Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Proteinpulver

Træning & Sportsernæring

Sider: << < 1 2
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/7 2009 19:49 | Indlæg redigeret den: 27/7 2009 19:51

Nu vil jeg gerne aflive, at man ikke kan spise okay proteinrigt som vegetar.

I aften har jeg spist quinoabøffer (quinoa, ½æg + mel), grønne linser (100g), blomkål og en tomat.
Men lad os antage, at quinoabøfferne er veganske. Jeg har brugt 90g quinoa. Jeg regner ikke tomat og blomkål med, da proteinmængden er lille. Linser angives på pakken, at indeholde 25-30% protein, jeg vælger at sætte det til 25% og quinoa er på 16%

Proteinmængde: 25 g (linser) + 14 g (quinoa) = 39 g protein

Hvis jeg istedet for havde spist 150 g kyllingebryst (ca. 20 g protein / 100 g kylling) og 4 medium store kartofler eller 400 g kartofler (+ blomkål og tomat, men dette regner jeg ikke med).

Proteinmængde: 30 g (kylling) + 8 g (kartofler) = 38 g protein.

Så, hvis man vil, kan man godt spise proteinrigt som veganer - ligeså proteinrigt som en alm. kødspiser. Derudover er der nødder, som kødspisere ikke spiser videre meget af.

Peanuts: 25 g / 100 g
Mandler: 21 g / 100 g
valnødder: 15 g / 100 g

Til sammenligning indeholder
100 g hakket oksekød: 19 g / 100 g.

Kilde:
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 28/7 2009 17:51

Til Vim

- Jane-angående hørfrøolie så tror jeg nok ikke at jeg skal tage det.

Nej, det gør jeg så heller ikke, fordi jeg ikke kan tåle det.

- Jeg har problemer med min fordøjelse og tager derfor Vita Biosa(mælkesyrebakterier)for at holde den igang.Jeg skal også passe på med sukker og gluten + mejeriprodukter da det kan give problemer med min fordøjelse, da jeg ikke kan tåle det.Der er også andre ting som jeg ikke kan tåle pga min allergi(fødevareallergi).Jeg slås også med Candida svamp, men er ved at få styr på den.Jeg har læst om dig i en anden tråd om alt det du ikke kan tåle og de mangelsygdomme du havde fået fordi du ikke havde spist rigtigt(sat dig ordenlig ind i kosten som vegetar).Derfor har jeg overvejet om jeg skal spise lidt fisk(ved godt at det er et dyr)en gang imellem, så det ikke går helt galt med proteinerne.

Du kan da prøve det og se, om du kan tåle det. Jeg tager fiskeolie, og det kan jeg godt tåle. Mht. protein, så har jeg fundet ud af, at der er noget, der hedder quorn (en svamp + noget æggehvide), og den har jeg tænkt mig at prøve. Den skulle være ret proteinrig. Og der er også quinoa, som man kan spire. KongGulerod har snakket om kefir.

Det lyder til, at vi har mange af de samme allergier. Jeg spiser ingen sukker og ingen gluten. Hvordan ved du, at du har Candida svamp ? Er du blevet undersøgt for D-vitamin mangel ? Jeg kan tåle mere, efter jeg har fået rettet op på min D-vitamin mangel.

JaneHoffmann
Dato: 28/7 2009 17:54

Til Black:

Man kan sagtens spise proteinrigt som vegetar og veganer. Hvad er tempeh ? I har skrevet om det flere gange.

granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 28/7 2009 19:32

Jeg har så lidt over i taper mig ikke vildt læt, mener i den gruppe der nemmere taper sig en tagerpå uden det er extremt. Højre stof skifte en gennem nitted.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/7 2009 20:23

Hej Jane - Du kan finde tempeh i din helse. Jeg har ikke fået smagt det endnu, men har hørt lidt blandet anmeldelser.

