Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad er det med "skrigerene" i centeret?

 

Træning & Sportsernæring

Sider: << < 1 2
Aros
Forum-indlæg: 864
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/2 2017 21:56

Diskussionen går jo ikke på hvorvidt frie aminosyrer er mere energieffektive at indtage end proteiner. Vi spørger ind til en kilde der demonstrerer at grøntsager overhovedet indeholder frie aminosyrer i mængder der er værd at tale om i en ernæringsmæssig kontekst


Hvordan kan der ellers eksistere store muskuløse bodybuildere, som ikke spiser kød. Der er masser af dem . Emnet for tråden er heller ikke protein og aminosyrer, det var blot en lille side bemærkning og ikke noget der fra min side havde til hensigt at skifte emne. Det fint med al mulig videnskabeligt halløj, men der er også simpel opservans og personlige resultater. At der findes store bodybuildere der kun får protein fra frugt og grønt burde være en åbenlys indikator for deres generelle biotilgængelighed. Jeg forstår heller ikke rigtigt dit argument, er det at kun kød kan give os de essentilelle aminosyrer? Da du er veganer, tænker jeg det ikke er det du mener. Eller er argumentet at kun kikærter, bønner, linser osv er gode veganske kilder til protein. Hvis det er tilfældet, vil jeg ihvertfald godt for det første fastslå at de også er grøntsager. Kikærter må ihvertfald fald ind under kategorien. Det bare mærkeligt at der er rawfood bodybuildere der kun spiser frugt og grønt, hvis du har ret at protein ikke er at finde i hverken frugt eller grønt. Det gælder ihvertfald ikke dem her:











KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 26/2 2017 10:35 | Indlæg redigeret den: 26/2 2017 10:40

Mit indlæg, datostemplet 25/2/2017 21:08, var ment som svar til Aros' indlæg mærket 25/2/2017 19:57.

Jeg vil nu svare på det indlæg der blev posted inden mit svar samt det efterfølgende indlæg, begge fra samme ophavsmand.
Da jeg oprindeligt efterspurgte en kilde var det ikke min intention at starte en længere debat og set i retrospektiv burde man nok have startet en ny tråd til formålet.

Aros skrev:
Hvad skulle fordelen ved at noget er mere svært for kroppen at optage være? ud fra den logik kan man også spise hvidt brød fremfor fulskornsbrød, selvom fibrene i fulskornsbrødet klart vil gøre det nemmere at fordøje, bare fordi kulhydrat indholdet er det sammen. Men det giver jo ikke mening, særlig ikke hvis det er så svært at fordøje det hvide brød at det næsten klarer mere energi at fordøje end det giver energi.


Din analogi er helt bagvendt for mig. En fri aminosyre er jo netop mere som et sukkerstof bundet i en mere simpel struktur (= hvidt brød, f.eks.).

Fibrene forsinker nedbrydningen af kulhydraterne og optaget af de nedbrudte bestanddele, hvilket er ønskværdigt da det sikrer en jævn strøm af energi samt modvirker store svingninger i blodets indhold af sukker.

Min pointe var blot at nedbrydning af protein evt. på samme måde kunne sikre en mere stabil og længerevarende kilde til aminosyrer, set i forhold til de omtalte frie aminosyrer. Tanken var at dette både ville forbedre restitutionen senere i processen samt minimere mængden af aminosyrer der udskilles via urinen.

Når det så er sagt betragter jeg lidt ovenstående som et unødvendigt sidespor, da ingen af os just er eksperter i det humane fysio-kemiske system.

Under alle omstændigheder er sammenligningen mellem proteiner og frie aminosyrer, uafhængigt af om vi har styr på alle de øvrige indvirkende parametre, ligegyldig så længe vi ikke har et bevis for at grøntsager overhovedet indeholder frie aminosyrer i en mængde og sammensætning der er værd at tale om.
Du har ikke været i stand til at levere en kilde på dette og den kilde som jeg delte indikerede at de frie aminosyrer der er til stede i høj grad domineres af nogen enkelte ikke-essentielle aminosyrer.

