Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

min krop mangler noge pga motion

 

Træning & Sportsernæring

VeganskeDitte
Forum-indlæg: 6
Område: Ikke oplyst
Dato: 21/3 2018 13:02 | Indlæg redigeret den: 21/3 2018 13:04

Jeg kunne godt bruge lidt råd . Jeg har spist 99% vegansk i over 4 mrd nu , er dog røget ind i en periode hvor jeg sys jeg mangler et eller andet , er ikke sulten men lidt svimmel ind imellem og føler min krop higer efter et eller andet , hvilket resultere i spiseri af ting jeg aldrig har brudt mig om , så som flødeboller og småkager , meget mærkeligt da jeg aldrig har brudt mig om nogen af delene . Det skal lige siges jeg spiser ret meget Og 3-4 gange dagligt , springer ikke måltider over og dyrker motion dagligt løbetræner( 60 km ca pr uge ) / dyrker yoga( 3 gange pr uge ) / går lange ture med min hundefolk hver eneste dag( mellem 5 - 10 km uanset vejr og dag ) og svømmer lidt( en gang eller to om ugen ) . Tar B 12 og også en del andre kost tilskud som magnesium , Glucosamin , alm vitaminpille , a vitamin ,MegaB - stress , biotin , Q10 ,jern og kalk mm - ja det er meget , men er lidt over forsigtig , pga blodpropper jeg har haft og pga nyligt vægttab, så er, af lægen, sat på denne overdrevne kosttilskuds bølge i 2 mdr mere .Så hvad pokker er det min krop mangler ? Bønner , linser, alverdens slags kerner og frø , massere af nødder, bananer , frisk frugt og grønt , dadler , figner , kokos også som mælk , soyamælk , rismælk, mandelmælk ....jeg sys jeg er hele vejen rundt , men alligevel skriger min krop på noget og det er absolut ikke pga sult. mvh
Curator
Forum-indlæg: 649
Område: KBH
Dato: 21/3 2018 16:51 | Indlæg redigeret den: 21/3 2018 17:45

Der kan være mange årsager og derfor også mange svar på dit problem.

Jeg er ikke sikker på at du har et sundt/optimalt forhold til motion. Overskriften på din tråd siger at dit problem skyldes motion. Oplagt er at skære ned på den, for at se om det ændrer noget.

Curator
Forum-indlæg: 649
Område: KBH
Dato: 21/3 2018 17:12 | Indlæg redigeret den: 21/3 2018 22:41

Jeg skal ikke blande mig for meget i dit helbred, men undrer mig over at du tager kalk, hvis du ellers spiser relativt sundt som dit indlæg kunne indikere.

Du skriver at du er overforsigtig i kraft af at du tager kosttilskud. Det mener jeg er en lidt forkert måde at anskue det på. Hvis du har haft blodpropper ville jeg være varsom med at tage kalktilskud. Skal man tro en del læger handler 'kalkmangel' ofte om at kroppen ikke kan finde ud af at transportere kalken de rigtige steder hen (et signalproblem). Øger man i en sådan situation kalkindholdet i blodet kan kalken muligvis havne de forkerte steder og øge risiko for blodprop. Medmindre din læge har rigtig gode begrundelser for kalktilskud, ville jeg undersøge dette forhold nærmere.

https://www.bt.dk/sundhed/forskere-advarer-kalktilskud-kan-foere-til-hjerteproblemer

K2 vitamin som næsten ikke findes i plantekost - lige med undtagelse af Natto (fermenteret soja) - hjælper med at putte kalken de rigtige steder i kroppen. Der findes heldigvis også vegansk K2 kosttilskud der dog er lidt pebret i prisen. Der er på ingen måder garanti for at man gennem et helt liv producerer optimal mængde K2.
VeganskeDitte
Forum-indlæg: 6
Område: Ikke oplyst
Dato: 22/3 2018 06:17

tak for dine svar, ja spørgsmålet / overskriften er lidt kejtet , men vidste ikke helt hvad jeg søgte , men fik faktisk nogle link der gav mig rigtigt mange aha er :D , disse link indeholder rigtigt mange oplysninger jeg kan bruge til noget . Rigtigt meget god læsning for en som mig , der slet ikke dyrker for meget motion , men bare ikke har kendskab nok til at ligge den veganske kost plan . Da jeg naturligvis ikke lægger hele mit privatliv ud her , er der grunde til alle de kosttilskud der skal tages i en periode på 3 mdr , det er en lægeordineret plan , der nøje er lagt af private årsager , Så der er en go grund til alt jeg tager. Min læge er dog ikke ekspert i Veganerkost så derfor var de to link , lige det jeg manglede og jeg kan kun anbefale dem varmt for nysgerrig veganere der elsker at træne .
Der er massere af læsestof og andre nyttige link

http://earthlete.dk/

https://www.facebook.com/earthlete?hc_location=ufi
AllaMattsson
Forum-indlæg: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 21/11 2019 08:27

kilde skrev:
tak for dine svar, ja spørgsmålet / overskriften er lidt kejtet , men vidste ikke helt hvad jeg søgte , men fik faktisk nogle link der gav mig rigtigt mange aha er :D , disse link indeholder rigtigt mange oplysninger jeg kan bruge til noget . Rigtigt meget god læsning for en som mig , der slet ikke dyrker for meget motion , men bare ikke har kendskab nok til at ligge den veganske kost plan . Da jeg naturligvis ikke lægger hele mit privatliv ud her , er der grunde til alle de kosttilskud der skal tages i en periode på 3 mdr , det er en lægeordineret plan , der nøje er lagt af private årsager , Så der er en go grund til alt jeg tager. Min læge er dog ikke ekspert i Veganerkost så derfor var de to link , lige det jeg manglede og jeg kan kun anbefale dem varmt for nysgerrig veganere der elsker at træne .
Der er massere af læsestof og andre nyttige link

https://wyrmspel.com/

https://www.facebook.com/earthlete?hc_location=ufi


Har du personligt taget disse piller i 3 måneder? Er der et resultat?
JensCH
Forum-indlæg: 8
Område: Odense
Dato: 25/11 2019 17:28

Mht. K2-vitamin, så findes det også i surkål/Sauerkraut.
Det kan købes i specialbutikker, eksv. Spiren i Odense.
Jeg spiser det selv for at få K2-vitamin.
Hvis man nøjes med en skefuld hver gang, så er der til ca. 15 gange i et glas med 650g.
Spiser man det hver anden dag, så holder sådan et glas en måned, og det koster 24,95 kr.
Det er neutraliseret, så smager ikke surt som traditionel tysk Sauerkraut.

Til VeganskeDitte:
Jeg har været veganer siden januar 2016 og føler ikke jeg mangler noget, så hvis du stadig har det sådan, må du sige til hvis jeg skal hjælpe med at finde ud af det.
Som kosttilskud tager jeg dagligt 3mg Bor, 5 mg Zink, og en kalk-pille som tilskud (og 35 ug D3-vitamin i vintermånederne), og en tredjedel teskefuld magnesiumoxid blandet i min aftensmad, måske med lidt citronsaft, hvis retten ikke er syrlig.
Alt andet får jeg fra min mad (som jeg ser det).

Man kan så måske diskutere om Marmite er et kosttilskud eller ej :)