det fakta om vegetarisme, det hænger simpelthen ikke sammen, rent videnskabeligt - Hvilket gør det uforligneligt med "fakta". Hvis jeg svarer nogen mht. hvor meget vand der går pr. kg kød protein i gennemsnit og henviser til denne tråd (eller hjemmesiden), så ville det være lige så gennemarbejdet, som de tosser de siger at det er "VIDENSKABELIGT BEVIST" at mennesker har brug for kød.

Fint nok med et link og det med at sætte fokus på problemstillingerne vedr. kød industrien. Men de tal og såkaldte "fakta/facts" er på folkeskole niveau.

soluis
Dato: 25/8 2007 08:09

Moonie, har du læst bogen.? Tror du at den er bugget på gætværk til folk i folkeskolen eller har jeg misforstået dit sidste indlæg.?

Ja, fint med facts har jo lige netop lagt et indlæg ind med sådanne eller er de ikke gode nog selvom bygget på utvetydelige forskningsresultater.?

Kan vi selvom ønsker facts ikke tale ordentligt og taknemmeligt til hinanden eller skal den mest skeptiske og kritiske tone bruges hvergang nogen vil dele. Puha, det syntes jeg er godt nok er anstrengende og børnehave agtigt, - for lige at bruge dine ord
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 25/8 2007 08:35

Hvordan lyder denne sætning blandt "venner": >fantastiske fakta Angel, jeg vil meget gerne vide mere om hvem der har skrevet dem og hvor jeg kan læse mere om emnet. Ved du hvor jeg kan det.? På forhånd tak<

Hvis mine venner bad om at få noget mere at vide, ville jeg da bare blive glad! Jeg ville da synes at det var fedt, hvis de begyndte at interessere sig for, hvordan forbruget af kød påvirker verden, og hvordan dyrene i industrilandbruget har det, og hvis de bad om at få noget mere at vide ville jeg skynde mig at finde noget materiale til dem.
Angel Wannabe
Dato: 25/8 2007 09:08 | Indlæg redigeret den: 25/8 2007 12:15

... Håber at der måske står nogle "FAKTA" hér som er gode nok for jer... ;

http://vegetarianaction.org.au/Refs/RFHunger.htm

"It takes twenty-one pounds (9 kg) of protein fed to a calf to produce a single pound (450 gr) of animal protein for humans. We get back less than 5 percent of what we put in."

"If the whole world ate a vegetarian diet - that's plant foods and dairy products such as milk, cheese and butter - Tickell states there would be enough food right now to feed 6 billion people well. In fact, if everyone became vegan and cut out all dairy products and eggs, the world's population could be fed on less than one quarter of the land that's used at present!"
:D

"It's up to you to weight up the evidence and decide for yourself. However, when considering the results of research, we suggest that it can also be helpful to find out who the authors are, and who paid them to do the research. If a study has been funded by a meat industry body, for instance, it's likely to stress any possible benefits of eating meat."
Randi
Forum-indlæg: 26
Område: Århus
Dato: 25/8 2007 16:49

Kære alle,

Mandag den 14. maj 2007 var der i dagbladet Information en interessant artikel. Forsidehistorien denne dag var: ”Stigende kødspiseri truer klimaet”.

Inde i avisen er det særligt artiklen ”Spis min gris, i morgen skal du slagtes”, jeg finder relevant for diskussionen i denne tråd.

Artiklens forfattere (Mette Jensen og Anna von Sperling) refererer i artiklen til forskere i ind- og udland, og især fremhæves amerikaneren Francis Moore Lappes, der er forfatter til bestselleren ”Diet for a Small Planet”.

Artiklen kan I finde her: http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.php?pShow=TryktAvis/TAvVis.php&pTAvVis=215411.

Jeg mener, at der her er en del seriøse fakta at hente – der er underbygget af anerkendt forskning.

I øvrigt understøttes artiklen i den trykte avis af en faktaboks, der desværre ikke er med i netudgaven. Jeg gengiver den derfor her:

KØD, KLIMA OG MILJØ

o Kødsektoren står for 9 procent af den samlede CO2-udledning, der kommer for menneskelig aktivitet.

o Kødsektoren er den største enkeltforbruger af landbrugsjord. Den optager nu 30 procent af jordens overflade, primært til foderproduktion og græsningsarealer. Når store dele skov ryddes til fordel for græsningsarealer bidrager kødsektoren yderligere til klimaforandringen.

o Vandforbruget ved at producere en enkelt kylling er 1.590 liter vand. 48 millioner fugle blev slagtet i 2005.

o Mens en vandsparer kan sænke en persons vandforbrug med et par hundrede liter kræver produktion af bare et kilo oksekød omkring 10.000 liter vand. I 2005 producerede man globalt 63 millioner tons oksekød. Andre former for kødproduktion er mindre krævende. F.eks. bruger får 9.000, mens en gris ’koster’ 4.500 liter.

o En hektar kornafgrøder til menneskeføder skaber fem gange mere protein end en hektar anvendt til kødproduktion. En vegetabilsk proteinkilde som sjoa kræver bare 2.000 liter til et kilo. Det kræver 900 liter at lave et kilo hvede. Kartofler kun 500 liter pr. kilo.

o I dag har 80 lande i verden mangel på vand, hvilket påvirker en milliard mennesker. Med mindre problemet løses, så vil dette tal i 2025 stige til 2,7 milliarder.

o Husdyrindustrien er den hurtigst voksende sektor i det globale landbrug.

o I 2000 forudså FNs fødevareorgan FAO at den globale kødproduktion vil blive mere end fordoblet i år 2050. Fra 229 millioner tons til 465 millioner tons. Mælkeproduktionen forventes at stige fra 580 til 1.043 millioner tons.

o Den kilma-/miljømæssige konsekvens af hvert produceret dyr skal, ifølge FN, halveres for at undgå yderligere skader.