Jeg har ikke sagt noget om at det optimale tidspunkt at maksimere indholdet af aminosyrer i blodet er straks efter træningen. Og jeg ved ikke hvad en almindelig proteinkilde er, er det jeg har nævnt en ualmindelig proteinkilde ? :p


Min pointe ang. det optimale tidspunkt at maksimere blodets indhold af aminosyrer var blot at denne timing kan opnås med en aminosyrekilde der skal nedbrydes fra et protein.
Dermed er den eneste tænkelige fordel jeg kan se ved frie aminosyrer, der ikke skal nedbrydes, at de er mere energieffektive, men det synes jeg er et ret ringe argument for deres overlegenhed.

Den proteinkilde du nævner (spinat) har jeg ikke noget problem med som sådan. Mængden af protein per 100 g er meget lav, men aminosyreprofilen er fin (ikke at jeg mener det er en problematik i en varieret kost).
Min eneste anke - og det eneste jeg betvivlede i mit oprindelige indlæg - er dit udsagn om indholdet af frie aminosyrer kontra indholdet af aminosyrer bundet i protein.

At der er masser af plantemad der indeholder protein der er optagelig for mennesker, er der ingen tvivl om, og det er der ingen læger, ernæringforskere eller andre der sætter tvivl ved

Det er også værd at bemærke at der aldrig er konstateret proteinmangel i en patient der ikke generelt var under ernæret, og som ikke bare generelt havde mangel på adskillige næringstoffer pga sult.

læs evt mere her:
http://www.plantemad.dk/proteinmyter.html


Der er intet i ovenstående der på nogen måde er relevant for de pointer jeg har fremført. Jeg har intet sagt om vegetabilske proteinkilder eller proteinmangel.

Vi taler om hvorvidt planter leverer aminosyrer fra nedbrudte proteiner eller om de indeholder aminosyrer der ikke skal fordøjes før de kan optages i den menneskelige organisme.

Og jeg nævner specifikt grønne grøntsager som gode proteinkilder. Det er også sundt nok at spise f.eks gulerod, men de er mere rig på stivelse og vitaminer end på mineraler og protein. De indeholder dog også lidt mineraler.
Men de grønne grøntsager er de virkeligt stærke i forhold til mineraler og protein.

Men protein er jo i små eller store mængder i næsten alt, det er også derfor det er svært at have decideret proteinmangel, uden ganske enkelt bare at have spist for lidt. Mit argument var bare at det er bedre at få protein fra f.eks spinat end kød


Det er som om at du i de seneste afsnit helt har droppet din egen terminologi og nu udelukkende taler om protein? Det er jo som sagt ikke det jeg stiller spørgsmålstegn ved.

Om en fødevare er en bedre proteinkilde end en anden fødevare er en enormt kompleks problemstilling, hvilket kræver at man afgrænser hvilke kriterier man vil lave denne bedømmelse ud fra.
Jeg er, jævnfør mine udtalelser i begyndelsen af dette svar, ikke så interesseret i at vurdere hvorvidt frie aminosyrer er en fordel eller ej (og jeg mener som sagt ikke ar vi har al den information som denne vurdering kræver), jeg vil blot vide i hvor høj grad grøntsager indeholder frie aminosyrer.

Det er jo ærlig snak. Jeg kan desværre ikke bare sådan finde det frem, da noget er læst på hjemmesider, noget i bøger jeg ikke længere har. Læser så meget at jeg af plads hensyn må skille mig af med en del bøger endgang imellem. Husker heller ikke nødvendigvis navnet på en hjemmeside hvor jeg læste et par sider for f.eks 2-3 år siden. Men hjemmesiden plantemad henstiller bl.a til videnskabelige undersøgelser og test resultater. Måske du selv kan rode rundt og finde noget der. Beklager jeg ikke kan hjælpe mere, men er info junkie, og kan ikke holde styr på hvor og på hvad side jeg læste hvad imellem et udvalg af flere hundrede bøger, plus hjememsider, videoer osv


Meget ærgeligt. Jeg har allerede forsøgt mig med en søgning og jeg kan intet finde der modstrider min oprindelige opfattelse af at vegetabilske fødevarer overvejende leverer deres aminosyrer fra nedbrydning af proteiner, præcis som animalske fødevarer gør det.

