Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarisk Ironman

Træning & Sportsernæring

Sider: 1 2 > >>
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 14/12 2011 20:14 | Indlæg redigeret den: 14/12 2011 20:34

Er livet for nemt, så lav en ironman med proteinmangel - BLIV VEGETAR! Sådan har jeg smilt lidt gennem årene. Tanken om, at man nogensinde skulle lave en ironman? Her de senere år er jeg blevet mere og mere tændt, og da jeg læste artiklen på politiken.dk om, at det ikke var godt at lave en ironman som vegetar/veganer ( http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/motion/ECE1204498/svaert-at-blive-jernmaend-paa-100-procent-vegetarisk-kost/ ) - så faldt de sidste klodser på plads i hjernen. Jeg undersøgte kort problematikken i artiklen, og fandt ud af, at der ingen problemstillinger er som vegetar/veganer, at fuldføre en ironman. Ej heller på mangel for aminosyrer, som "Team Danmarks sportsfysiolog Signe Refsgaard Bech" og hendes videnskabelige henvisninger siger det. Er bare at æde nok af vores velkendte kerner, nødder, bælgfrugter.

En vegetarisk ironman. Den første danske vegetariske ironman (så vidt jeg er orienteret). Det er mit mål - er tilmeldt her til august 2012, og startede træningen i august 2011.

Video over hvad en ironman er, fra challenge copenhagen 2011:

Mit mål med dette indlæg og min ironman deltagelse
At inspirere andre til at deltage i fysisk aktivitet, og at hvis en ironman kan lade sig gøre på en vegetarisk livsstil, så kan en almindelig persons gøren og laden også lade sig gøre på en vegetarisk livsstil.

Lige en note. Jeg er vegetar og ikke veganer. Har dog beregnet mit proteinindtag fra animailier, til kun at udgøre ca. 5% af mit daglige proteinbehov. Altså et minimum.

Kom og hep!
Har en tøjdesigner i familien, og er ved at få lavet den fedeste vegetar triathlon dragt. Kunne være fedt med nogle grønkålsknaskende ansigter og tilråb undervejs til løbet.

12. august 2012 i København, amager og nordsjælland.

evt. læs mere på: http://www.kmdchallengecopenhagen.com/
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 14/12 2011 20:49

Oh wow.. kan jeg stå på sidelinjen og heppe?? :D

Jeg tror faktisk at vi var en lille bitte gruppe på 3 personer som snakkede om dig til ankerhuses julefrokost her til aften. Der var en som havde læst dit speciale på nettet, eller måske var det ikke dig. Men det var ihvertfald en vegetarisk mand fra ankerhus, så jeg tænkte bare at det kunne kun være dig moonie ;) Any ways, jeg prøver at lave en vegetargruppe på skolen.

Ej hvor fedt med ironman, det kan man da sagtens som vegetar.. men nok hårdt. Tager du tilskud af f.eks. hampeprotein?
jeg ligger ud med 1/2 marathon til foråret, men mangler en vegetar-løbetrøje!!

Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 14/12 2011 21:11

Hej Moonie.

Pisse fedt at du gør det - probs up! Jeg kan endnu ikke sige om jeg kommer og hepper. Men feeeedt.
Zan
Forum-indlæg: 387
Område: KBH
Dato: 14/12 2011 22:32 | Indlæg redigeret den: 14/12 2011 22:34

Super fedt moonie! Håber virkelig du klarer det! Super fed reklame for vegetarisme.

Jeg er godt nok ikke en stor fan af anekdoter som bevis for noget, men den person der har vundet flest ironman verdensmesterskaber nogensinde var vegetar da han vandt dem. Så det er godt nok mærkeligt at de ikke selv kan se der er noget skummelt ved at sige at man ikke kan klare det som vegetar.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Scott_(triathlete)

Scott Jurek er endnu mere hardcore. Han er en af de bedste ultramathon løbere nogensinde og har bl. a. klaret et løb på 267 km. Han er veganer.

EnigmaDium
Forum-indlæg: 85
Dato: 14/12 2011 22:37

SUPER FEDT!!!!! Jeg skal nok komme og heppe...!!!!

