Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Proteinpulver

 

Træning & Sportsernæring

Sider: 1 2 > >>
vim
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 24/7 2009 16:00

Jeg kan ikke lide bælgefrugter så jeg tager risproteinpulver.Grunden til at jeg skriver er at jeg vil høre om der er andre som heller ikke kan lide bælgefrugter og hvad i så gør?Nu træner jeg også en hel del, jeg løber og cykler og overvejer også at begynde at træne i fitnesscenter på et tidspunkt.Så jeg skal have mine proteiner.Jeg er veganer da jeg ikke kan tåle mejeriprodukter og æg.Jeg har ellers læst/hørt at risprotein smager grimt, men det synes jeg ikke.Jeg kommer det i min smoothie og kan slet ikke smage det.Er der andre herinde som bruger proteinpulver(hvis man feks ikke kan lide bælgefruger)?
TobiasElof
Forum-indlæg: 403
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 24/7 2009 16:13

Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre i forhold til protein. Pythagoras ideologi, indbefatter lakto-vegetarisme med stærk aversion mod bælgfrugter (man måtte slet ikke røre ved disse). Han havde mange der efterfølgere af sig.

Jeg tror dog at der er mange andre ting i bønner som du skal være mere opmærksom på at du får, bla. diverse b-vitaminer.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/7 2009 17:04 | Indlæg redigeret den: 24/7 2009 17:05

Har før brugt soyaprotein pulver. Det smager ikke af noget særligt. Kan købes på www.bodylab.dk billigt (arbejder der ikke)

Ellers er der quinoa, der har en fin proteinprofil. Tofu, seitan og tempeh kunne være et bud.

Nødder er også en kanon kilde, fx indeholder peanuts mere protein end kylling.

Der er dog mange, som mener, at det slet ikke er nødvendigt at få så meget protein. Jeg prøver dog også at spise proteinrigt, da jeg motionerer meget.

Held og lykke med mullerne og velkommen til :)
vim
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 24/7 2009 17:32

Tobias - Jeg tager en multivitamin + fiskeoile, kæmpenatlysolie, kalk med d vitamin så jeg er godt dækket ind, så jeg tror ikke at jeg kommer til at mangle B-vitamin.Der er også B12 i min multivitamin som man kan komme til at mangle som veganer(har læst herinde).

Tak Black.Jeg tror at jeg vil forsøge mig med quinoa, da jeg har det hjemme.Det skal jo tilberedes på samme måde som når man laver glutenfrigrød.Seitan og tempeh er ikke så godt for mig da jeg ikke kan tåle gluten.

TobiasElof
Forum-indlæg: 403
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 24/7 2009 18:03

Okay så er vitaminspørgmålet i hvert fald på plads. Der er måske nogle phytokemikalier der kan være rare at få fat på i bønner, men det kan være at Leif kan svare på dette

Tilgengæld kan jeg lige så godt sige det som det er, fiskeolie er ikke vegetarisk. Du kan uden videre erstatte fiskeolie med hørfrøolie, der har meget lavere tungmetal-niveau end fiskeolie.
Jeg har dog gjort det på en anden billigere måde, købt en elektrisk kaffemølle og en pose hørfrø, jeg knuser hørfrøene (2 spiseskefulde er nok) som jeg spiser på mine havregryn med soyamælk og evt diverse nødder.

Tempeh er glutenfri, men bukser og pandekager, det er dyrt i Danmark.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/7 2009 18:40

Der er altså ikke tungmetaller i fiskeolie, da det er renset ;) Men det er som Tobias siger ikke vegetarisk.

KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/7 2009 18:41 | Indlæg redigeret den: 24/7 2009 20:48

Hej vim.:D
Jeg har dyrket prof. kampkunst som vegetar, dog ikke veganer, men måske du kan bruge min erfaring til noget!!

