Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Konkrete råd til ny veganer

 

Vegetarisme og omverdenen

Sider: << < 1 2
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 24/5 2016 22:44

Mht til pålæg og frokost findes der flere tråde, som omhandler det samme - prøv at søge, jeg husker mange gode og inspirerende svar. :-)
Smørreost findes i veganske udgaver, ikke ost, nej, men noget, der efter sigende skulle ligne. Har aldrig smagt det, da de udgaver jeg har set indeholder for mange "underlige" ingredienser. Jeg laver selv noget friskost-lignende ved at dræne sojayoghurt og røre det med malede solsikkekerner og krydderier. Jeg skal have prøvet den nye Havre-fraiche til noget lignende, kan forestille mig, at den er bedre, da den er fastere i konsistensen. Derudover laver bl.a. Urtekram nogle spreads, den med basilikum smager rigtig godt. Most avokado er godt underlag til mange ting, det er vegansk pesto også - tomater eller falafler f.eks. Ofte spiser jeg rester fra aftensmaden dagen før til frokost. En smoothie til frokost er heller ikke dårligt. Derudover kan hummus smages til med mange forskellige smage - find idéer på nettet.

Den bedste inspiration til frokostretter har jeg fundet i Kirsten Skaarups "Den lille grønne for madpakkespisere". Lån den evt. på biblioteket.

Og nej, kaffekværnen afgiver ikke smag (i hvert tilfælde ikke, så jeg kan smage det), og på min kan låget vaskes i opvaskemaskinen og selve kværnen kan aftørres. Du kan også komme lidt sulfovand i og holde låget godt til, mens du lige giver kværnen et par puls, og så derefter hælde vandet ud og aftørre kværnen. Jeg holder så konsekvent på, at kaffe er forbudt i min kaffekværn!!!!!!! Kaffe er for mig den væmmeligste og frygteligste smag i verden, så min mand har egen kaffekværn til sine kaffebønner! :)

Tømmermænd har jeg ikke erfaringer med, jeg drikker næsten aldrig alkohol, og når jeg gør, er det i meget sparsomme mængder, da det påvirker min krop meget negativt.

Avokado køber jeg i Irma eller gennem Årstiderne.
Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 24/5 2016 23:07

Jeg tror ikke det er så god en ide at bruge din kaffekværn til krydderier -de letteste af dem i hvert fald.

Motoren i kaffekværnen er designet til at arbejde med en vis modstand, der svarer til ca. vægten af en portion kaffebønner. Derfor kan man fint bruge den til en gang hørfrø, græskarkerner og lignende frø med nogenlunde samme vægt. Men de fleste krydderier er for lette til at yde modstand.

Det medfører, at motoren nemt overopheder og levetiden afkortes. Jeg har en lille OBH og kan nemt hører motoren gå vildt op i omdrejninger, hvis jeg f.eks. ikke har kommet frø nok i maskinen. Desuden fraråder OBH at bruge deres kaffekværn til krydderier af samme årsag.

Jeg bruger to pensler til mine hørfrø-portioner. En af penslerne har jeg bøjet vinkelret ud fra skaftet nede ved hårene, så den kan komme ind under knivene. Den anden bruges kun til at børste frøene ud af maskinen. De vaskes ofte og nemt i varmt sæbevand.

Jeg tror godt der kan komme en afsmitning af smag fra forskellige krydderier, hvis pensler og kværn ikke holdes rene.

Der er kommet så mange skønne forslag til lækre veganske madder :P at jeg blot vil nøjes med at linke til Månebarnets forslag:

https://maanebarnet.org/inspiration-til-palaeg/

Husk også VKs mange forslag til pålæg :)

Vedr. avokado køber jeg dem delvist umodne og går så i de følgende dage og mærke efter, indtil der er en som er klar. Men jeg oplever forskel på nogle af den avokadoer de forskellige kæder har. Synes Rema og Irmas modner mere jævnt.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 4/6 2016 10:18

Jeg synes nu, jeg finder gode avokadoer flere steder. Jeg køber dem dog ikke, hvis der står, de er importeret fra Israel.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 4/6 2016 10:21 | Indlæg redigeret den: 4/6 2016 10:22

