Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

mad for bedre prestation

 

Træning & Sportsernæring

Sider: 1 2 > >>
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 13/6 2013 12:21 | Indlæg redigeret den: 13/6 2013 12:31

Hej! Nu på lørdag skal jeg løbe malmømilen på 10 km og mit mål er at løbe 10km på 47 minutter. Hvad spiser i før løbning ? Behøver lidt flere forslag. Spiser hverken gluten og sukker. Tak for hjælpen
:)
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 13/6 2013 12:36

Fyld dig op med hurtige kulhydrater dagen før, har jeg hørt skulle være godt.

Hvad tid skal du løbe?

Jeg har selv ret svært ved at finde de rette tidspunkter for at løbe efter et måltid, jeg kan f.eks. ikke løbe 2 timer efter aftensmaden, der er jeg stadig prop fyldt. Så er også med på en lytter ;)

Hrlysgaard
Forum-indlæg: 174
Område: Århus
Dato: 13/6 2013 12:41

frugt. agurk, selleri bær, avocado, figner og banan i temmelig store mængder synes jeg er vanvittigt godt at give den max på! medmindre man spiser så meget kogt mad at alt frugten volder maven problemer synes jeg frugt er det bedste at løbe på.
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 13/6 2013 14:24

Det lyder godt med frugt og grønt!:-) for mig er det også svært og jeg mister hurtigt motivation om jag spiser kogt mad to timer inden løbning, så frugt og grønsager lyder helt perfekt. Jeg er så dårlig på kogt mad på hurtige kolhydrater, største del av min kost baserer på lav kolhydrater. Acai-Maria Det er kl 15 :-) hvad anbefales at spise til morgenmad? :-)
Anderkisten
Forum-indlæg: 522
Område: Århus
Dato: 14/6 2013 18:03

Jeg kan ikke finde noget link til det, men har læst mig til engang, at 3 timer før ens sportsudøvelse, skulle være det optimale og at det skal være noget med masser af kulhydrater (højt forarbejdet er selvfølgelig et no go) Men F.eks en pastasalat med grovpasta og godt med grøntsager, herunder gerne f.eks spinat og gerne godt med frugt. et andet bud kunne også være noget havregrød, med frugt og nødder/kerner.

Hvis du spiser noget med for hurtige kulhydrater, så risikerer du at gå kold midt i det hele, da du svinger dit blodsukker alt for meget.

Angående de tre timer, så har jeg personligt oplevet, at det har været perfekt ifht både fodbold og crossfit.
Øtka
Forum-indlæg: 16
Område: Midtjylland
Dato: 14/6 2013 22:52

Kaffe

haha ved ikke om du drikker den slags. Jeg tager for det meste en kop kaffe, ½ banan og eventuelt nogle rosiner, når jeg løber min morgentur og det har fungeret fint indtil videre.
SweetPandemonium
Forum-indlæg: 236
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 15/6 2013 16:21

Jeg vil foreslå at der spiser som nævnt ca 3 timer inden løbet et rimeligt stort måltid, men ikke kæmpestort. En alm portion grovpastasalat som nævnt fx eller en grovsandwich med grønsager og lidt hummus fx. Ikke noget, der ligger for tungt.
Derefter spiser der 1 time før løbet 1 stykke frugt og måske et par dadler eller figner eller en frugtstant fra castus, dem er jeg selv glad for at spise inden træning. Husk at drikke rigeligt både før og efter løbet.
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 17/6 2013 08:45 | Indlæg redigeret den: 17/6 2013 08:46

Hej tak for jeres svar og kommentarer . Alt forløb fint till sidst. Spiste frukt og drak rigeligt med vand et Par timer inden. Kunne nu godt mærke at jeg behøvede lidt ekstra "benzin " for de sidste par kilometer. Klarede 10 km på 49 minutter :-) er godt tilfreds :D næste tur er det Malmø halvmaraton ! ;-)
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 17/6 2013 16:13

Tillykke med din 10 km - og sikke da et tempo :)

Vil sige, at når mennesket skal løbe så kort en distance som 10 km, halvmaraton og den salgs, så behøver man ikke rigtig tænke i ernæring som sådan. Ved normal kostmønstre, så har du energi til 3 timer hård fysisk aktivitet. Er først ved hel maraton, lange cykel løb, lang distance triatlon og den slags, at det kan være en fordel at fylde sig med sukker fx.

