Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Soja mindsker testosteron stigning efter træning

 

Træning & Sportsernæring

Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 24/2 2016 15:36 | Indlæg redigeret den: 24/2 2016 15:46

Uddrag fra Træningsmagasinet Vinter 2014

Videnskabshjørnet side 10-11

Af Poul Haacker, Fysioterapeut

Sojaprotein mindsker testosteron stigning efter vægttræning

/.../

10 mænd, der styrketrænede regelmæssigt, blev valgt til forsøget. De blev bedt om periodevis at indtage enten 20 gram valleprotein, 20 gram sojaprotein eller 20 gram maltodextrin om morgenen.



Testdagen

Efter mændene havde indtaget deres shake, trænede de seks sæt squats af 10 gentagelser med 80% af deres max. Altså meget intens træning, der giver en stor påvirkning af kroppens hormon-niveauer. Forskerne målte en lang række hormoner før, under og efter træningen med det formål at undersøge, om der var forskel på hormonresponsen med de forskellige tilskud.

Forskerne målte et signifikant lavere serum testosteron hos sojagruppen. /.../ Stresshormonet kortisol blev også målt og her skilte valleprotein sig markant ud. Efter træning reducerede valleprotein kortisol-niveauerne ned til næsten det halve af sukker og sojaprotein /...../ Samlet set mindsker sojaprotein altså testosteron-niveauerne efter træning, og valleprotein mindsker kortisol og hæmmer ikke testosteron.

(styrker og problemer ved forsøget diskuteres i artiklen)

Næste artikel

Valleproteintilskud under træning øger din muskelmasse side 13-14

/.../

Forsøget omfattede 63 utrænede deltagere, som forskerne delte op i tre grupper: en gruppe der fik sojaprotein under træning, en gruppe der fik sukker og en sidste gruppe fik valleprotein. Proteingrupperne indtog 22 gram protein og sukkergruppen fik 45 gram kulhydrat /.../ Alle grupperne gennemførte 96 helkropstræningspas over de ni måneder, og træningen var overvåget af erfarne trænere. /.../ Alle deltagerne fik deres kropssammensætning målt efter henholdsvis nu, tre seks og ni måneder i en DEXA-Scanner (et meget anerkendt redskab til måling af kropssammensætning) /..../ Deltagerne indtog i snit 1,4 gr. Protein pr. kg kropsvægt.

/.../

Resultater

Under forsøgsperioden øgede forsøgspersonerne i vallegruppen gennemsnitligt deres muskelmasse med 3,3 kg, kulhydratgrupen med 2,2 KG og sojaproteingruppen med 1,8 KG. Alle grupperne tabte en sammenlignelig mængde kropsfedt.

/.../

Der var en direkte sammenhæng mellem de højere blodniveauer af aminosyren leucin i valleprotein gruppen og den større øgning af muskelmasse i denne gruppe.


Magasinet kan læses online
https://issuu.com/bodybuildingdk/docs/tr__ningsmagasinet_5.udgave_vinter2

Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 24/2 2016 16:03

Hvad angår

Der var en direkte sammenhæng mellem de højere blodniveauer af aminosyren leucin i valleprotein gruppen og den større øgning af muskelmasse i denne gruppe.


Er hampprotein relativ lav i leucin (og aminosyren lysin)