Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ærteprotein

 

Sundhed

Justine
Forum-indlæg: 665
Område: KBH
Dato: 7/6 2009 08:09

Jeg er en bangebuks, og selvom jeg godt ved at man bare skal tænke sig om og sørge for at få sine proteinholdige fødevarer så er jeg stadig usikker om jeg får protein nok. Jeg synes ikke lige tofu er sagen for at være ærlig.. Jeg spiser ikke nødder rigtig.. Jeg kan da godt bruge dem i opskrifter, men går ikke og hyggespiser dem :) Så, nu har bangebuksen købt ærteprotein i Helsam :) Det smager virkelig som fisk lugter.. :/ Er der nogen af de kloge hoveder herinde der ved om det er usundt at indtage ærteprotein 1-2 gange om ugen f.eks? Jeg vil jo heller ikke have for mange proteiner, det er jo mindst ligeså farligt som for få...
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/6 2009 08:17

Der er protein i næsten alt og det er svært at få for lidt! De fleste får faktisk alt for meget....

http://hijaluna.wordpress.com/sundhed-som-vegetar/

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0001


Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 7/6 2009 16:38 | Indlæg redigeret den: 7/6 2009 16:41

Haha :D

Jeg havde også engang noget ærte og brun ris protein, som jeg brugte til en opgave. Det smager spøjst ja, men hvis du blander ren kakaopulver op med det og komælk/sojamælk, så smager det faktisk godt :)

Nu er protein dog nemt at få i alm. fødevarer og vi har en anbefaling der hedder 10-20 E%, eller 0.75 g. protein pr. kg. legemsvægt pr. døgn
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/6 2009 21:13

I min overgangsfase fra robotkødæder til bevidst plantespiser drak jeg af samme grund som Tine en protein-smoothie hver dag. Først med valleprotein, som jeg ikke syntes smagte af noget. Så opdagede jeg mælks kræftfremkaldende virkninger og skiftede til risproteinpulver, men det var som at få sand eller grus i munden. Så opdagede jeg ærteprotein, som jeg også mente måtte være mere miljørigtigt, da det jo kan produceres lokalt. Det smagte ikke af noget, syntes jeg.

Imidlertid - efterhånden, som jeg har gravet mig dybere ind i den nyere ernæringsforskning, er jeg stort set holdt op med at drikke smoothies. De er ganske enkelt overflødige. Ved at spise alsidigt og varieret - bladgrøntsager, farverige grøntsager, rodfrugter, almindelige frugter, nødder og kerner, fuldkornsprodukter etc. - får du alt, hvad du har brug for af alle næringsstoffer (sædvanlige undtagelser: D- og B12-vitamin). De veganske læger og forskere omkring Physicians Committee for Responsible Medicine anbefaler 5-10 % protein.

http://www.pcrm.com

Konkret til Tine - Lidt nødder er godt, max. 25 gram pr. dag. Tofu er OK lidt ind i mellem til afveksling, men er ikke nødvendigt. Det er ikke usundt at indtage en ærteprotein-smoothie 1-2 gange om ugen. Men det er heller ikke nødvendigt. Jeg snupper en for sjov (slik!) en sjælden gang, og det smager rimeligt på følgende måde:

1 spsk ærteprotein
1 dl sojamælk (ca.)
1 dl rismælk (ca.)
1 dl blåbærsaft (ca.)
en sjat hørfrøolie
1 banan

Burde egentlig blendes, men det gider jeg ikke, så jeg rører det sammen i et ølglas og æder bananen ved siden af. Når dåsen med ærteprotein er sluppet op, vil jeg ikke bruge flere penge på det.

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk