Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Konkrete råd til ny veganer

Vegetarisme og omverdenen

Sider: 1 2 > >>
VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 10/5 2016 19:50

Jeg er så småt ved at tage springet fra lacto-ovo vegetarisk kost til vegansk.
Jeg synes, det er uoverskueligt, så jeg har oprettet denne tråd til at råbe om hjælp :-P
Jeg vil læne mig op af 'det helbredende køkken' her i starten, da jeg også ønsker at tabe mig.
Andre er også velkomne til at stille spørgsmål til at tage springet.

Her er mit første spørgsmål:
Hvad med mælk til gæster?
En af mine bedste veninder er super glad for kaffe med letmælk. Hun er også kræsen og drikker KUN kaffe med mælk, altså ingen vegetabilske erstatninger til hende. Skal jeg bede hende selv tage mælk med, når hun kommer på besøg, og så hælde resten ud, når hun går?

Spørgsmål nummer to:
Hvad gjorde I med jeres 'overgangsprodukter'. Fx har jeg en halvanden pakke smør i køleskabet og noget remoulade..
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 153
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 10/5 2016 21:03

Velkommen og super dejligt at høre om din grønne livsstil!

Altså hvis du har det standpunkt, at du ikke vil have mælkeprodukter i dit hjem, så synes jeg at hun skal respektere dit valg. Hvis du ikke ser et problem, i at der bliver drukket mælk hjemme hos dig, så synes jeg du skal bede hende om selv at tage det med og med sig hjem igen :)

Ift. Overgangsprodukter tænker jeg at det er op til dig om du kan få dig selv til at spise det, ellers er det jo en mulighed at give det væk :)
Mic
Forum-indlæg: 182
Område: KBH
Dato: 11/5 2016 07:59

Tillykke med din nye livsstil :) Tror du vil opleve mange skønne ting ved den.

Mælkeglad gæst -ja ja, dem er der jo nogle stykker af. Som vært ville jeg selv købe økologisk letmælk til gæsten (dog aldrig nogensinde æg eller kød). Men jeg er af en gammel skole ;)

Alle overgangsprodukter ville jeg smide ud.

Ukendt
Forum-indlæg: 31
Dato: 11/5 2016 19:55

Jeg ville spise tingene op eller i det mindste give det til et familiemedlem eller noget. Det er da spild af mad og penge at smide mad ud:) hvis hun tit kommer og bare skal have lidt mælk, kan du evt købe en lille karton. Måske noget mælke-pulver, hvis hun kan lide det? Det holder lidt længere tid.. Ellers må hun bare drikke noget andet
VerdensDejligste
Dato: 12/5 2016 08:41

Tusind tak for jeres vejledninger indtil videre. Det øger sandsynligheden for min overgang til vegansk kost.

Et par andre lavpraktiske spørgsmål.
Bruger I et alternativ til smørklatten på havregrød eller undlader I den blot? Hvis I bruger et alternativ, hvilket er det så?

Bruger I noget i kaffen?

I Det Helbredende Køkken bruges der meget knust hørfrø, som de anbefaler knuses i en elektrisk kaffemøller, men sådan en har jeg ikke og en stavblender slynger dem bare rundt. Har I et tip?
Amanda Stampe
Moderator
Dato: 14/5 2016 00:06

Der findes alle mulige veganske alternativer til smør - se fx http://www.veganer.nu/blog/smoer-og-margarine/

For det meste drikker jeg kaffen sort, men jeg synes også at det virkelig lækkert med rismælk i! Men det er en smagssag, nogle kan bedst lide soya, andre havre, mandlel osv osv. Så mit bedste råd er, at du skal prøve dig frem og finde ud af, hvad DU bedst kan lide!

Prøv at knuse dem med en morder, det tager en del længere tid - men det er muligt! Ellers en blender, jeg ved ikke om man kan med en foodprocesser :)
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 14/5 2016 09:51

Tager kaffen sort - men mandelmælk kan også gå! Bruger ikke fedt på havregrøden, men knyste hørfrø og sesamfrø samt solsikkefrø og noget frugt og kanel. Du kan købe den billigste kaffekværn i Føtex, Bilka til ca. 150 kr. eller på tilbud til ca. 100 kr. Den har vundet bedst i testi Politikken og holder i rigtig mange år. Synes ikke at foodprocesser, blender og morder laver det så godt og hurtigt som en kaffekværn.
NatureBoy
Forum-indlæg: 70
Opskrifter: 4
Område: Andet
Dato: 14/5 2016 12:30

Hvis jeg spiser havregrød eller risengrød og vil have fedt på gir jeg den noget kokosolie. Det fedtet og smelter.
jeg købte for et par månder siden en Krups Kaffekvarn til hørfrø den kostede omkring 200kr på onlineshop. Den kværner hørfrø fint.
God weekend
Curator
Forum-indlæg: 638
Dato: 14/5 2016 13:15 | Indlæg redigeret den: 14/5 2016 16:17

Jeg synes ikke der er meget der kan gøre noget godt for havregrød (som jeg kan lide smagen af). Jeg har prøvet mange ting forgæves på havregryn (nødder, nøddesmør, kanel, bær, andre kornsorter), men næsten altid endt ud med den rene smag var bedre. Halvmoden banan der går i ét med konsistensen af havregrød (forskellig fra syrlige frugtstykker) forekommer mig at være en af de få ting, der ikke fucker oplevelsen af havregrød op. Det kan være en anden vej end fedtet.