Tempeh er som sagt meget proteinrigt og stammer fra Idonesien. Det kendes også som "javanesisk kød" i østen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh

TobiasElof
Forum-indlæg: 403
Opskrifter: 3
Moderator
Dato: 28/7 2009 20:29

I en gryderet er tempeh godt sammen med jordnøddesmør og frisk koriander
vim
Forum-indlæg: 28
Dato: 28/7 2009 20:55

Jane-Jeg har været hos en biopat, hun kunne måle mine allergier.Nogle af allergierne havde jeg selv gennemskuet.Skal lige tilføje at jeg heller ikke tåler æg.Jeg kan heller ikke tåle Natskygge + gær(herunder høre eddike+eddikesyltet ting).Jeg får bumser af mejeriprodukter + æg og jeg får oppustet mave af gær brød og det er uanset om det er hvidt eller groft, men det har selvfølgelig også noget at gøre med at jeg ikke tåler gluten.Jeg købte sidste år en bog"Rask af mad" af Marianne Jæger og der er opskrifter på brød uden gær.Det er ikke en bog med vegetarretter men den indeholder oplysninger om hvad jeg kan spise med de allergier jeg har og hvad jeg skal holde mig fra.Jeg kan sagtens bruge bogen selvom den ikke er til vegetar.
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Dato: 28/7 2009 21:10 | Indlæg redigeret den: 28/7 2009 21:15

Til Jane, det virker som om du søger efter den magiske pille, svamp, eller det perfekte kost tilskud. Det er jo helt tydeligt at det ikke er det som skal til, da andre klarer sig fint uden. Du vil sikkert sige at de heller ikke har en tarmsygdom plus hundrede allergier. Jeg har set mange af dine indlæg, hvor du skriver om dine udfordringer, så enten vil du gerne have medlidenhed fra andre ellers prøver du reelt at finde en løsning, hvilket jeg sku godt kan forstå!!

Jeg arbejder bla. med viseral manipulation, eller på dansk organ massage, og har set en del tilfælde med knæk på tyktarmen, altså hvor passagen er indsnævret fysisk ligesom et knæk på en haveslange. Derefter opbygges affaldsstoffer, allergier og betændelses tilstande. og et resultat er naturligvis dårlig optagelse af næringsstoffer, og mangelsygdomme.
Hvis det er samme forløb som du har været igennem, eller kan nikke genkendene til det, er der måske en chance for at du kan få det godt igen!!

Jeg er ikke psykolog, men ved dog af erfaring, med andre klienter, at problemer med fordøjelse, på det mentale plan enten har at gøre med kontrol og styring, mangel på at kunne give slip, eller at man metaforisk har slugt et ufordøjeligt indtryk. feks hvis nogle har gjort en ondt.

Heldigvis kan man få rettet den fysiske passage op ved en enkelt behandling, jeg anbefaler Stanley Rosenberg til dette, stanleyrosenberg.com. Og derefter få en total tarmudrensning, fra blessedherbs.com ydermere kan du lære åndedrætsteknikker fra artofliving.dk som genskaber det naturlige helbred. Og det SPARKER RØV!! jeg mener det!!! bla. min egen kæreste som havde en meget alvorlig nyresygdom, hvis du undersøger tingene vil du finde ud af at folk med uhelbredelige sygdomme har fået et fantastisk liv efter disse behandlinger og teknikker!!!

Jeg håber at det giver dig et håb, og du kan jo forhøre dig med din læge så det er under kontrollerede forhold.

NU kender jeg dig jo ikke, og nogle mennesker er slet ikke klar til at rykke, og ønsker bare at svælge i elendighed, og dem gider jeg ikke bruge 1 sekund på, af min begrænsede tid på denne planet.

men det kan jo også godt være at du er det stik modsatte!! og er en type som prøver til det lykkes!!

HA DET GODT!!:D:D
JaneHoffmann
Dato: 29/7 2009 19:41

Til black: Det tempeh ligner tofu rigtig meget. Måske minder det om det.

