Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Muskelsmerter og ømhed

Sundhed

KamillaJo
Forum-indlæg: 57
Område: KBH
Dato: 31/5 2009 12:10 | Indlæg redigeret den: 31/5 2009 12:17

Hej alle,

Denne tråd er primært henvendt til veganerne derude, da jeg selv er det. Gerne kommentarer fra ernæringseksperter ellers.

Jeg har de sidste par måneder oplevet at jeg er sygt øm i benene; både lægge, fødder, hæl, lår og knæ. Det kommer lidt on and off nogle gange. Nogle dage er det værre end andre, og så bliver jeg for eksempel nødt til at sygemelde mig fra arbejde. Her på det sidste er det virkelig eskaleret, og jeg har så ondt fra lænden og nedefter at jeg knapt kan gå - særligt det at rejse sig op er hårdt. Jeg tager en multivitamin hver dag, så jeg burde være dækket ind, men undrer mig over om der ikke kan være noget jeg mangler alligevel. Nogle vitaminer kan vist kun optages sammen med noget bestemt.

Kunne tænke mig at høre om der er nogle af jer, som har prøvet noget lign, og hvis så, hvad det så skyldtes. Og hvordan man kan kurere det.

Og jeg HAR været til lægen. Han siger bare at jeg sikkert mangler D-vitamin, og at jeg bare skal spise mælkeprodukter, og vist nok også kød. Fjollehovede.
mbj
Forum-indlæg: 96
Opskrifter: 6
Dato: 31/5 2009 12:19

Jeg kender en der havde samme problem og det skyles faktisk stort mangel på D-vitamin. Det fik han af lægen i form at et par sprøjter og symptomerne gik væk. Lægen kan tage en blodprøve hvor de kan se om du mangler nogle vitaminer.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 31/5 2009 12:54

Jeg kender en der har oplevet det samme.. hun havde b12 mangel, er du sikker på at du får nok af det?

Jeg håber at du finder roden til problemet, for det lyder virkeligt ubehageligt :(
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/5 2009 14:03

Tror du måske kan få gavn af magnesium-tilskud.
Calcium og magnesium er altafgørende for musklernes evne til at trække sig sammen og slappe af.
Prøv et tilskud magnesium 2 - 3 uger, er der effekt, er det det, du mangler, ellers ikke...nemt at checke ;)
KamillaJo
Dato: 31/5 2009 14:23

Ja, det er også super nedtur. Og det er netop det, som er så syret - jeg får jo både D og B12 i kosttilskud.

Men jeg bør nok bede om nogle blodprøver så.
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 31/5 2009 15:30 | Indlæg redigeret den: 31/5 2009 15:31

Jeg har haft det tilsvarende specielt da jeg havde d-vitamin/kalk -mangel:(krampe-agtigt i benene)
Det hjæalp mig meget hurtigt at spise nogle kosttilskud med kalk/magnesium/d-vitamin :)

Man får på en måde den samme ømhed bare i hele kroppen (ledene i fingre arme ben osv) ved b-12-mangel :)
Hvis dette er kritisk bør du få en b12 indskrøjtning eller kan du jo spise en ordentligdosis den næste tid
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 31/5 2009 19:02

KamillaJo - Hvis du er i voldsom mangel, er en multivitaminpille ikke nok! Bed din læge om at få det tjekket, v.h.a. en blodprøve..... Iøvrigt er hans svar, noget af det dummeste og mest ligegyldige jeg har hørt :@
filipn
Forum-indlæg: 10
Dato: 31/5 2009 20:02

Som veganer har jeg også nogle gange oplevet muskelsmerter. Det er som regelt hvis jeg taber mig, vejer ikke så meget i forvejen.
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Dato: 1/6 2009 10:51

KamillaJo - rafinerede kulhydrater (sukker), kaffe, alkohol og andre tilsvarende giftstoffer laver typisk meget hurtigt uorden i tarmene.
Er der uorden i tarmene er det sværere at optage næringsstofferne.
Man skal ikke tage for givet, at de tilskud man tar' bliver optaget i kroppen.
Og det lyder som om du er i mangel af "noget"..
Få det hellere tjekket ud hos din kære læge.
Held og lykke!
KamillaJo
Dato: 1/6 2009 17:19

Bibbi - ja, synes også selv at det var noget åndssvagt at sige, men han forstår tilsyneladende ikke at jeg ikke "bare" kan spise animalsk.