Jeg har faktisk lovet mig selv en halvmarathon...det er mit mål i år 2012 :)
|Martin|
Forum-indlæg: 87
Opskrifter: 11
Dato: 14/12 2011 22:42 | Indlæg redigeret den: 14/12 2011 23:02

Moonie.

Så snakker vi :) Fedt!

Om du bliver den første danske vegetar til at gennemføre en Ironman, tror jeg umiddelbart ikke, men det er vel egentlig heller ikke det, der er det vigtigste med dette projekt?

Dave Scott kunne klare seks Ironman-verdensmesterskaber (Hawaii) på en striks veganerkost.

Selv løber jeg meget og bruger samtidig god tid på generel styrketræning (i dag næsten fire timers svedende styrketræning - ikke bodybuilding). Jeg er midt i et maratonprogram, der kører som smurt.

Jeg går ud fra, at du tænker meget på din kost. Kost er utrolig vigtig - hvad mere, hvis du skal yde, så meget som du skal. :)

Jeg har med tiden fundet frem til en kost inkl. restitutionsmåltider, som passer til min træning - men arbejder stadig på at forbedre den. :) Ofte lader jeg min krop fortælle mig, hvad den har brug for - og det er i langt de fleste tilfælde vand, rå grønsager, frisk frugt og nødder/frø/kerner... det ryger lige i benene. :)
Jeg har aldrig taget nogen former for supplement - ingen falske vitaminer/vitaminpiller/kosttilskud, ingen proteindrikke, ingen energidrikke, ingen gel-hvad-ved-jeg, ingen tilskud af nogen art - og kommer ikke til det. :)

Glæder mig til at høre mere - også om den kost du holder dig :)

Mvh.
Martin
Moonie
Dato: 15/12 2011 11:29

Takker folkens

Acai. Kan muligt godt være mit speciale - ikke et godt eksempel på et bachelorprojekt haha :) Ingen hampe-protein til mig. Har noget risprotein, som jeg skal lave nogle energibare af i foråret.

Zan. Helt enig :)

Ehret. Nej målet er ikke at være den første danske vegetar. Tror nu jeg er, kender hvert fald ikke andre sådan lige. Er bare et mål for mig, at presse min krop og finde ud af mere om livet i dette aspekt.

Ehret. Hvilket marathon er du meldt til. Kan være vi skal løbe det samme. Er helt enig med dig angående kosttilskud, men der sniger sig altså kulhydratgels, energidrikke og nogle hjemmebrygget shakes ned under træningsløb.

Episk antilope
Forum-indlæg: 282
Dato: 15/12 2011 13:46

Så fedt Moonie!

Det kan være at Bjørnen og jeg kommer og hepper på dig :-)
Moonie
Dato: 16/12 2011 06:59

Bjørnen og dig skal komme og heppe ; ) Ville jeg sætte meget pris på!! : D
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Dato: 16/12 2011 15:31

jeg kommer også og hæpper vi kunne lave et fælles veg hæppe kor her inde fra da.
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Dato: 16/12 2011 15:35 | Indlæg redigeret den: 16/12 2011 15:37

Mit mål er at styrke træne så kan kvalificer mig til sjællands mæsterskaberne for mænd. Men må se gør mit bedste sidst prøvet i konkurancer var lige akurat for dålig begynder om 3 - 4 md på konkurancer igen op så køre de i streg altså som de gør når man går til en sport på komborance nivo.

Jeg tager stærk multivitamin pille, hamp protin30 - 40g, og probioaktiske bakterier og omega det tager at tilskud nu om dagen.
Kvindemenneske
Forum-indlæg: 179
Dato: 16/12 2011 15:55

Haha, du er så vild!!

Jeg kommer gerne og hepper :-) .. Men så håber jeg også du er frisk på en brandert efterfølgende! :D
AndreaMD
Forum-indlæg: 866
Opskrifter: 5
Dato: 23/12 2011 15:23

Sådan skal det være Moonie! :D
hammerfar
Forum-indlæg: 13
Dato: 1/1 2012 09:59 | Indlæg redigeret den: 1/1 2012 10:36

@Moonie

Må glæde/skuffe dig med, at jeg også er vegetar og har planlagt Challenge Copenhagen 2012 som mit store mål. Billetten er købt og træningen er ved at være lagt i faste ramme. Jeg træner med den lokale tri-klub, og ellers cykler, spinner, løber og svømmer jeg dagligt (forskellige kombinationer).