Læg mærke til, at der i netudgaven er kommet 21 kommentarer til artiklen – som også er spændende at læse.

God læselyst!

/Randi
soluis
Dato: 25/8 2007 21:04

lullu, dejligt at du er ivrig efter at hjælpe dine venner med gode facts og fint at du gerne vil understrege dette.

Jeg vil stadig påstå at den bedste cocktail er en kombination af hjerte/samvittighed/følelser, logik ( fx. hvor mange mennesker er der. Hvor meget kød spiser de. Hvor er dyrerne. Hvor meget og hvor hurtig skal det produceres. Her bruger jeg min egen sunde fornuft og logik) og videnskabelige facts.

Det jeg her på vegetarkontakt.dk har oplevet er at få at vide at jeg prædiker, at Angel er på et folkeskoleniveau samt at jeg er i en børnehave. Tak for det, hilsen Rina
Moonie
Dato: 26/8 2007 09:07 | Indlæg redigeret den: 26/8 2007 09:54

Ak ja : )

Det er mig en gåde, at du på nuværende tidspunkt ikke kan se, at ingen herinde vil dig noget ondt. Jeg (og nogle andre) prøver simpelthen at forklare, at vi ikke kan bruge Angel's henvidste "fakta", da de blot er taget fra en hjemmeside uden referencer til nogen former for undersøgelser.

Der er ingen grund til at blive børne-sur og starte en mudderkastning. Der er ingen der skal tabe ansigt eller vinde noget ved denne diskussion. Det eneste der her skal forstås, er at de "fakta" ikke er fakta, men en omgang udokumenteret nonsens - Så længe der ikke forligger referencer, sådan at vi rent faktisk kan forholde os til det.

Der behøver ikke være en større statistiske undersøgelse, med beregninger af sandsynligheder og usikkerheder hver gang der skal oprettes noget. Jeg vil bare advare mod, at tage alt hvad man læser, om det så er nettet, avisen, tekst tv eller andet, for gode vare.

Kritisk er nøgleordet.

Fortsat god søndag : )
Angel Wannabe
Dato: 26/8 2007 09:47 | Indlæg redigeret den: 26/8 2007 10:41

Ak nej!.. ;)

... Startindlægget "Fakta om Vegetarisme" var kun begyndelsen...

... Og siden er der som ønsket, dukket flere og flere "fakta" henvisninger op!..

* Fra Stenalder til Betonalder, fra Vugge til Grav!..

....... Gid man var i en Børnehave sammen med Engle!.. :D

Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 9/10 2007 19:12

Lige en kommentar til en gammel diskussion: Mange af de samme oplysninger findes på følgende link, denne gang med kildehenvisninger:

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1161/sprog=1/grp=8/menu=8/

Jeg har ikke tjekket dem nærmere, men de ser da lødige ud
Moonie
Dato: 9/10 2007 20:02

Takker for linket mbm, men vil ikke kalde det en kilde at skrive "røde kors" eller "the vegetarian society of london", for bare at nævne 2.

Er måske lige lovlig kildekritisk, men det er og bliver en nødvendighed, for at kunne kalde noget fakta. Som nævnt tidligere, så kan vi alle godt være enige om at kød industrien ikke bidrager med noget positiv. Der skal bare passes på, når der implemteres tal.

vh
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 13/2 2009 23:43

Godt svaret i den her tråd Moonie, big thumbs up for you :D

Ja, okay jeg ved godt at AW og solius både har slettet deres profiler, og at det nok ikke er særligt cool af mig at rippe op i diskussionen.. gør det alligevel....

Sally
Forum-indlæg: 341
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Dato: 15/2 2009 00:34

Tamaswini - gir dig fuldstændig ret! Syntes det er en god diskussion.

Jeg har selv tit manglet relevant information og fakta i mange sammenhænge! Der er ikke noget værre end ikke at kunne argumentere for sine påstande. God tråd!
Håber nogen har noget mere konstru´ktivt at sige end jeg.
Moonie
Dato: 15/2 2009 15:30

Ihh en fan : ) Tak Tamaswini ^^

Ja i har ret, er vigtit lige et være lidt kritisk. Men kan godt se, at denne tråd havde en lidt hård tone ._.

Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 15/2 2009 16:27

Jaae, tonen i tråden her blev ikke så heldig, desværre, det er godt at der i de fleste tråde her på siden er en god tone.

Yeps, A Moonie fan her, peace veg brother ;)
Sider: << < 1 2 3 > >>