Bønner er efter min mening ikke nogen særlig god KILDE, nærmere tilbehør.
ellers skal man spise mere end hvad der er godt for ens fordøjelse. prøv at kigge på 100g tør bønner og se hvor meget det bliver til når det er kogt.

fuldkorn feks. brune ris er en excellent basis kost for sportsfolk. der er dog et par aminosyre som går tabt ved opvarming, feks tryptophan, derfor blander man lidt sesamfrø til, som indeholder store mængder af denne essentielle aminosyre. og lidt frisk grønt til for at få kroppen til at arbejde optimalt pgr. vitaminer mineraler og enzymer.
Få det til at smage godt med krydderier citron dressing eller hvad du kan lide, ellers holder du ikke på langt sigt.

Andet vegansk basis mad som virker for mig er.
hommus
avodado
mandler, afskallede, indeholder giftstof i skallen.
hjemmelavet groftbrød og chapattier.
kicheri
qinoua
mungdal
linser
broccoli, højt proteinindhold fra en grønsag
gennerelt grønsager
solsikkekærner
græskarkærner
hørfrø, som iøvrigt er komplet protein plus omega 3

kosttilskud.

Fint med en multivitamin.

Spiret korn har en komplet aminosyre profil, derfor er risprotein som er spiret et godt valg, sunwarrior risprotein lavet af økorisspirer, er den bedste og lettest fordøjelige på markedet og har en ekstrem aminosyreprofil. købes på www.sunfood.dk

Hampeprotein bliver brugt af alle proff. sports veganere.

Den mest koncentrerede form for protein i verden er spirulina, indeholder i øvrigt alle B vitaminer, og enorme mængder kloraphyl

gojibær øger produktionen af væsthormon og indeholder alle de essentielle amino syre, har iøvrigt 25 gange så højt indhold af antioxodanter som blåbær. fyld med A og C vitamin og substanser som vores videnskab ikke har undersøgt endnu,
dette bær skal man ikke kimse af, det holder dig ung og stærk.

så man kan blande en supershake en gang i mellem, med lidt spirulina, risprotein, hørfrø, hampeprotein, og banan eller honning til at spike insulin nivuaet, og starte en anabolsk procces.


Endnu vigtigere er det at få fyldt glykogen depoterne op lige efter træning, friskresset juice med honning og banan er det bedste. fylder din krop med alt den har brug for efter workout. enzymer vitaminer elektrolytter, sukker, kulhydrater osv.

nummer uno i forhold til elektrolytter er at bruge frisk kokosmælk, desværre kun når man er i troperne:(

VIGTIST af alt!!! test, lad det blive til din egen erfaring og ikke lånt viden!! lad være med at spekulere og få for mange koncepter ligesom syge sundhedsfreaks, mærk efter, mangler du energi, eller bliver til en vim-p :D prøv at tilføje din mad lidt kefir.

hyg dig!!



vim
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 24/7 2009 19:13

Tobias-Det er rigtig at fiskeolie ikke er vegetarisk.Jeg tror at jeg vil prøve med hørfrøolie i stedet for.

Konggulerod-Tak for information om hvordan jeg ellers kan få protein.Jeg kan godt lide broccoli men er ellers glad for grøntsager generelt.Du har nok ret i at jeg skal lytte til min krop når det gælder om at fylde depoterne op.Grunden til at jeg også spiser proteinpulver er fordi at jeg ikke spiser så meget stivelse, da jeg tager på af det.Jeg har også allergi(fødevareallergi)så der er nogle ting som jeg bare ikke kan spise, men jeg prøver at planlægge min kost fornuftigt.
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/7 2009 19:36 | Indlæg redigeret den: 24/7 2009 19:40

Til vim.