Skal der fedtet erstatning til for smørklatten, ville jeg prøve Natureboy's kokosolie.

God vind med projektet.
VerdensDejligste
Dato: 15/5 2016 17:51

Tusind tusind tak! Jeg sender kærlighed og taknemmelig i (alle) jeres retninger.

Det er gået godt med at veganisere min morgenmad. Jeg begynder nu at veganisere mine andre måltider, inkl mellemmåltider.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Dato: 15/5 2016 21:13

Hvor flot, at du er så godt i gang med at veganisere dine måltider.

Mht til knust hørfrø har jeg lige to bemærkninger: for det første vil du sandsynligvis erfare, at en elektrisk kaffekværn vil blive uundværlig, når først du har anskaffet dig en. Jeg bruger min til ikke bare hørfrø, men til at male alle mulige frø og nødder til mel. Den er i brug næsten dagligt. Og for det andet: du kan udskifte de knuste hørfrø med Chia, som ikke behøver at knuses - Chia er også en god kilde til omega 3 fedtsyrer og gode proteiner.

Og så lige til den med din veninde, der bruger letmælk i kaffen: køb da letmælk til hende, og frys så resten af letmælken ned i en isterningsbakke, så kan du tage nogle terninger ud til hende, når hun besøger dig. Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så katastrofalt at have animalske fødevarer i huset - de står jo ved siden af de vegetariske i supermarkedet uden, at de vegetariske bliver "smittet". For mig er forståelse og imødekommenhed vigtigere end at stå stejlt på egne meninger - jeg bliver selv så glad, når familie eller venner gør det lidt lettere for mig at være veganer, ved f.eks. at købt særligt ind, eller ved at sende menu'en til en fest, så jeg kan indrette mig og medtage noget, der ligner det, de andre gæster får .... hvorfor så ikke vende den rundt og selv være lige så imødekommende? Men måske er min mening farvet af, at jeg er eneste veganer i familie- og vennekredsen, så jeg til daglig er vant til at indrette mig og dele indkøb, køkken og spisebord med ikke-veganere.
Amanda Stampe
Moderator
Dato: 17/5 2016 08:53

Dejligt at høre - masser af kærlighed din vej også!
VerdensDejligste
Dato: 19/5 2016 18:16

Hej alle
Nu har jeg et enkelt nyt spørgsmål. Kan fx kikærtemel erstatte sojamel?

I nogle af morgenmadsopskrifterne i Det Helbredende Køkken, tofuomelet og havregrynspandekager, er der angivet sojamel, men jeg har ikke kunne finde det endnu, så jeg tænker på om kikærtemel kan erstatte sojamel?

Håber ikke spørgsmålet er alt for dumt.

Jeg har i øvrigt besluttet mig for at investere i en elektrisk kaffemølle, og prøver at finde en brugt.
Mic
Forum-indlæg: 182
Dato: 19/5 2016 18:50 | Indlæg redigeret den: 19/5 2016 19:18

Jeg ser jævnligt denne kaffekværn på tilbud i Netto, Føtex eller Bilka. Lige nu er den til kr.99,- i Føtex:

https://www.foetex.dk/elektronik-spil/kaffe--og-espressomaskiner/kaffekvaerne/budget-kaffekvaern-11120004/p/100119517?cmpid=aw_search_02040203032000000000&gclid=CKXE8Kfm5swCFQtAGwodqdQHDQ

Der er da flere steder, hvor de har sojamel :)

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=sojamel
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Dato: 20/5 2016 08:33

Ingen spørgsmål er dumme!!!!
Selvfølgelig kan kikærtemel erstatte sojamel (og omvendt) - du kan jonglere med alle typer mel, du kan også bruge fuldkornsrismel, boghvedemel eller andet, du har i huset. Opskrifter er kun vejledende, du kan altid eksperimentere. Jeg følger sjældent en opskrift til punkt og prikke, men jeg elsker at finde inspiration i andres opskrifter. :-D

Jeg er ikke mælkedrikker og har derfor problemer med at få brugt en hel liter plantemælk, derfor bruger jeg ofte sojamel eller mandelmel plus vand til at erstatte plantemælk i mange opskrifter.

Jeg er heller ikke vild med tofu, så inspireret af opskriften på tofuomelet i "Det helbredende køkken" har jeg i stedet lavet kikærteomelet. Det fungerer fint.

Jeg køber mit sojamel her: https://www.naturoghelse.dk/shop/soyamel-250-g-9715p.html
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 20/5 2016 13:03

Jeg bruger hørfrøolie eller kokosolie på min havregrød mmmmm det er lækkert :p

jeg har også købt mig en kaffekværn, de koster 100 kr i Føtex og jeg har haft den i 3-4 år så jeg sys det er en minimal udskrivning, jeg bruger i hvert fald min næsten dagligt!!!