Asta: Jeg hverken ryger, eller får koffein, og drikker enormt sjældent. Men det kunne selvfølgelig godt være noget af det sukker jeg godt kan lide at spise lidt for meget af.

filipn: Jeg har så vidt jeg ved ikke tabt mig, så jeg tror ikke at det kan være det. Men jeg har haft enormt meget stress på på det seneste over eksamensprojekt, så det er muligt at der er røget lidt - ved ikke, prøver at lade være med at veje mig for meget. Synes en vægt kan være misvisende :)

Jeg var i øvrigt en tur på skadestuen idag, fordi jeg vågnede imorges og kunne ikke rejse mig op af bar smerte. Det gjorde så ondt at gå, at jeg græd. Jeg skal ind og have taget blodprøver igen imorgen. Tror nu godt det kunne være mangel på D og B12 som mange af jer siger. Tak for jeres inputs :)
Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Dato: 1/6 2009 20:36

Vil ikke hænges op på noget, men jeg hørte engang at for meget frugt kan give dine symptore, hmm jeg kan bare ikke huske hvor jeg har hørt om det ;)
Noget med at for meget frygtsyre syrer ledene osv til, mener jeg !!
Måske der er nogen der kan bekræfte/afkræfte det ?
Asta
Forum-indlæg: 715
Dato: 2/6 2009 05:42

Katja - ja ja ja...
Jeg har haft en del klienter med ledproblemer/smerter, der forsvandt efter de droppede deres overforbrug af frugt/juicer...
Jeg har ikke nogle videnskabelige afhandlinger at hænge det op på, men det lyder logisk i mit univers at frugt indtages de steder hvor frugten vokser..

I de meget varmere lande end kolde Danmark!!!
Det er jo dér man har brug for frugten, når man går og sveder i varmen..

Kan ikke forstå hvorfor nogle mennesker vælter sig i al den frugt...
Spis Dansk!!
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Område: Århus
Dato: 2/6 2009 09:34 | Indlæg redigeret den: 2/6 2009 09:43

Fordi det smager godt Asta!! - og er sundere end chokolade ;)

Hvorfor fylder andre folk sig med cola og lignende? Jeg vælger at tro, at de fleste godt ved, at det ville være sundere at snuppe et glas vand!
Bortset fra det, forstår jeg udmærket hvad du mener. Heldigvis har vi jo selv fantastiske æbler og masser af bær nammenam :D

KamillaJo - lyder fornuftigt med et tjek hos lægen. Bed evt. om en henvisning til en speciallæge, hvis du ikke synes, at din egen læge er saglig nok. Jeg synes det lyder som voldsomme symptomer - træls for dig :(
/Sidsel
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 5/6 2009 09:31

Som veganer har jeg også nogle gange oplevet muskelsmerter. Det er som regelt hvis jeg taber mig, vejer ikke så meget i forvejen.

Det er interessant; jeg har faktisk ikke tænkt i de baner. Jeg vejer heller ikke så meget og har tabt mig for nyligt og jeg har også ondt.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Dato: 7/6 2009 12:14

Nu er jeg hverken veganer eller enæringsekspert...

Jeg vil dog anbefale dig, at ikke komme med alt for mange forslag hos lægen til, hvad du måske fejler..

Havde selv kyssesyge i 2007 i en meget sen alder af 27.. (Ja, lad dette være en advarsel til alle om at kysse med piger rundt de 20). Nå, men jeg tropper op hos lægen, da jeg er overbevist om, at det må være malaria. Min mor er overbevist om at jeg har fået en bakterieinfektion. (Var lige kommet hjem et par måneder før fra Indien). Det endte med at jeg fik utrolig mange undersøgelser for bl.a. for malaria og parasitter.

Til sidst kommer de til at tænke på at mine symptomer er typiske for kyssesyge. Så, moralen for mig er nu, at jeg er holdt op med at lege læge og bare beskriver mine symptomer for lægen. Så, kan han bagefter slå op i sin store tunge lægebog..

Det kan jo også være at du har en sygdom, der overhovedet ikke har noget med kost at gøre. Man må jo prøve at have lidt tiltro til sin læge, selv om de ikke ved alt.
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Område: Århus
Dato: 7/6 2009 15:30

God pointe - og velkommen til :)
KamillaJo
Dato: 7/6 2009 22:34

Ja.

Jeg har nu været til lægen nogle gange, han overvejede også kyssesyge, men det kan udelukkes, da symptomerne ihvertfald er kommet på et tidspunkt med ekstrem tørke på den front. Han taler også om noget med at blive bidt af en skovflåt, dårlig lever og gigt. Suk. Ville synes det var træls at være 23 år og skulle diagnosticeres med gigt. Men vi får se. Jeg "glæder" mig selv til at finde ud af hvad jeg fejler, så jeg kan komme det til livs.
Trutfant
Forum-indlæg: 502
Opskrifter: 2
Dato: 7/6 2009 23:06

Man kan også få kyssesyge ved at drikke fra samme flaske/glas som en med kyssesyge. Det smitter ikke nødvendigvis gennem kys. :)
Ville jeg bare lige informere om, hvis du eller andre ikke vidste det. :)