Nu er jeg selv aktiv triatlet og har løbet 8 maratons og 1 ironman. Kan kun anbefale dig, at holde dig fra fiberrig mad 24 timer før et stævne, hvis du har problemer med at skulle på toilet (nummer 2). Det hjælper for mig. Hvidt brød, tørret bær og juice. Det lever jeg typisk af, op til løb - men som sagt, det har kun en effekt ved 3 timer plus - efter min mening.

Pøj pøj med halv maraton, og giv endelig lyd fra dig :)
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 17/6 2013 19:42

Hej Moonie Mange tak for dit gode råd! Hvor godt, var selv i tvivl hvor stor en rolle det spillede når det bara gälder for 10 km. Jag holder mig gerne på afstand fra hvidt mel og sukker( vit raffinerat og hurtige kolhydrater ) . Men jeg behöver overskud til näste kamp den. 10 august, satsar på 21 km under to timer( optimistisk) har du evt gode råd til hvordan jeg förbereder mig indenfor halvmaraton? Tänker at löbe tre gange i ugen, 7, 10, 15 km. Er det et godt oplæg indenfor halvmaraton? :-) forresten den uddannelse du har er lige det jeg vil læse til, er bare usikker om det ska være global health and nutrition eller alm sundhed og ernæring(dansk sprog) hvor blev du uddannet hen?
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 17/6 2013 19:47 | Indlæg redigeret den: 17/6 2013 19:48

Hej Øtka! Kaffe har været et misbrug, har gået ned til en kop om dagen og ja det gir en ekstra boost på morgen inden træning ;-) men om det blir eftermiddags træning tar jeg gerne en lille kop med lidt dårlig samvittighed og om jeg ikke har min vetegræspulver i skafferiet ;-)
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 17/6 2013 21:48

Hey Maria - vil meget gerne give gode råd og andet. Tænkte du lige kunne fange mig på facebook: Jan Ohrt Nissen

Det lidt nemmere der synes jeg :D
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 18/6 2013 09:49

Du har pm Moonie :-) har ikke facebook
Hrlysgaard
Forum-indlæg: 174
Område: Århus
Dato: 19/6 2013 16:33

Tillykke med løbet og flot tid. Hvor meget frugt og grønt spiste du. brugte du blender eller hvordan.? :)

Der findes nogle rigtigt dygtige marathon løbere og cykelfolk som køre hovedsageligt på frugt mens de præsterer. Men der skal selvfølgelig en del indenbords for at hamle op med den komprimerede energi fra kogt mad. Tilgengæld føles blodcirkulationen en del letterer, og mælkesyren træder ikke ind på samme måde. ( kun egen erfaring)
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 19/6 2013 22:39

haha troede denne tåd handlede om noget helt andet <3
Hrlysgaard
Forum-indlæg: 174
Område: Århus
Dato: 20/6 2013 17:45

:D
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 23/6 2013 07:48

:) Tak, er selv stolt! Näste löb blir halvmaran på 1t ,40 minutter?!! Jeg spiste også knäckebröd med banan og peanutbutter, hehe, frukten gjorde jeg en smoothie med hvedegräs og hampa, med bär og banan og blandede kerner :) rigtig godt. Men desvärre er jeg folsom overfor peanutbutter :( Skriver med svensk tastatur derfor ser det lidt märkeligt ud.. hehe
Maria24
Forum-indlæg: 23
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 23/6 2013 07:49

Greenenergy! Haha. hvad troede du da, :) velkommen ! <3
Hrlysgaard
Forum-indlæg: 174
Område: Århus
Dato: 8/7 2013 16:28

Lyder rigtigt fornuftigt. Bland eventuelt mere grønt ind. Agurk og cellery spinat osv.
herdin
Forum-indlæg: 82
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 30/7 2013 12:41 | Indlæg redigeret den: 30/7 2013 12:51

Sejt løbet.

Jeg er begyndt at bruge dadler som energikilde på mine lange ture (halvmarathon og op). De kan være i væsekbæltet og er nemme at spise, mens man løber, ligesom de er et superboost lige inden.
I øvrigt bruger jeg ALDRIG færdigkøbte energi-gels. De er simpelthen for søde, ulækre og klistrede. Jeg har en vandflaske med lidt sukker/stevia og salt. Salten er vigtigst, især i varmen på de lange ture.

Jeg spiser helst havregrød på havremælk tilsat chiafrø inden (ca 2-3 timer) og så et stykke frugt 1 time før. Chiafrøene er rigtig gode kilder.
Sider: 1 2 > >>