Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad er det med "skrigerene" i centeret?

 

Træning & Sportsernæring

Sider: 1 2 > >>
LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 22/2 2017 16:01

Engang imellem (ikke ofte nok til at jeg tænker at der er en anerkendt videnskabelig teori bag), så oplever jeg at møde "skrigere/brølere" i fitteren.
Det er typisk mænd, som pumper alt hvad de kan på deres muskler, med højlydte støn og brøl, og typisk er efterfulgt af at de slipper vægtstangen inden den rammer holderen, så den brager højlydt mod metallet. De har også gerne musik i ørene, men det er der så mange der har.

Se nu har jeg jo gået lidt i irritation og bygget en masse fordomme op, men det kunne da være meget rart, hvis nogle af jer vidste hvad idéen med opførslen var?
Er det en psykisk sygdom?
Lav smertetærskel (Jeg synes også at jeg træner til det kan mærkes, men pænt lydløst)?
Øger det ens evne til at præstere, i stil med et kampråb?
Fetish? (Altså er der noget seksuel nydelse inde over?)

Hvis du ved noget, så skriv endelig et svar!
Hvis du skulle være en af dem jeg beskriver, er du særligt velkommen til at svare :D
Havskildpadden
Forum-indlæg: 20
Område: Ikke oplyst
Dato: 22/2 2017 16:11

Jeg tror bare det har noget med personlighed at gøre... Nogle mennesker er af natur mere stille, hvorimod andre føler for at "larme". Måske konmer det an på om man er ekstrovert eller introvert anlagt...
LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 22/2 2017 17:26

Det lyder som et meget godt bud Havskildpadde.
Mens jeg sad og spekulerede, faldt jeg også over nogle artikler, hvor kloge folk siger, at det nok godt kan være nyttigt i forbindelse med at påvirke sit mindset, men igen: jeg ville aldrig gøre det, så du har nok ret i at man først og fremmest skal være en ekstrovert type, før man overhovedet har lyst til at overveje det.
Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 22/2 2017 17:52 | Indlæg redigeret den: 22/2 2017 17:54

Øger det ens evne til at præstere, i stil med et kampråb?


Ja. Det giver bl.a mere ildt til musklerne. Og hvis man kan er det endda ideelt at puste ud når musklerne trækker sig sammen, og trække vejret ind når de slapper af eller strækker sig ud igen. Skrigere/brølere kan simpelthen træne hårdere, fordi de får tilført mere ildt i musklerne, om de så gør det bevidst eller ej.


Fetish? (Altså er der noget seksuel nydelse inde over?)


Og ja. Her vil jeg dog uddybe lidt. Mænd der virkelig kan lide at træne hårdt, og ikke bare føler sig forpligtet til at træne eller lignende, eller kun træner for resultaterne. kan særligt lide at opnå det der bliver kaldt the pump. Som er når musklen bliver trænet til max, og man oplever en genemstrømning af blod i vævet. Det kan for nogle give en nydelses fornemmelse. Synes dog Arnold schwarzenegger overdriver når han siger det overgår en sexuel orgasme.

Det er ikke et spørgsmål om at træne til det kan mærkes. Nu handler det selvfølgelig også om hvorfor man træner, men er det for at blive større, mere muskuløs, så træner mange med for høj vægt og for få gentagelser, eller for lav vægt og for mange gentagelser. Et sted der i midten er det der giver mest muskel vækst, og det der oftes giver pump oplevelsen, hvor man kan mærke musklen blive varm. høj vægt og få gentagelser gør en stærkere, men ofte ikke meget større. lav vægt og mange gentagelser nærmer sig mere udholdenhedstræning, og kan være en fordel som sublement til andre sportsgrene, men det giver ikke specielt meget styrke eller størrelse.

Så dem du hører træne med lyd på er sikkert bodybuildere, uanset om de så er store endnu eller ej. Det perfekte er 3 sæt af hver 8 til 12 gentagelser. Under det er styrketræning ikke bodybuilding, over det er udholdenhedstræning.


Arnold Schwarzenegger - "The Pump":



og som i også er inde på, er man så også ekstrovert og/eller ikke går overdreven meget op i hvordan andre opfatter en, så gør man det nok bare fordi det hård træning og tænker ikke så meget over det. For mange der gør det, ville de bevidst skulle undertrykke at have lyd på når de træner, hvis de skulle lade være, fordi det bare er opfattet som en naturlig del af at træne.




Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 22/2 2017 18:02

sjov/tåbelig video om at træne med lyd på:

LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 23/2 2017 08:01

Jeg træner altså også 8-12 gentagelser på 3 sæt, men som sagt skriger jeg ikke.
"Så er det fordi du ikke har nok vægt på Simon!"
Njoeh... njaeh.... Jeg træner 10 gentagelser med en vægt indtil jeg kan tage 12, og så sætter jeg den op til en vægt hvor jeg kan tage 10 igen. Nogle gange må jeg give op på 8. gentagelse i sidste sæt, men selv når jeg gør det, så skriger jeg ikke af smerte. Højest et lille "mhf!" som bliver fremsagt med lukket mund og som nok max kan høres af min sidemand m/k.

Det er ret umuligt ikke at fortrække en mine, hvis man træner hårdt, men ligefrem at larme, synes jeg er noget underligt noget :P

Jeg læste også i forbindelse med søgning på dette emne, at det er det samme som når en kvinde føder. Der er det også mere praktisk, hvis hun kan presse uden at skrige, da luften ellers flyver ud af "ballonen".

Der blev i samme artikel også skrevet, at det jo heller ikke gavnede at sidde og skrige på toilettet, hvis man havde forstoppelse og virkelig skulle presse.

:D
Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 23/2 2017 14:31

Det er ret umuligt ikke at fortrække en mine, hvis man træner hårdt, men ligefrem at larme, synes jeg er noget underligt noget


Ja det er selvfølgelig inden for rimelighedens grænser. For en del år siden, da jeg var i midten af 20´erne trænede jeg et sted, hvor der var nogle af dk bedste vægtløftere og bodybuildere, og nogle få af dem råbte så højt at jeg tænkte såden lidt okay slap dog af, hehe.

Jeg læste også i forbindelse med søgning på dette emne, at det er det samme som når en kvinde føder. Der er det også mere praktisk, hvis hun kan presse uden at skrige, da luften ellers flyver ud af "ballonen".


Ved fødsel fokuseres der på at kvinden har korrekt vejrtrækning, og det er faktisk også mere det der er pointen ved træning, hvor meget eller hvor lidt lyd det så medfører. Jeg er fuldstændig enig med dig i at det er umuligt at træne hårdt uden der kommer lidt lyd på. Men dem der råber og skriger af fulde lungers kræft der bliver det måske også lidt overdrevet. Men det er også ting ved bodybuilding jeg ikke forstår, f.eks ideen med en træningspartner der skal stå og råbe - "Kom så en til, kom så du kan godt!" Kan selv fint presse og motivere mig selv, og ville finde det irriterende at høre på, hvis det var mig.

Der blev i samme artikel også skrevet, at det jo heller ikke gavnede at sidde og skrige på toilettet, hvis man havde forstoppelse og virkelig skulle presse


Hehe, nej så er det nok bedre at få nogle flere fibre og væske nok, og så lade kroppen selv klare resten. Men det er så heller ikke helt det samme synes jeg. Bl.a fordi fordøjelse er en automatisk selvstyrende meganisme, og styrketræning/bodybuilding involverer bevidste fysiske handlinger, som bl.a er påvirket af din vilje og andre faktorer.

Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 23/2 2017 14:39 | Indlæg redigeret den: 23/2 2017 14:43

Bliver iøvrigt lige bevidst om at det her er en ret alvorlig måde at snakke om noget ret fjollet og ligegyldigt på ;-) hehe.

Her er en sjov prank, hvor en person træner med latterlig lav vægt og alligevel kommer med de kvinde hvin udbrud. Her kan vi ihvertfald tale om at det er for meget af det gode:



LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 23/2 2017 18:53

Haha fed video :D
-Benedikte
Forum-indlæg: 30
Område: KBH
Dato: 24/2 2017 06:09

Kunne det også have noget at gøre med noget "se mig".
At vise alene i omegn at de kan tage sådan en tung vægt, at det altså er hårdt,- men at de gør det alligevel!
En måde at vise noget mand på?

Og så er der måske bare gået lidt trend i det, haha.