Mht. tofu, så indeholder det ikke nær så meget protein, som jeg troede, og jeg har fundet ud af, at man lige så godt kan spise champignon. Det er bedre end tofu.

JaneHoffmann
Dato: 29/7 2009 19:43

Til Vim:

Ok, det er da godt, hvis du har fundet ud af, hvordan du skal forholde dig til dine allergier. Der kan være mange årsager til nogle symptomer. Altså, de samme symptomer kan optræde ved vidt forskellige sygdomme/ubalancer.
JaneHoffmann
Dato: 29/7 2009 19:58

Til kongGulerod:
- Til Jane, det virker som om du søger efter den magiske pille, svamp, eller det perfekte kost tilskud.

Nej, egentlig ikke. Jeg er bare nysgerrig og vil gerne prøve forskellige muligheder for selv at finde frem til den ideelle kost for mig. Jeg synes bare, at ernæring er rigtig spændende. Det er interessant at høre om, hvordan andre spiser, for at høre, at der findes mange forskellige måder at være vegetar på.

Jeg drømmer om at blive rå, men som det er ligenu, så føler jeg ikke, at det er det rigtige for mig, fordi jeg føler, at jeg mangler noget viden om emnet, og derfor indsamler jeg viden fra alle mulige kilder for at blive klogere.

- Det er jo helt tydeligt at det ikke er det som skal til, da andre klarer sig fint uden. Du vil sikkert sige at de heller ikke har en tarmsygdom plus hundrede allergier. Jeg har set mange af dine indlæg, hvor du skriver om dine udfordringer, så enten vil du gerne have medlidenhed fra andre

Nej, må jeg være fri. Jeg ønsker ikke medlidenhed fra nogle. Jeg har det ganske fint i dag. Jeg har været meget syg førhen, og jeg er virkelig lykkelig, fordi jeg ikke længere er så syg, fordi det var et helvede. Hvad kan man bruge medlidenhed til ?

- ellers prøver du reelt at finde en løsning, hvilket jeg sku godt kan forstå!!

Ja, jeg søger altid løsninger. Jeg er meget videnskabeligt anlagt.

- Jeg arbejder bla. med viseral manipulation, eller på dansk organ massage, og har set en del tilfælde med knæk på tyktarmen, altså hvor passagen er indsnævret fysisk ligesom et knæk på en haveslange. Derefter opbygges affaldsstoffer, allergier og betændelses tilstande. og et resultat er naturligvis dårlig optagelse af næringsstoffer, og mangelsygdomme.
Hvis det er samme forløb som du har været igennem, eller kan nikke genkendene til det, er der måske en chance for at du kan få det godt igen!!

Jeg tror ikke så meget på alternativ behandling. Jeg har det også bedre med min tarmsygdom, efter jeg får indsprøjtninger med D-vitamin, og når jeg holder mig fra bønner og i det hele taget holder min diæt. Måske optager jeg næringsstofferne fint, men spiser bare forkert. Det ved jeg ikke. Jeg kan bare ikke udelukke, at jeg også optager nogle næringsstoffer dårligt pga min tarmsygdom. Det virker som om, at nogle er blevet skræmte over, at jeg har haft så mange mangelsygdomme, fordi det også kan ramme dem, og så vil jeg bare gerne tilføje, at jeg ikke ved, hvor meget af det, der skyldes kosten, og hvor meget der skyldes andre ting, f.eks. dårlig optagelse.

Mht. B-12 vitamin er jeg helt sikker på, at jeg ikke fejlede den, da jeg spiste kød. Mht. zink og D-vitamin er jeg usikker. Mht. de seneste mangelsygdomme (jern, protein), så fejlede jeg dem ikke, da jeg var vegetar og spiste mere varieret.

