Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Til alle løberne....

Træning & Sportsernæring

Sider: << < 1 2
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 9/8 2012 20:03 | Indlæg redigeret den: 9/8 2012 20:09

fladfodsløbestil?? Jeg har kun hørt at forfodsløbestil skulle være meget sundere for holdningen, det er også det de bruger i barfodsløb..

Nu har jeg lige googlet det, og det lyder som om det er posemand.dk som bruger ordet fladfod.. Men at det er det samme som forfodsløb. Jeg lavede også min løbestil om til forfodsløb i vinters, men i mine almindelige løbesko, man behøver faktisk ikke nogle fancy tynde sko til det. bare man er opmærksom på hvordan man lander. Men ja super godt at være opmærksom på at man ikke lander på hælen..
Trine T
Forum-indlæg: 368
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 9/8 2012 20:09

Acai-Maria

Det er det samme, men jeg synes lidt at ordet forfod er misvisende, da man efterstræber at lande på flad fod med minimal vægt på forfoden. Når man siger forfodsløb lyder det som om at man skal springe rundt på prinsessetæer og det giver bare en masse skader. Jeg har også hørt det omtalt som midtfodsløb, rent faktisk, men synes som sagt, at fladfodsløb er det navn, der kommer nærmest løbestilen - at man klasker en flad fod i underlaget. Men potatoe, potartoe og kært barn har mange navne :)
Trine T
Dato: 9/8 2012 20:22 | Indlæg redigeret den: 9/8 2012 20:24

Der er vist lidt delte meninger om det med skoene. Jeg tror rent personligt, at man gør det sværere for sig selv med alm. løbesko med hæl og kiler, der jo inviterer til at lande på hælen og min oplevelse med det, har været at man skal arbejde virkelig hårdt i alm. sko for at komme frem på foden. Hvis man formaster sig til at lande på hælen i flade sko, bliver det en meget kort "fornøjelse", da det gør seriøst avs og man vil helt naturligt sørge for at lægge vægten frem på foden. Jeg har dog samtidig hørt om andre, der lige som dig løber på forfoden uden problemer i alm. sko, men ville aldrig selv gøre det. Jeg synes pointen i naturlig stødabsorbation via fladfodsløb går lidt fløjten, hvis man stadig tonser rundt med flere centimeter skumgummi under fødderne - uanset hvor man lander på foden.

Men vi er helt enige i det med hællandingen :)
Acai-Maria
Dato: 9/8 2012 20:40

Når okay.. ja og nok fordi det på engelsk hedder front foot running :D
Der er heller ikke såmeget stødabsorbtion i mine New balance sko.. Måske derfor det virkede.. har ihvertfald gennemført halvmarathon uden problemer og træning op til på den måde. og mærkede en betydelig forbedring ;) Man kan finde en masse youtube videoer om det.

Betalte du for workshoppen?
Trine T
Dato: 9/8 2012 21:04

Kan sagtens forstå forvirringen, for der er masser, der kalder det forfodsløb (og pose running/midtfodsløb/barfodsløb/natural running).

Som udgangspunkt synes jeg da, at man skal gøre det, der fungerer for en. Det er super, at det virker for dig med alm. løbesko og sindssygt flot med halvmarathonet, som jeg ikke kan andet end at tage hatten af for. Jeg glæder mig helt vildt til jeg selv når dertil :)

Jeg ved bare af bitter erfaring, at der ikke skal meget forkert belastning til, før mine sener og led spasser helt ud, bliver betændte og umulige at løbe med - og at mange andre døjer unødigt med de samme problemer. Derfor er jeg også gået all in på det her fladfodsløb, som de fleste coaches inkl. posemanden, anbefaler gøres på enten bare fødder eller i flade sko, så det er det jeg lytter til og som indtil videre virker bedst for mig.

Ja, jeg betalte 1250 kr for en (utroligt underholdende og lærerig) workshop på 4-5 timer med teori og praktiske øvelser - og gik på de 4-5 timer fra at lande eklatant på hælen (der var en meget åbenlys årsag i de betændte skinneben) til at lande rigtigt fint på flad fod (samt en rank, kompakt og afslappet holdning) + jeg fik et par videoer af udviklingen med hjem, så jeg kunne nærstudere det derhjemme også. Og set i lyset af at jeg har - for mig - ubrugelige løbesko og kompressionsstrømper for i omegnen af 5-6000 kr liggende derhjemme, var de 1250 kr givet virkelig godt ud. Et par flade løbesko koster i øvrigt markant meget mindre end de klassiske dyre mærkeløbesko og så kan pose running/fladfodsløb jo gøres helt optimalt og gratis i bare tæer, hvis man har hård hud nok og ikke er alt for pivet ;)
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Dato: 10/8 2012 06:28 | Indlæg redigeret den: 11/8 2012 02:16

kom og løb med os. Det holder mig i gang er hvor meget jeg ved jeg mister ved ikke at træne og ved ikke er i form på toppen til den næste konkurence. Er meget konkurence og extrem sports menneske elsker extrem udenholdenheds sport

træner 5 gange om ugen træner duathlon det løb cykel løb er på konkurence plan.

jeg har lavet en duathlon 8,2løb 69cykel 8,2løb. En halv marton. 2stk 10km ofroad løb. Løb 10km off road på 44,32min.

de konkurencer jeg har deltaget i indtil nu. lavet duathlon på 2timer,47.min

Lig dit liv om gør træning konkurencer udstyr kost til det centrale i dit liv.