Jeg har ikke et større filosofisk vegetar formål med min deltagelse til CC´12 - det er så´m mest mit helt eget personlige mål :D

Jeg er faldet over denne hjemmeside/forum i flere omgange, da jeg har fulgt debatten på bla Politiken om udfordringen (?) med at være vegetar og dyrke triathlon.

Skal siges at jeg startede 1. januar 2011 med at være vegetar, undgår helst mælke produkter, overvejer (stadig) at skære fisk og æg fra, og startede med at træne triathlon september 2011. Derudover slås jeg med anstrængelsesudsløst astma (pt igang med udredning) og er forfodsløber (de næste par måneder vil vise, om jeg løber barfodet til CC´12, med VFF eller bare minimalistiske løbesko).

.. jeg er rimeligt u-erfaren mht sport og vegetar/ernæring, så jeg suger til mig af al den information, jeg kan finde her og andre steder :)
T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 1/1 2012 11:59

@hammerfar:

Må skuffe dig med, at du så ikke er vegetar, hvis du spiser fisk.
Det hedder pescetar og er ikke en underkategori af vegetarisme.
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 1/1 2012 13:59

Vegetar eller ej er det nu pissesejt at stille op til en ironman.
hammerfar
Dato: 1/1 2012 15:25

@T-rex

Aaah, ja hvad ved en lægmand som mig om det :$
(og slet ikke for at starte en debat, men iflg Wikipedia, er jeg jo så pesco-vegetar - det er vel også en slags vegetar?)

Men det vil så være et godt argument for at skære min fisk fra, så jeg kan kalde mig rigtig vegetar :D

... jeg tør så slet ikke spørge, hvordan mine æg påvirker ´ligningen´;)
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 1/1 2012 17:06

@Hammerfar:

Her er hvad der ordret står på wikipedia: "Mange tror fejlagtigt at vegetarer godt kan spise fisk,og der findes sågar et navn for en person der spiser fisk, men ikke andet kød; pesco-vegetar. Vegetarian Society, som indførte ordet "vegetar" i folkemunde tilbage i 1847, fordømmer associeringen af semivegetarisk kost som "gyldig" vegetarisme; organisationen påpeger at indtagelse af fisk ikke er vegetarisk."

Her kan man ikke være i tvivl om at spiser man ikke fisk er man ikke vegetar. Men jeg synes da alligevel du skal bruge vegetarkontakt alt det du kan og vil. :) Du skal i hvert fald have et velkommen til siden herfra !

.. jeg tør så slet ikke spørge, hvordan mine æg påvirker ´ligningen´

Hvis du nu stopper med at spise fisk, så vil du blive ovo-vegetar. Det betyder at du ikke spiser kød, fisk eller mælk men æg. Man kan også være lacto-vegetar så spiser du ikke kød, fisk, æg men mælkeprodukter. De fleste vegetarer er ovo-lacto-vegetarer og de spiser ikke kød og fisk, men mælkeprodukter og æg. Og så er det også dem som ikke spiser noget animalsk nemlig ingen kød, fisk, mælkeprodukter, æg eller honning. De kaldes veganere. :)

Held og lykke med at blive iron man - og held og lykke med at blive en rigtig vegetar. ;)
hammerfar
Dato: 1/1 2012 18:57

@Warzywo

Takker for oplysningen - så fik jeg lidt mere styr på ´Jeg er hvad jeg spiser!´:D

Jeg kan så hjælpe med lidt info fra den sportslige side: begrebet ´Ironman´er beskyttet af World Triathlon Corporation (WTC) og må principelt kun benyttes til stævner som WTC afvikler. Når vi stiller op til Challenge Copenhagen, er det for at gennemføre en ´langdistance triathlon´, og altså ikke en Ironman. Og principelt går jeg heller ikke til spinning, men til ´indendørs cykling´ .... ak ja, de kære begreber :$
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/1 2012 21:58

Stor respekt til både Moonie og Hammerfar for at stille op til Challenge Copenhagen!

...og et varmt velkommen her på forummet til dig Hammerfar. :)

Sider: 1 2 > >>