Bare nogle gæt, jeg har aldrig som sådan været i et fitnesscenter haha.
LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 24/2 2017 08:52

Jo Benedikte, det tror jeg også er en stor del af det :P
Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/2 2017 06:59

Her er forresten en sjov lille fakta ting. Protein består af aminosyrer. I kød skal protein nedbrydes til aminosyrer for at kroppen kan optage den. Men i f.eks grønne grøntsager, der er de allerede i aminosyre formen. Hvilken kan være grunden til de faktisk optages bedre fra grøntsager. Ud over at de selvfølgelig også nedbrydes og optages bedre fordi der er fibre i grøntsager. Tjekkede lige indholdet i spinat, og meget tyder på at Skipper skræk havde ret, spinat opbygger virkelig muskler. Sammen med grønkål og selleri, er aminosyre indholdet virkeligt højt, se:

http://frida.fooddata.dk/ShowFood.php?foodid=50&1

Spinat er virkelig en super food, der også er utrolig rig på vitaminer og mineraler

En grøn smoothie med f.eks spinat, grønkål, selleri og frugt, slår den protein shake bodybuildere drikker både i aminosyrer(protein), men også fordi der yderligere er fibre, ingen kolesterol og usund fedt, og masser af vitaminer og mineraler

Go green go strong :-)
Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/2 2017 07:32 | Indlæg redigeret den: 25/2 2017 07:33

Tror jeg har set typen Benedikte. Lille mand der ikke er særlig høj har mindreværdskomplekser over sin højde. Lille mand begynder at træne for at overkompencere for sin "manglende" højde. Lille mand begynder at blive muskuløs, men det ikke nok, andre skal også bekræfte at han er stor og stærk. Deraf se mig lydene ;-)

Det plus måske en far der drillede ham og sagde han var en tøsedreng eller noget , hehe

Men tror nu de undgør et mindretal. Især i dag hvor der er mange "alm" mennesker i motionscentrene, og ikke kun proffesionelle vægtløftere, bodybuildere osv på en masse steoider. De kunne altså godt være irriterende at være i nærheden af, bl.a også fordi steoider påvirker humøret og gør dem mere aggressive. Nogle af dem ville råbe af en fordi man spurgte dem hvad kl var på en forkert måde, hehe :-)

-Benedikte
Forum-indlæg: 30
Område: KBH
Dato: 25/2 2017 07:49

Det lyder som et ret godt gæt!

Og apropos det med protein/amonisyre, det lyder spændende, tror jeg lige vil vise det til min mor. Vi er (Well, mest hende) for tiden i gang med at måle hvor meget protein jeg får, da hun er skeptisk omkring en plantebaseret kost,- som jeg rigtig gerne vil have. Og har.
Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/2 2017 09:32

Benedikte, jeg er gået fra 67 kg til 84 kg på 30 dage, uden at der er kommet mere fedt på kroppen. Mine overarme er næsten dobbelt så store, og det eneste tilskud jeg har taget er pre workout, som indeholder aminosyre og koffein. Koffeinen giver energi til at træne mere og hårdere. Men det kan også give problemer med at blive lettere dehydreret, ikke kunne sove osv, så det dropper jeg. Men resultaterne skyldes også mest hurtig restitution, fordi min krop bruger minimalt kræfter på at fordøje, og den får tilføjet optimal næring at arbejde med. Har i perioden kun spis rå frugt og grønt, med undtagelse af to måltider, hvor det ene var - kartofler med vegansk bolognese(med hakket soja"kød") og dampede broccoli(også proteinrig) og grøn juice med selleri og peberfrugt, og det andet måltid var det samme bare med 3 farvet italiensk pasta og ren sellerijuice. Mine resultater har været så gode at jeg faktisk har været lidt bekymret for om nogle i centeret ville mistænke mig for at bruge stoider. Og jeg har opnået dette ved kun at træne 30-40 min 5-6 gange om ugen, arbejdende på en forskellig muskelgruppe hver gang, og det er gjort imens jeg stadig har en del helbredsproblemer. Har kun bygget vægt op, for at have noget at tabe af til en faste jeg starter på i Marts.

Protein er ikke noget at tænke specielt over. Spiser du også kogt vegansk mad, så er der masser af protein også i kikærter, bønner af alle slags, linser osv. Havregryn, boghvede, nødder osv osv. Nogle af de største, mest muskuløse dyr spiser ikke kød. Hvor har de fået deres proteiner fra? ;-)

En gennemsnitlig gorilla kan løfte hvad der svarer til 2 biler. Her kan selv Arnold schwarzenegger ikke være med. Og en Gorilla lever primært af Bananer,anden frugt og bladgrønt.