i følge ayurveda hvis man har en bestemt kropstype, aner ikke om du har den, har man godt af lidt stærk mad til at sætte gang i forbrændingen.
Hvis du har en meget rolig til tider sløv natur, og har let ved at tage på, kan det være at du har den type, kapha hedder den. det er selvfølgelig meget mere komplekst end man lige kan skrive, da der kan være ubalancer inde over,
men en ting du kan eksperimentere med er at spise et rigtigt måltid midt på dagen hvor forbrændingen er højst, og kun grønt let og enzymrigt, eller suppe til aften. spirede ting er gennerelt kanon for denne type.
ingen morgenmad, højst en supershake. lad mig hører hvis du på et tidspunkt prøver, hvordan det er for dig.
JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 24/7 2009 19:47 | Indlæg redigeret den: 24/7 2009 20:02

Jeg er også veganer og kan ikke tåle bælgfrugter, og jeg er bange for, at jeg ikke får nok protein. Jeg spiser meget ris, men ris indeholder ikke samtlige aminosyrer, og det samme er vel tilfældet for rispulver, tænker jeg. Jeg overvejer at spise ost (selv om jeg heller ikke kan tåle det), eller tage proteinpiller, som er udvundet af mælk.


JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 24/7 2009 19:50

Ja, det er sandt, at bønner indeholder ikke kun protein, men også B-vitaminer og jern, og jeg får nok også for lidt af det nu, hvor jeg ikke mere spiser bønner og linser. Jeg har i hvert fald fået konstateret jernmangel efterfølgende, selv om jeg spiser en del tørret frugt, som indeholder jern. B-vitamin kan man få en del af fra tang, men det kræver jo så også, at man spiser en del tang. Tang er desuden noget af det eneste af de fødevarer, som jeg spiser, der indeholder jod. Der er dog tilsat jod til nogle slags salt, men jeg spiser sjældent tilsat salt i min mad.



JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 24/7 2009 19:52

- Ellers er der quinoa, der har en fin proteinprofil.

Ja, quinoa overvejer jeg også og har også tidligere spist en del af det.

- Tofu, seitan og tempeh kunne være et bud.

Tofu er jo lavet af soyabønner. Hvad er seitan og tempeh ?

- Nødder er også en kanon kilde, fx indeholder peanuts mere protein end kylling.

Jeg kan ikke tåle nødder.

Jeg vil også lige tilføje, at der faktisk er mange, der ikke kan tåle bælgfrugter. Det fremmer overvækst af bakterier i tarmene, og det er ikke specielt sundt at spise mange bælgfrugter. Der er også mange, der ikke kan tåle nødder.



JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 24/7 2009 19:55

- Tobias - Jeg tager en multivitamin + fiskeoile, kæmpenatlysolie, kalk med d vitamin så jeg er godt dækket ind, så jeg tror ikke at jeg kommer til at mangle B-vitamin.Der er også B12 i min multivitamin som man kan komme til at mangle som veganer(har læst herinde).

Der er ikke nok B-12 vitamin i en almindelig multivitamin, hvis du er veganer og ikke får B-12 vitamin på anden vis. Multivitaminer er lavet til folk, der spiser kød. Så med mindre det er en speciel vitaminpille, der er lavet til veganere, så får du sandsynligvis ikke nok B-12 vitamin ved at spise dem.

- Tak Black.Jeg tror at jeg vil forsøge mig med quinoa, da jeg har det hjemme.Det skal jo tilberedes på samme måde som når man laver glutenfrigrød.Seitan og tempeh er ikke så godt for mig da jeg ikke kan tåle gluten.

Jeg kan heller ikke tåle gluten. Øv, jeg troede lige, at jeg kunne bruge det. Quinoa kan man koge ligesom ris. Man kan også spire dem.
JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 24/7 2009 19:57

- Tilgengæld kan jeg lige så godt sige det som det er, fiskeolie er ikke vegetarisk. Du kan uden videre erstatte fiskeolie med hørfrøolie, der har meget lavere tungmetal-niveau end fiskeolie.