De veganske burgere fra Aldi smager også godt kolde direkte fra pakken :) så de kan også bruges som pålæg.
-Benedikte
Forum-indlæg: 30
Område: KBH
Dato: 26/1 2017 16:38

Hej(:
Jeg har også lidt spørgsmål til en vegansk livstil.
På det sidste stykke tid er vegetarisme og veganisme begyndte at interessere mig helt vildt, og jeg sidder hver dag, i flere timer og undersøger det.
Jeg er selv flexitar, (jeg spiser kød når jeg er ude, da jeg ikke ønsker at være til besvær) men kunne godt tænke mig at tage steppet lidt videre og spise mere plantebaseret/vegansk. Til at starte med vil jeg ikke gå all in, men skære ned på en del.
Jeg er tolv år, og fylder snart tretten, jeg bor alene med min mor som har været med på at gøre aftensmaden vegetarisk, men jeg ved dog at hun ikke ville gå med til at spise fuldstændigt platebaseret.

Mine spørgsmål er:
Er det for besværligt at gøre det, når jeg ikke er Herren i huset, og tjener indkomsten mm.

Hvordan starter jeg?

Hvordan ved jeg hvornår noget er vegansk, og noget ikke er? Jeg tænker hvis man køber et brød hos bageren, eller rugbrød. Hvordan ved man om man kan spise det? Hvordan laver man en madpakke?

Hvordan ved jeg, jeg får nok proteiner, kalk mm?
Derud over er jeg også allergisk for en del grøntsager, der ikke er tilberedt, nogle frugter, og nødder.

Jeg håber nogle derude kan hjælpe mig da jeg lidt er på glat is(:
VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 14/3 2017 15:14

Hej Benedikte, har først set dit indlæg nu. Du bør nok skrive et helt nyt forumindlæg for at sikre, at du får svar.
VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 14/3 2017 15:19

Kære alle
Mit veganske projekt er stadig i gang, selvom det har ligget i dvale i et langt stykke tid. Jeg har skiftet kærgården og lignende ud med plantemargarine, den fra fra coop og den nye smørbare fra naturli.

De næste dage får jeg muligheden for en slags detox lidt ude på landet. Jeg planlægger at leve så vegansk, økologisk og lokalt som muligt.

Jeg vil også gerne skære ned på brød, selvom jeg i forvejen primært spiser fuldkorn. Er der nogen, der har forslag til andre substitutter? Brød plejer at være en elsket 'filler'.

Har med skuffelse prøvet Remou fra Naturli. Nu vil jeg prøve deres Mayo, købe en relish og så selv lave remoulade. Jeg er godt nok glad for remoulade :D
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 14/3 2017 20:03 | Indlæg redigeret den: 16/3 2017 10:35

Kerner og nødder synes jeg er oplagt erstatning for brød. I fiiteren var der gratis smagsprøver a 33 gram på Kernel & Chickpeas fra Earth Control, som jeg kan anbefale. Blandingen er meget intens og smagfuld.



For mange handler det også om økonomi. Posen med 100 gram koster mellem 20,- og 25,- så jeg besluttede mig for at lave noget tilsvarende selv, baseret på de eksakte ingredienser i posen. Ristede solsikkekerner, græskarkerner og pistacienødder. Den fjerde og sidste ingrediens ristede kikærter mestrer jeg ikke at lave endnu ;)

Men tilføjer du de ristede kikærter opnår du også relativ meget protein (20 gram i posen).

Flere undersøgelser indikerer at kalorierige nødder og kerner i kosten ikke gør at der nødvendigvis spises flere kalorier, disse ting giver stor tilfredsstillelse. De vareprøver a 33 gram forekom mig at være udmærket portions-størrelse.

Jeg kan desuden godt lide at spise en banan i 'nærheden' af denne snack. Så er der både noget hårdere og noget blødt.



VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 27/11 2017 09:59

Hej alle
En lille opdatering. Jeg er stadig i gang med at omlægge min kost fra lacto-ovo vegetarisk til vegansk. Det er en langsommelig process, men det er vigtigt, at det sker i et tempo, hvor jeg kan følge med. Her de seneste par måneder har det taget mere fart. En af de store game changers har været Oatlys iKaffe.