Serenity
Forum-indlæg: 1675
Område: Nordjylland
Dato: 25/2 2017 12:35 | Indlæg redigeret den: 25/2 2017 12:36

Aros skrev:
I kød skal protein nedbrydes til aminosyrer for at kroppen kan optage den. Men i f.eks grønne grøntsager, der er de allerede i aminosyre formen.

Har du en kilde på det? Jeg synes det lyder forkert, men ved ikke så meget om det.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 25/2 2017 17:29

Jeg studsede også lidt over den kommentar.

For det første kan jeg ikke nødvendigvis følge logikken i at nedbrydning af protein, og den effekt det har på optaget af aminosyrer, er en dårlig ting.
Hvis man spiser fornuftigt, og på fornuftige tidspunkter, har man kontinuerligt aminosyrer til rådighed før, under og efter sin træning og restituering er jo ikke en kortvarig proces. Det er desuden ikke min opfattelse at det optimale tidspunkt at maksimere indholdet af aminosyrer i blodet er straks efter træningen alligevel, så en almindelig proteinkilde burde også fungere fint i den henseende.

Dernæst tænkte jeg at omend der er nogen frie aminosyrer, som udfører funktionelle roller i den levende plante, vil der nok ikke være aminosyrer, relevante for human ernæring, i betragtelige mængder i denne form.

Efter at have lavet en (meget) hurtig søgning er det mit indtryk at min oprindelige fornemmelse ikke var helt ved siden af.
Jeg fandt en enkelt artikel, der hedder "Free amino acids in botanicals and botanical preparations" (Jeg har fuld adgang via Det Kongelige Bibliotek, men ved ikke om det gælder for alle brugere) og her ses det at majoriteten af de frie aminosyrer, omend de i visse planter forefindes i ganske store mængder, er ikke-essentielle.
De dominerende aminosyrer er (sakset fra ovennævnte artikels konklusion); arginine, glutamine, proline, and γ-aminobutyric acid.

Artiklen inkluderede kun de respektive planters artsnavne og jeg slog dem ikke op. Jeg kan derfor ikke udelukke at der findes afgrøder (f.eks diverse "grønne grøntsager", som Aros fremhæver) der afviger signifikant fra artiklens resultater.

Jeg bør i øvrigt understrege at jeg ikke ved en skid om hverken træning eller ernæring, men som plantespiser er det jo svært at være helt ligeglad med netop planters ernæringsværdi. Så jeg vil også meget gerne se en kilde, så jeg evt. kan blive klogere.

Til slut vil jeg, på vegne af mit semi-dårlige feber humør, tilføje at størstedelen af svarene i denne tråd er lige en tand for smålige og spekulative til min smag. Who cares.
Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/2 2017 18:57

det er fuldstændig samme princip som med langkædede kulhydrater som ris, kartofler , pasta, brød osv. kroppen skal bruge energi på at nedbryde de langkædede kulhydrater til simple kulhydrater, men i frugt er det allerede simple kulhydrater.

du kan se aminosyre indholdet i spinat nederst på siden her:

http://frida.fooddata.dk/ShowFood.php?foodid=50&1

Protein består af aminosyrer. Mennesket har brug for at få tilført 8 essentielle aminosyrer igennem kosten. Øvrige aminosyrer kan vores krop selv danne.
Aros
Forum-indlæg: 851
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/2 2017 19:47

For det første kan jeg ikke nødvendigvis følge logikken i at nedbrydning af protein, og den effekt det har på optaget af aminosyrer, er en dårlig ting.


Hvad skulle fordelen ved at noget er mere svært for kroppen at optage være? ud fra den logik kan man også spise hvidt brød fremfor fulskornsbrød, selvom fibrene i fulskornsbrødet klart vil gøre det nemmere at fordøje, bare fordi kulhydrat indholdet er det sammen. Men det giver jo ikke mening, særlig ikke hvis det er så svært at fordøje det hvide brød at det næsten klarer mere energi at fordøje end det giver energi.

Hvis man spiser fornuftigt, og på fornuftige tidspunkter, har man kontinuerligt aminosyrer til rådighed før, under og efter sin træning og restituering er jo ikke en kortvarig proces. Det er desuden ikke min opfattelse at det optimale tidspunkt at maksimere indholdet af aminosyrer i blodet er straks efter træningen alligevel, så en almindelig proteinkilde burde også fungere fint i den henseende.