Og dog. Det kræver, at du har en sund fordøjelse, der kan omdanne fedtsyrerne, fordi de fedtsyrer, der er i hørfrøolie er ikke omdannet i modsætning til dem i fiskeolien. Det kan de fleste godt, men der er nogle med nedsat fordøjelse, som kan have problemer med det. Desuden kan man være allergisk overfor hørfrø, som jeg er.
Windamor
Forum-indlæg: 696
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 24/7 2009 20:01 | Indlæg redigeret den: 24/7 2009 20:17

Jeg har selv kigget lidt på risproteinpulver, men har fundet ud af, at man af hensyn til de forskellige aminosyrer, bør sørge for at indtage et varieret omfang af proteiner og derfor helst ikke sværge for meget til enkelte kilder.

KongGulerod...I forbindelse med din liste; der er vist også noget med, at hørfrø, der unægtelig er en god kilde til en af omegaerne, helst skal indgå i bagværk osv. i stedet for at nydes rå:
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadguide/tjekguidemad/article674140.ece

Her er dog en anden synsvinkel på sagen, som, jeg også synes, er god have med:
http://umahro.blogspot.com/2008/09/usaglige-kommentarer-og-oplysninger-om.html
JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 24/7 2009 20:01

Hvad er kicheri og mungdal ?

- Hampeprotein bliver brugt af alle proff. sports veganere.

Hvor får man fat i det henne ? Det bliver vist ikke solgt i Danmark.

- gojibær øger produktionen af væsthormon og indeholder alle de essentielle amino syre, har iøvrigt 25 gange så højt indhold af antioxodanter som blåbær. fyld med A og C vitamin og substanser som vores videnskab ikke har undersøgt endnu,
dette bær skal man ikke kimse af, det holder dig ung og stærk.

Hvor kan man købe de bær henne ? Jeg har to planter, men de er stadig meget små og har ikke bær endnu.
Helene2
Forum-indlæg: 326
Område: KBH
Dato: 24/7 2009 22:59


Citat:"Der er altså ikke tungmetaller i fiskeolie, da det er renset"

Det er ikke helt rigtigt, der er forskel på de forskellige typer fiskeoljer og nogle er bedre end andre.
Se f.eks denne test fra forbrugerrådet, som blandt andet viser pcb og dioxin indhold:
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=1794

Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/7 2009 07:43

Tak for oversigt Helene. Der står ikke lige noget om mine Fitness Pharma fra Netto. Men tror jeg vil bruge oversigten næste gang jeg skal købe.

Men vi kan nok heller ikke helt undgå tungmetal, det er overalt inklusiv hørfrø.
vim
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 27/7 2009 17:53

Jane-angående hørfrøolie så tror jeg nok ikke at jeg skal tage det.Jeg har problemer med min fordøjelse og tager derfor Vita Biosa(mælkesyrebakterier)for at holde den igang.Jeg skal også passe på med sukker og gluten + mejeriprodukter da det kan give problemer med min fordøjelse, da jeg ikke kan tåle det.Der er også andre ting som jeg ikke kan tåle pga min allergi(fødevareallergi).Jeg slås også med Candida svamp, men er ved at få styr på den.Jeg har læst om dig i en anden tråd om alt det du ikke kan tåle og de mangelsygdomme du havde fået fordi du ikke havde spist rigtigt(sat dig ordenlig ind i kosten som vegetar).Derfor har jeg overvejet om jeg skal spise lidt fisk(ved godt at det er et dyr)en gang imellem, så det ikke går helt galt med proteinerne.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/7 2009 18:26 | Indlæg redigeret den: 27/7 2009 18:27

Som ikke-gravide kvinder, burde I tilhøre den gruppe, der har mindst brug for protein.

Modermælk skulle indeholde 5% protein, og en baby har en del mere brug for protein end os voksne, da de vokser i længden og ikke kun i bredden. ;)

Men hvis I føler, at I mangler protein, så er der også tempeh. Indeholder ikke gluten og er lavet på fermenteret soyabønner. Så, det burde være nemmere at fordøje end almindelige bønner.

Et kyllingebryst indeholder 16% protein (stegt)
Tempeh: 18% (stegt)

Soyabønner regnes traditionelt som den bedste proteinkilde efter kød.
Sider: 1 2 > >>