Først lidt om mine værdier, jeg var til læge for to uger siden:
Det er meget interessant, at 'det lede kolesterol' er faldet fra 3,4 til 1,3.
Alle andre værdier er fine. Fx har jeg et D-vitamin på 76, hvor skalaen ligger på 40-100 ifølge min læge. Min læger mener helt klart, det kan have noget at sige, at jeg er begyndt at leve mere plantebaseret. Det eneste der ligger på grænsen er mit jerntal på 11, hvor bundgrænsen går på 9. Min læge anbefaler flere grønne grøntsager, hvilket jeg ikke er god til, så jeg supplerer måske med en jerntablet her de næste par måneder. Og så vil jeg prøve at få mere grønt ind i kosten.

Jeg har haft krise over at skulle mangle mælk i kaffen, så det er intet mindre end genialt med iKaffe. Jeg har ikke købt komælk i halvanden til to måneder nu.
Jeg er for et stykke tid siden gået over til naturli's smørbar, eller coops fri
Jeg har ikke købt æg et års tid
Jeg spiser sjældent ost
Jeg undlader smørklatten i grød. Jeg moser gerne en banan og blander i med anden frugt til at toppe af
Jeg spiser overnight chiagrød med plantemælk, frugt og lidt nødder

Jeg har stadig lang (meget lang) vej endnu til komplet at veganisere, men jeg er glad for, jeg alligevel er kommet så langt, som jeg er. Som bonus er jeg begyndt at væmmes lidt ved mejeriprodukter og æg, hvilket er et udmærket skridt på vejen. Også selvom der er lang vej endnu. Det kan være jeg uddyber den lange vej i et senere indlæg.

Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 27/11 2017 11:53 | Indlæg redigeret den: 27/11 2017 14:16

Flot!

Fornuftig tilgang.

Grønne grønne er jo notorisk svært men vigtigt. Jeg har valgt at det grønne ikke må trække ned på smagen af den gode mad jeg spiser og holder det derfor separat.

To typer grønt er jeg dog blevet afhængig af som mellemmåltider. Det gælder en hel læskende agurk der kvikker godt. På hjemvejen fra Netto spiser jeg ofte deres friske ØGO babyspinat 75 gram (9 kr.) som foregår ved at jeg sprætter posen op og stikker mulen ned og gnasker på dyrisk vis. Vigtigt: Billig appelsin til fordi C-vitamin bedrer optaget af jern fra spinat og grønt markant. Blot til inspiration :p

Ellers kører jeg et par hundrede gram grønt i en blender som bare skal overståes ligesom en vitaminpille.

God vind med projektet og hold os endelig opdateret.



Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/11 2017 17:59

Mega flot klaret :] !ja

.. og super god idé at følge eget tempo, det er vigtigt at føle efter i sig selv og mærke om det man gør er det rigtige for en selv og ikke blot følger en trend. Jeg tog selv en lang overgang fra vegetar til veganer på 1 års tid, det synes jeg var rigtig rart.

Jeg synes denne hjemmeside kan være en hjælp til at finde fødevare, hvis man ikke kan huske hvad der indeholder hvad, fx jern: http://frida.fooddata.dk/ShowList.php?compid=162 - så skal man så bare springe alle animalske produkter over... er der nogle der kender en vegansk udgave af sådan en side? [: så vil jeg rigtig gerne have et link :D
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 28/11 2017 16:57 | Indlæg redigeret den: 28/11 2017 16:59

Ja det er flot og så fik jeg inspiration til at prøve ikaffe

Skal man mon sluge tyggegummiet Zhcoop ;-)

VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 7/12 2017 16:26

Tak for jeres støtte og opmuntring

Nyeste stud på stammen: Min læge er gået med til at pausere den kolesterolnedsænkende medicin indtil næste årskontrol. Det er jo genialt. Jeg er spændt på resultatet om et år uden medicinen.

iKaffe kan anbefales, mums, men kan være lidt svær at få fat på for tiden. Ret sejt med den grønne bølge, må den vare ved.

Pt giver det mig lidt ro at tænke på min omlægning til at være mere plantebaseret fremfor vegansk.

Sider: << < 1 2