Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fiskeolie er klamt

Vegetarisme og omverdenen

Simse
Forum-indlæg: 26
Område: KBH
Dato: 13/11 2012 20:55

Da jeg sad og så Kontant på DR1 her til aften, blev jeg utrolig lettet, fordi jeg som vegetar jo heldigvis ikke spiser fiskeolie-tabletter.

Jeg blev også vred. Dels spiser min mor fiskeolie og selvom at jeg ikke er enig med hende i at det er det bedste valg, så blev jeg vred på de firmaer der sælger rådne fisk til mennesker som tror at de køber frisk olie. Det minder mig om en ondskabsfuld historie fra min børnehavetid, hvor nogle drenge tissede i en kop og sagde til en anden dreng at det var saftevand, hvilket han selvfølgelig hoppede på. :(

Endnu værre er det at der er tonsvis af fisk der bliver fanget og slået ihjel med intet andet formål end at skulle sælges til mennesker som slet ikke får noget positivt ud af at spise deres olie, når fiskene først er harske.
Under produktionen ligger fiskene så og danner en masse giftige stoffer, som forurener store områder rundt om fabrikkerne og især i det omkringliggende hav.

Føj!
Det skal lige siges, at min mors foretrukne mærke heldigvis ikke er blandt dem som dumpede testen.
Marcus
Forum-indlæg: 3071
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 13/11 2012 21:32 | Indlæg redigeret den: 13/11 2012 21:34

Hørfrø, valnødder, hørfrøolie, Oil of Life, Udo's Choice, V-Pure* mm.: Ærgeligt at folk ikke kender til de bedre alternativer, især for fiskene! :( Det kunne være smart hvis de direkte var blevet nævnt i Kontant!

* http://www.nuique.com/ <-- V-Pure: Hvis man vil have pilleformen.
chico
Forum-indlæg: 1
Dato: 17/11 2012 14:32

Helt enig, men hørfrøolie kan være lige så harsk og dårligt som fiskeolie. Det er i hvert fald vigtigt at olien er helt frisk og ikke har en produktionsdato der ligger mange måneder inden du køber den. Jeg køber altid direkte fra producenten - men hvor smager det da også fantastisk
Simse
Forum-indlæg: 26
Dato: 17/11 2012 20:06

chico - Ja jeg har også hørt at hørfrøolie kan være harsk, men er det egentlig ikke både nemmere og billigere at spise hørfrø dagligt i forbindelse med morgenmaden?

Enten som topping, eller bare tage en lille håndfuld på vej ud ad døren? :)
Quintessence
Forum-indlæg: 135
Dato: 17/11 2012 20:15

Hørfrøene skal være knuste, Simse.
den grønne mand
Forum-indlæg: 1
Område: Sjælland
Dato: 25/11 2012 19:52

det er med stor interesse at jeg læser dette indlæg da jeg desværre har en dårlig albue og fiske olie har hjulpet mig ret meget , jeg har prøvet at holde pause fra det, men får ondt så det virker . men er intresseret hvis der er vegetabilske alternativer der virker lige så godt . den grønne mand
BringMeCarrots
Forum-indlæg: 3
Dato: 9/9 2016 01:04

I Matas sælger de alge omega-3. Fisk spiser krill, krill spiser alger. Omega-3 kommer fra alger og det fungere ligeså godt som fra fisk, faktisk et renere produkt! !ja
Curator
Forum-indlæg: 640
Dato: 9/9 2016 14:10 | Indlæg redigeret den: 6/10 2016 15:50

Et problem med bøtten i Matas kan være at den koster 4xx,- hvilket er meget at betale hvis indholdet har stået længe og tabt effekt. Der er stadig ikke så stor omsætning i det.

Omega-3 kommer fra alger og det fungere ligeså godt som fra fisk, faktisk et renere produkt!

Pas på med fra fisk (mente du omega-3 fra fiskeolie?). Mener at der er dokumentation for at fisk virker bedre end fiskeolie. Derfor være varsom med at sammenligne kosttilskud med mad. Men ellers JA, så kan det være smart at købe algeolien som du skriver.

Fisk spiser krill, krill spiser alger.

Fordi fisk spiser krill får den ikke alle sidst-nævntes bedre egenskaber (der er muligvis en del at hente omkring led-inflamation). Krill er desuden ret potent, der skal indtages mindre dose. Jeg har en bekendt der får dårligere/for lind/lys afføring af fiskolien i den anbefalede dose, mens den mindre mængde men mere potente Krill Olie optages uden gener. Jeg ved ikke om vedkommende kunne have gavn af algeolien? Burde vel tilbyde personen en prøve på det, nu at jeg tænker over det. Men jeg er ikke sikker på at alger virker bedre på det problem.

BringMeCarrots
Dato: 10/9 2016 07:55

@curator

Jeg forstår din skepsis, men hvis du læser lidt om det, giver det god nok mening :-)
Jeg har faktisk fået produktet anbefalet af en diætist, pga at det er vigtigt for os at få omega-3 enten fra hørfrø, fisk, krill eller alger, da omega-3 mindsker chancen for feks blodpropper væsentligt. Desuden er der ingen grund til at bekymre sig om det taber effekt, præcis ligesom apoteket SKAL Matas smide produkter der ikke virker ud, er man i tvivl kan man læse på æsken. Jeg har valgt det fordi jeg nødigt vil satse mit helbred hvad angår det, samtidig med at jeg ikke er interesseret i alle kalorierne og de store doser fra hørfrøolie. Læs og undersøg, vi vurdere selv bedst om det fungere for os, det fungere skide godt for mig :-)
Curator
Forum-indlæg: 640
Dato: 10/9 2016 09:27 | Indlæg redigeret den: 6/10 2016 15:59

Jeg har faktisk fået produktet anbefalet af en diætist, pga at det er vigtigt for os at få omega-3 enten fra hørfrø, fisk, krill eller alger, da omega-3 mindsker chancen for feks blodpropper væsentligt.

Det er en god begrundelse for at spise fiskeolie, jeg personligt er totalt ligeglad med, mens der er mange andre ting der er interessante, hvorfor jeg ikke mener det giver mening at sammenligne fisk/krill/alger med hørfrøolie.

Desuden er der ingen grund til at bekymre sig om det taber effekt, præcis ligesom apoteket SKAL Matas smide produkter der ikke virker ud, er man i tvivl kan man læse på æsken.
Ahh, det er vist ren ønsketænkning. Jeg har erfaring med et spotek, der solgte fiskolie fra et anerkendt mærke, med prisnedsættelse på 50%, og stadig inde for dato.

Da man åbnede bøtten stank kapslerne ad helvede til, hvilket ikke nødvendigvis er grund til at kassere dem, men forsvinder problemet ikke efter åbningen og en enkelt udluftning, så kan produktet have stik modsat virkning (forårsage inflamation osv). Produktet havde været hyldevare længe på et meget varmt apotek.

BringMeCarrots
Dato: 10/9 2016 18:40

@curator

Der er vist bred uenighed over feltet. PERSONLIGT vil jeg anbefale det :-)
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 19/9 2016 09:31

Altså medmindre man ikke er veganer, så kan det måske være udmærket for en at indtage fiske olie. Men jeg, som veganer får mit omega 3 fra hørfrø og chia frø ;) :)