Jeg har ikke sagt noget om at det optimale tidspunkt at maksimere indholdet af aminosyrer i blodet er straks efter træningen. Og jeg ved ikke hvad en almindelig proteinkilde er, er det jeg har nævnt en ualmindelig proteinkilde ? :p

Dernæst tænkte jeg at omend der er nogen frie aminosyrer, som udfører funktionelle roller i den levende plante, vil der nok ikke være aminosyrer, relevante for human ernæring, i betragtelige mængder i denne form./q]

At der er masser af plantemad der indeholder protein der er optagelig for mennesker, er der ingen tvivl om, og det er der ingen læger, ernæringforskere eller andre der sætter tvivl ved


Det er også værd at bemærke at der aldrig er konstateret proteinmangel i en patient der ikke generelt var under ernæret, og som ikke bare generelt havde mangel på adskillige næringstoffer pga sult.

læs evt mere her:
http://www.plantemad.dk/proteinmyter.html

Artiklen inkluderede kun de respektive planters artsnavne og jeg slog dem ikke op. Jeg kan derfor ikke udelukke at der findes afgrøder (f.eks diverse "grønne grøntsager", som Aros fremhæver) der afviger signifikant fra artiklens resultater.


Og jeg nævner specifikt grønne grøntsager som gode proteinkilder. Det er også sundt nok at spise f.eks gulerod, men de er mere rig på stivelse og vitaminer end på mineraler og protein. De indeholder dog også lidt mineraler.
Men de grønne grøntsager er de virkeligt stærke i forhold til mineraler og protein.

Men protein er jo i små eller store mængder i næsten alt, det er også derfor det er svært at have decideret proteinmangel, uden ganske enkelt bare at have spist for lidt. Mit argument var bare at det er bedre at få protein fra f.eks spinat end kød

Jeg bør i øvrigt understrege at jeg ikke ved en skid om hverken træning eller ernæring, men som plantespiser er det jo svært at være helt ligeglad med netop planters ernæringsværdi. Så jeg vil også meget gerne se en kilde, så jeg evt. kan blive klogere.


Det er jo ærlig snak. Jeg kan desværre ikke bare sådan finde det frem, da noget er læst på hjemmesider, noget i bøger jeg ikke længere har. Læser så meget at jeg af plads hensyn må skille mig af med en del bøger endgang imellem. Husker heller ikke nødvendigvis navnet på en hjemmeside hvor jeg læste et par sider for f.eks 2-3 år siden. Men hjemmesiden plantemad henstiller bl.a til videnskabelige undersøgelser og test resultater. Måske du selv kan rode rundt og finde noget der. Beklager jeg ikke kan hjælpe mere, men er info junkie, og kan ikke holde styr på hvor og på hvad side jeg læste hvad imellem et udvalg af flere hundrede bøger, plus hjememsider, videoer osv

[q]Til slut vil jeg, på vegne af mit semi-dårlige feber humør, tilføje at størstedelen af svarene i denne tråd er lige en tand for smålige og spekulative til min smag. Who cares.


God bedring, det er altid nederen at have feber. Tror det må skyldes dit dårlige feber humør at du tager svarene i denne tråd så alvorligt. Det meste er skrevet med et smil på læben :-)

KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 25/2 2017 20:08

Diskussionen går jo ikke på hvorvidt frie aminosyrer er mere energieffektive at indtage end proteiner. Vi spørger ind til en kilde der demonstrerer at grøntsager overhovedet indeholder frie aminosyrer i mængder der er værd at tale om i en ernæringsmæssig kontekst.

Dit link viser aminosyreprofilen for spinat, hvilken med garanti inkluderer aminosyrerne fra det nedbrudte protein.
Uden at vide det, vil jeg faktisk tro at det er de eneste aminosyrer der er inkluderet i den liste, men uafhængigt af om jeg har ret i den påstand fortæller dit indlæg ingenting om spinat's potentielle indhold af frie aminosyrer.

En relevant detalje, som jeg glemte i mit forrige indlæg, er desuden at aminosyrer der ikke er bundet i en polypeptid/et protein evt. kan være bundet i en matrix af andre plante bestanddele (afhængig af den fysio-kemiske rolle de spiller i den givne plante), så det er ikke i sig selv en åbenlys indikator for deres generelle biotilgængelighed.
Sider: 1 2 > >>