- Jeg er ikke psykolog, men ved dog af erfaring, med andre klienter, at problemer med fordøjelse, på det mentale plan enten har at gøre med kontrol og styring, mangel på at kunne give slip, eller at man metaforisk har slugt et ufordøjeligt indtryk. feks hvis nogle har gjort en ondt.

Jeg tror ikke på de ting. Jeg ved en masse om psykologi, og jeg har arbejdet med mig selv i 23 år, og jeg føler ikke, at jeg har nogle problemer af den slags i dag. Jeg er genetisk disponeret for tarmsygdom, da der er flere i min familie med tarmsygdomme.

- Heldigvis kan man få rettet den fysiske passage op ved en enkelt behandling, jeg anbefaler Stanley Rosenberg til dette, stanleyrosenberg.com. Og derefter få en total tarmudrensning, fra blessedherbs.com ydermere kan du lære åndedrætsteknikker fra artofliving.dk som genskaber det naturlige helbred. Og det SPARKER RØV!! jeg mener det!!! bla. min egen kæreste som havde en meget alvorlig nyresygdom, hvis du undersøger tingene vil du finde ud af at folk med uhelbredelige sygdomme har fået et fantastisk liv efter disse behandlinger og teknikker!!!

Ok. Men tak for rådene. Måske kan de hjælpe andre på forummet, men jeg er ikke til sådan noget. Jeg er ikke særlig modtagelig overfor alternative ting, fordi jeg har været så meget igennem af den slags, og det er ikke for at være sær eller fordømmende, men jeg har bare ikke mod på mere af den slags. Jeg har en lang fortid bag mig med alt muligt alternativt, som ikke har hjulpet mig. Tarmskyldninger er måske meget godt, men det har jeg ikke lyst til. Jeg har heller ikke de store tarmproblemer mere, så jeg føler ikke, at jeg har brug for det.

- Jeg håber at det giver dig et håb, og du kan jo forhøre dig med din læge så det er under kontrollerede forhold.

Ok. Jeg er nu ved godt mod. Jeg har ikke haft det så godt i meget lang tid, som efter jeg er blevet behandlet for disse mangelsygdomme (D-vitamin mangel og jernmangel).

- NU kender jeg dig jo ikke, og nogle mennesker er slet ikke klar til at rykke, og ønsker bare at svælge i elendighed, og dem gider jeg ikke bruge 1 sekund på, af min begrænsede tid på denne planet.

Ok, men lad endelig være med at brug tid på mig. Ikke fordi jeg ønsker at svælge i elendighed, men fordi jeg er uimodtagelig overfor alternative ting. Men måske er der andre på forummet, der kan bruge det, og så er det jo ikke spildt for dig. Se det fra den positive side. Det er et tilbud om ny indsigt, og de, der ønsker at tage imod det, tager imod det.

Og lad være med at brug tid på mennesker, som du ikke har lyst til at bruge tid på. Det vil da være spildt.

- men det kan jo også godt være at du er det stik modsatte!! og er en type som prøver til det lykkes!!

Prøver hvad ? Jeg er en type, der aldrig giver op. Så ja, der har du ret.

- HA DET GODT!!stort smilstort smil

I lige måde.

KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Dato: 29/7 2009 21:54 | Indlæg redigeret den: 29/7 2009 21:57

Der er lige en ting som skal slås fast, viseral manipulation er en del af osteopat uddannelsen, som er en overbygning på cand. med. altså lægeuddannelse, så det er godt nok lidt af en alternativ holdning, hvis man kalder det andet en videnskab!!

Mit ego blev lige såret et sekund, men jeg tror nok at jeg kommer over dig, vores forhold holdt jo trods alt en uges tid. HAHAHAHAHA.......

ha det godt søster lagkage........

JaneHoffmann
Dato: 30/7 2009 17:45

Nå, ok, jeg vidste ikke, at det var noget videnskabeligt noget. Jeg har ikke hørt om det før, så det lød alternativt for mig.

Hvad er osteopat uddannelsen ? Kiropraktor ?
Sider: << < 1 2