Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Artikel: Vegan Buddhist nuns have healthy bones

Træning & Sportsernæring

John
Forum-indlæg: 1388
Område: KBH
Dato: 5/1 2014 14:42

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/04/090416102302.htm
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/1 2014 14:47

Nice!
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 5/1 2014 15:03 | Indlæg redigeret den: 5/1 2014 15:03

“The nuns’ calcium intake was very low, only about 370 mg a day, where the recommended level is 1,000 mg. Their protein intake was also very low at around 35 g a day, compared with the non-vegetarian group, which was 65 g.”

Spændende. Jeg er interesseret i hvor meget mængden af sol (produktionen af D3-vitamin) påvirker optagelsen af den calcium de spiser. Hvordan er klimaet mon i Ho Chi Minh City i forhold til Danmark eksempelvis?

The city has a tropical climate, specifically a tropical wet and dry climate, with an average humidity of 75%. The year is divided into two distinct seasons. The rainy season, with an average rainfall of about 1,800 millimetres (71 in) annually (about 150 rainy days per year), usually begins in May and ends in late November . The dry season lasts from December to April. The average temperature is 28 °C (82 °F), the highest temperature sometimes reaches 39 °C (102 °F) around noon in late April, while the lowest may fall below 16 °C (61 °F) in the early mornings of late December into early January.

Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ho_Chi_Minh_City#Climate

150 regndage pr år, det lyder jo næsten som Danmark. :D

Og så er der Leif Varmarks side:

De danske anbefalinger for indtag af calcium er 800 mg pr. dag. De amerikanske anbefalinger er 1000-1200 mg pr. dag. WHO anbefalede i 1994 400-500 mg, men dette tal blev sat op til 1000-1300 i 2004 uvist af hvilken grund. Meget tyder imidlertid på, at disse anbefalinger er forkerte.

Det lyder jo som om at WHO ramte ret godt i sin tid, gad vide hvad der ligger til grund for deres seneste anbefalinger?

John
Forum-indlæg: 1388
Dato: 5/1 2014 15:16

Ja, fed artikel.

Der var en linie der irriterede mig, dog :)
“In this work we showed that although the vegans studied do indeed have lower protein an d calcium intakes, their bone density is virtually identical to that of people who eat a wide variety of foods, including animal protein.”

Jeg synes bare at veganere spiser MEGET mere varieret end kødspisere.
-Martin-
Forum-indlæg: 291
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 7/1 2014 13:51

Jeg synes, det ville være interessant, hvis undersøgelsen også tog højde for fysisk aktivitet.
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 20/1 2014 22:47 | Indlæg redigeret den: 21/1 2014 23:50

Interesting observation, Martin... A lot of factors run in favour of nuns when it comes to good health...

Why Do Nuns Outlive the Rest of Us? Six Tips for Healthy Aging
http://www.yesmagazine.org/happiness/six-things-nuns-know-about-healthy-aging

A Healthy Habit: Nuns Used in Medical Research
http://abcnews.go.com/Health/story?id=3269698

Nuns help researchers discover more about Alzhimer's

(4.mins)

Taabis
Forum-indlæg: 491
Opskrifter: 2
Dato: 21/1 2014 00:59

!ja :-)

Dog...

They also note that the study did not measure Vitamin D levels (as important to healthy bone as calcium) and factors such as lifestyle and physical activity. These variables may affect the outcomes for vegetarians elsewhere."

Jeg ville sq gerne læse artikel og i dybden med metode og resultater, det er altid lidt farligt for evidensen, når man laver matching i et case-control studie på den måde det lader til at de har gjort i dette, især når de har undladt at tage højde for faktorer af så stor vigtighed for god knoglesundhed, som fysisk aktivitet...
ibyx
Forum-indlæg: 22
Område: Fyn
Dato: 1/2 2016 22:43

For 40 år siden læste jeg en bog af 2 amerikanske læger, der berettede om protein-forgiftningen og blev vegetarer. Deres anbefaling blev så på 30g protein om dagen, så vidt jeg husker. Bogen var meget morsom, da de forsøgte at æde sig ud af trætheden med store bøffer, og endte med at blive alvorligt syge. Så protein-hysteriet er et forsøg af mange på at gøre os svage og syge, f.eks. med kronisk træthedssyndrom, diabetes og cancer.
Nå, men padderne tror på autoriteter ud over enhver rimelig grænse, så lad dem fylde op på hospitalerne, til de fatter at ordet livsstilsygdomme betyder, at de selv er medansvarlige. Nu er systemet i gang med at bilde folk ind, at det er genernes skyld. Undskyld mig, havde folk anderledes gener for 100 år siden?
Camilla1990
Forum-indlæg: 1
Dato: 12/10 2018 08:18 | Indlæg redigeret den: 13/10 2018 01:28

Interresant læsning.
Men jeg er enig i Johns kommentar om at veganere spiser en langt mere varieret kost end kødspisere. Deres primære protein kilde er kød og mælkeprodukter.
Veganere derimod får deres protein dækket af mange forskellige fødevarer.

-----------------------------------
Mvh. Camilla