VerdensDejligste
Dato: 24/5 2016 13:36

Tusind tak for jeres feedback indtil videre. Alt læses og skrives bag øret.
Jeg faldt af vognen i søndags (primært grundet tømmermænd) og valgte at købe en ostepizza. Og så vil jeg egentlig gerne høre, hvad I andre har plejer at bruge til at pleje jeres eventuelle tømmermænd? Ostepizza plejer at være mit go-to.

Og så er jeg ved at køre lidt sur i pålæg som hummus og peanut butter og syltetøj. Jeg har før haft en forhistorie med at spise det samme for længe og så blive træt af det. Jeg savner den klassiske smøreost, der var let og hurtig, men som jeg jo gerne vil undlade. Jeg tænker at alternativer kan være avocado, pesto (vegansk) og mørk chokolade, men hvad bruger I ellers?

Og så vil jeg høre, har I nogle erfaringer med hvilke dagligvarebutikker generelt har de bedste avocadoer?

Mht kaffekværn - smitter smagen? Altså hvis jeg knuser krydderier som fx koriander og spidskommen, vil mine knuste hørfrø til morgenmaden så komme til at smage af det?

Mange hilsener og tak igen
Curator
Forum-indlæg: 638
Dato: 24/5 2016 15:58 | Indlæg redigeret den: 24/5 2016 16:09

Avocado

Jeg bliver nemt skuffet over de avocado jeg ikke køber i Irma. Så der køber jeg én enkelt spisemoden, når den skal bruges, og undgår dermed at brænde inde med nogle der ikke duer, hvilket er dyrest.

Edit
Glem at jeg skrev Nutanas bønnepostej - den er ikke vegansk.

Amanda Stampe
Moderator
Dato: 24/5 2016 17:33

Nu har jeg aldrig tømmermænd, da jeg meget sjældent drikker... men veggiepizza uden ost er ret lækkert når overskuddet er i bund, eller durum med falafel og hummus mhhh. Men ellers kan jeg kun anbefale at pleje tømmermænd med masser af frugt og vand, det renser dig og giver dig masser af energi!

Jeg plejer at have bedst erfaring med de avos som kan købes i net, men det varierer også meget. Prøv at fjerne stilken og se hvilken farve avokadoen har. Grøn: umoden. Mørk: overmoden. Gul: perfekt! Du kan også føle det ved at tage i begge ender og presse nænsomt, hvis den er lidt blød, så er det et godt tegn :)

Ellers kan man også lave madder med banan, mørk pålægschokolade, hjemmelavede eller købte spreads, kartoffel og meget andet, kun fantasien sætter grænser!

Hvis den kan vaskes så giv den en omgang, jeg tænker ikke at smagen kan smitte i så høj grad :)
Fräulein
Forum-indlæg: 73
Område: Østjylland
Dato: 24/5 2016 18:33

Mit favorit plantesmør er uden tvivl FRI fra Coop :) Det har - synes jeg - nøjagtig samme (bedre ;) ) konsistens og salte smag som blandingssmør :) Der er heller ikke alt for mange ingredienser i... Den er desuden perfekt som smeltende smørklat på risengrød !ja

Jeg er SÅ vild med kartoffelmadder med vegansk mayo og masser af sort peber. Eller diverse deller med rucolasalat under. Eller oliventapanade (sorte oliven, olivenolie, hvidløg, soltørrede tomater og evt. krydderier) med skiver af avokado på. Eller lidt udkogte røde linser med olie og peber. Eller rosiner oven på et lag FRI..

Selv har jeg også haft et ømt punkt lige netop med junk-pizza: det har bare ikke været det samme uden ost. Men jo mere jeg så tænker på, hvad ost jo lige er OG minder mig selv om, at jeg får det dårligt efterfølgende, føles det nemmere at undgå. Man kunne jo have noget vegansk ost i fryseren og bede pizzamanden putte det på pizzaen samt hvidløgsolie :p

Mht. mælk i kaffen, skulle din veninde næsten smage rismælk (men hun har måske smagt alle plantevarianterne) i kaffen. Eller den dér latte-soyamælk fra Alpro ("for professionals") steamet til en cremet 'mælk'. Eller pulver'fløde' fra vantastic foods ved navn Whity. Det smager altså lækkert, hvis man ikke kan lide sort kaffe (jeg foretrækker nu kaffen sort og lavet af espressobønne :) ) For jeg har det faktisk sådan - at selvom jeg også bliver vildt glad, når folk har gjort noget særligt for mig som gæst - at jeg virkelig ikke vil støtte produktionen af malkekøer :( :/ Det er jo lidt noget andet at indkøbe noget, som ikke har gjort nogen ondt og så købe noget som støtter noget, man er modstander af. Jeg har før gjort en gæst opmærksom på, at vi ikke har mælk, men at han gerne måtte tage noget med selv, hvis ikke han ville have rismælk :)

God tråd i øvrigt :) Der er sikkert mange, der søger inspiration - veganer, vegetar eller hvad ellers ;)
Sider: 1 2 > >>