Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hjælp søges til en newbie :)

 

Træning & Sportsernæring

MissJules
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 14/11 2015 10:25

Hejsa alle i dejlige mennesker ! :)

Nu står jeg i den situation, at jeg rigtig gerne vil gå over til en ren plantebaseret kost! :) og har søgt og søgt alle steder på nettet, men synes virkelig det er svært! Og kunne rigtig godt tænke mig hvis der var nogen af jer derude der kunne guide mig lidt og evt. hjælpe mig med at udarbejde en kostplan, så min træning ikke behøver at lide skade undervejs :) Jeg har derudover også læst at forarbejdet soya, faktisk er rigtig rigtig skidt for en! Så det gør at jeg er endnu mere lost! :/

Så håber virkelig at der en der kan hjælpe mig derude :D

Rigtig god dag
Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Opskrifter: 4
Område: Nordjylland
Dato: 14/11 2015 14:18

Hej hej.

Det er også et nyt univers for mig.
Tanken om hvor sundt forarbejdet soja egentlig er har da strejfet mig, men det er lidt af en tankevækker det jeg nu har læst om soja; phyto-østrogene og fytinsyre. Det vil jeg klart tage til eftertanke og søge mere viden om.
Jeg har jo nemlig også opdaget hvor nemt det er at erstatte sojamælk/youghurt i div. retter og bagværk osv. sådan at man kan gøre lidt som man plejer ;-)
Det er jungel at finde ad af hvad der er godt og skidt.
Jeg tror på det skal være så uforarbejdet og naturligt som muligt. (Men det er også en ordentlig mundfuld synes jeg.) Desuden er der mange andre proteinkilder i naturens verden. Linser, bønner, spirer, grønt, frø, nødder.

Oeg blevet meget begejstret for chiafrø! Skulle være utrolig sundt, god til at holde væskebalancen og indeholder omega 3,6, og 9! og så er de smags neutrale og behøver ikke knuses.

Jeg vil godt turde anbefale at lave sin egen mandelmælk med sesam (selvom jeg selv kun har prøvet det en gang-og uden sesam). Sesam er rig på kalk og protein!

Jeg vil snart igang med at træne igen og jeg vil klart benytte mig af noget drikkeligt i forbindelse med træning.
Jeg er efterhånden blevet ret god til at lave forskellige sunde smoothies, siden jeg købte en rigtig god blender.!
1000kr og jeg har ikke fortrudt det 1 sek!!

Her er 3 slags jeg præsenterede min mødregruppe for:
Smoothie med frisk rødbede, æble, appensin/citron, ingefær og gurgemejerod
Smoothie med frossenspinat, banan og pære
Smoothie med gulerødder, ananas, vaniljepulver, gurgemejerod og kokosmælk

Alt efter hvor hardcore man er kan man tilføje mere grønt. I starten brugte jeg juice som væske, men nu bruger jeg vand, kokosmælk, mandelmælk o.l. og så tilføjer jeg også frø, nødder og bær. og min søn på 11 md. for det også en gang imellem og han elsker det!

Jeg har været rigtig glad for siden her og især opskrifterne. Så vil jeg også anbefale at kigge lidt på Caroline Fibæk's opskrifter. Hun laver mange lækre raw ting!:-P Hun har også lige åbnet en ny side http://www.greengoddess.dk/
Det her er et indlæg fra facebook hvor hun skriver hvordan hun laver sin mandelmælk:

"..til halvanden liter mælk bruger jeg 2 dl mandler og paranødder og 1 dl sesam"

Jeg vil faktisk ud og prøve det straks!. måske med lidt vanilje og citron i :-) mums!

Nå men jeg er ellers også meget interesseret i hvordan man sammensætter sin kost efter træning og generelt hvad andre har at byde ind med.!! :-D



MissJules
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 15/11 2015 12:28

Cool ! Tak for det gode svar :)

Er glad for at jeg ikke er den eneste der synes det er en jungle at finde rundt i!! :P Nu også fordi jeg gerne vil gøre det "så rigtigt" som muligt fra start og ikke komme til at mangel nogen ting, hverken protein eller vitaminer og mineraler :D
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 19/11 2015 15:08

Prøv facebook-gruppen: trænende veganere :D
Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 5/12 2015 20:14 | Indlæg redigeret den: 5/12 2015 20:15

Før man kan give konkrete råd, må man næsten vide lidt om hvad din træning består i og hvad dine mål er.
MissJules
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 29/12 2015 22:01

Min træning består i, lige i øjeblikket af:

Mandag: 50 minutter zumba efterfulgt af 30 min. styrketræning
Tirsdag: 1 times cardio
Onsdag: 50 min. zumba, efterfulgt af 30 min styrketræning
Fredag: 1 times styrketræning

Det ændre sig nok når jeg begynder at få et arbejde i hverdagen :) Men fokus vil være styrketræning og cardio, da jeg gerne vil tabe et par kilo. Men vedligeholde en sund kost :)