Sig nej til hygge aften for du skal træne spring slikket over. Find en eller en klub at træne med så bliver det sjovt det der virker for mig iverfald. husk 15%fedt 25% protiner 60% hylhydrater om dagen det kosten skal bestå af protiner skal især være efter træning max 1time efter der optages næring bedst og til aften protiner skal være især tilstæde kort sagt.
granhammer vegan xvx
Dato: 10/8 2012 06:48

Mere så spør bare løs
Acai-Maria
Dato: 10/8 2012 07:11 | Indlæg redigeret den: 10/8 2012 07:11

Trine T.. Ja det er jo bare i sidste ende salgstriks og spørgsmål om penge.. Det virker selvfølgelig fordi det er meget bedre for din holdning. Jeg døjede med skinnebensbetændelse i 6 måneder for nogle år tilbage (2003), og måtte droppe løb, men nægtede, da jeg elsker at løbe, så jeg fik anbefalet en løbestilsanalyse hos Kajser sport på nørrebro, der fandt de ud af at jeg skulle have indlæg i skoene, da jeg pronerede rimelig meget (betalte faktisk kun 1200kr for Newbalance sko, analyse og såler), og siden har jeg ikke haft problemer med skinnebensbetændelse. Det er jo en pengemaskine som alt andet.. flere ting virker.. Barfodsløb/forfodsløb/fladfodsløb er en af dem.. Da jeg løb halvmarathon så jeg faktisk kun 1 løber i fivefingers fra vibram, det var jeg overrasket over. Jeg kunne godt selv tænke mig et par. Er det dem du har?

Faktisk Granhammer, skal du have 10g kulhydrat lige efter træning for at få kulhydratdepoterne fyldt op så du er klar igen til næste dag. (hvis du har trænet 1 times løb) Men det kan man nemt få hvis du tager proteinshake lavet på f.eks. frugtjuice.. så har du fået kulhydrater nok.. nogle protein drikke indeholder ikke nok kulhydrater, det skal man lige være obs på.
granhammer vegan xvx
Dato: 11/8 2012 01:51 | Indlæg redigeret den: 11/8 2012 06:56

Acai-Marie jo en god ting af få ja helt enig.

Dette er til folk der træner mellem hårdt eller extremt disse % specielt.

Gør det ret kort: FEDT: skal have lidt af SKAL gør optager fedtopløselige vitaminer er E,D,K vitamin.

Uden fedt ville vi mangle disse vitaminer og blive syge solen ville vi uden fedt ik optage D vitamin fra solen. Men Har man for meget fedt som helt skal være 15% helst og max 20% af ens davlige kost sammenlagt på et døgn. For meget bliver man mere træt og sløv og optager de ikke fedtopløselige vitaminer spor stoffer og mineraler langsommere.

KYLHYDRATER: KORT SAGT Det er giver energi og gør musklerne kan optage energi og at vi kan bruge energi.

PROTINER KORT SAGT: Det er gør vi genopbygger kroppen op igen efter træning. Det der gør vi får stærkere muskler. Efter hår Udholdenheds træning skal man have godt 30 - 50g protiner og 15g kylhydrater. LIGE EFTER. OPTIMALT.

Slutter med muskel sukker. Det er gør der er paver i selve kylhydraten lang varig kylhydrater er det sundeste som sådan også kaldet muskel sukker. Muskel sukker fås i forskelige former.Dextrose her og nu energi godt under 1,½times extrem sport eller mere. Indtag hver ½time gerne. Maltrose er mellem lang energi sukker til musklerne. Og Frugt tose er remlig lang energi sukker til musklerne. DET SIDSTE fås ikke i tilskud det er den helt lange Kylhydrat sukker til musklerne kommer fra fulkorn og grove grønsager og er den sundeste . Men hurdig kylhydrat sukker til musklerne er kun til under hår træning eller konkurence på over 1,½time. For er generel ikke sundt at indtage. På ikke trænings dage indtag ikke hurdig optagelig muskel sukker.

PS glykemisk indeks godt af genopfylde efter træning. Fylder ens muskel sukker op igen. Den tager på under træning. Glykemisk indeks er måden måler muskel sukker inhold på.

HUSK DISSE PROCENTER JEG NÆVNER SKAL INDTAGES PÅ DEN RETTE KALORIE INDTAG DER PROCENTERNE REGNES UD FRA HVOR MEGET 60% er osv. HUSK DISSE PROCENTER NÆVNER ER SPECIELT TIL FOLK DER TRÆNER REMLIG HÅRDT ELLER EXTREMT. FOLK DER IKKE TRÆNER ELLER TRÆNER UNDER 6 TIMER OM UGEN SKAL FØLGE DETTE MEM IKKE DET HELE LIDT ANDERLEDES MED NOGLE TING NÅR IK TRÆNER SÅ VILDT IK HELT BRUG FOR DET SAMME MEN NU GODT DU LÆSRE DET ALIVELLE DU KAN BRUGE NOGET AF DET JO. Dextrose og druseukker er det samme.
Sider: << < 1 2