God bedring, det er altid nederen at have feber. Tror det må skyldes dit dårlige feber humør at du tager svarene i denne tråd så alvorligt. Det meste er skrevet med et smil på læben :-)


Jo tak. Og måske. Men eftersom denne tråd umuligt vil influere hvorvidt der bliver skreget i centeret virker det ganske formålsløst at bruge tid og energi på den (udover at folk kan grine lidt af andre, bag deres ryg). Du er et dårlig eksempel at fremhæve da du tilsyneladende forsøgte dig med en objektiv forklaring af fænomenet i dit første indlæg.
Men hvis man ikke engang kan være i et træningscenter uden at der skal være et "os" og et "dem" og at man bliver irriteret og forundret over sine medmennesker, så er tolerancen efterhånden virkelig tyndslidt.

Hvordan kan der ellers eksistere store muskuløse bodybuildere, som ikke spiser kød. Der er masser af dem . Emnet for tråden er heller ikke protein og aminosyrer, det var blot en lille side bemærkning og ikke noget der fra min side havde til hensigt at skifte emne. Det fint med al mulig videnskabeligt halløj, men der er også simpel opservans og personlige resultater. At der findes store bodybuildere der kun får protein fra frugt og grønt burde være en åbenlys indikator for deres generelle biotilgængelighed. Jeg forstår heller ikke rigtigt dit argument, er det at kun kød kan give os de essentilelle aminosyrer? Da du er veganer, tænker jeg det ikke er det du mener. Eller er argumentet at kun kikærter, bønner, linser osv er gode veganske kilder til protein. Hvis det er tilfældet, vil jeg ihvertfald godt for det første fastslå at de også er grøntsager. Kikærter må ihvertfald fald ind under kategorien. Det bare mærkeligt at der er rawfood bodybuildere der kun spiser frugt og grønt, hvis du har ret at protein ikke er at finde i hverken frugt eller grønt. Det gælder ihvertfald ikke dem her:


Igen taler du om protein, ikke frie aminosyrer.

Jeg har ikke skrevet om biotilgængeligheden af aminosyrer fra vegetabilske proteiner, ej heller om manglende essentielle aminosyrer i planter generelt. Jeg har heller ikke ranglistet f.eks. bønner over spinat, omend det giver fint mening for mig, men udelukkende pga. mængderne. Og jeg har ikke skrevet et ord om kød, hvilket jeg ikke har spist i ~8 år.

Det eneste jeg spurgte ind til var en kilde vedr. planters indhold af frie aminosyrer.

- Jeg poster mit indlæg her i "Hvad er det med "skrigerne" i centeret", så Aros ser det, men poster det også i en separat tråd.
Uden kilden, der gav anledning til Aros' oprindelige kommentar om frie aminosyrer, føler jeg dog ikke at denne del af debatten kommer meget videre. Jeg foreslår under alle omstændigheder at debatten fortsættes i den nye tråd som kan findes her; https://vegetarkontakt.dk/forum/sundhed/168879-indhold-af-frie-aminosyrer-i-groentsager/

EDIT: Citat funktionen virker ikke hvis man inkluderer kilden i hvert enkelt citat. Alle citater er fra Aros.
Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 5/3 2017 12:53 | Indlæg redigeret den: 5/3 2017 19:25

Opfatter det ikke som et problem. Høje lyde kan vel give lejlighedsvis mening når der testes for max. i de store helkrops-øvelser benbøj og dødløft.

Taler vi i almindelighed er dette nok ikke et unormalt støj-niveau på ben-bøj.

se 2:40 inde i videoen



De store brølende max-test er mest relevante for styrkeløfterne, der træner for at blive stærke, dog løfter de oftest langt fra deres max for at træne teknik og ikke udtrætte central-nervesystemet. Almen fitness omfatter også meget isolationstræning som bicep-curl m.m. hvor udtrætningen primært sker lokalt, og knap så meget at gøre lyd over.

Fitness handler heller ikke om at udslette musklen, men om at lave en intelligent begrænset muskel-nedrivning. Videnskaben peger på at proteinsyntesen i musklen ophører 48 timer efter træning. Derefter sker stort set ingen muskel-opbygning. Med andre ord, giver det ikke så meget mening at træne og brøle igennem så musklen først er klar igen efter en uge. Det giver mening at træne igen efter 48 timer, for at "re-aktivere" proteinsyntesen (behøver kun ca. 80% af max-løft).

For mig er styrketræning mere noget om fokus, koncentration og måske endda meditation.
Aros
Forum-indlæg: 864
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 5/3 2017 18:56

tak for din indlæg Curator, er meget enig
Sider: << < 1 2