Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Når andre spiser dyr

Vegetarisme og omverdenen

Coolgirl260601
Forum-indlæg: 6
Område: Midtjylland
Dato: 6/1 2017 18:21

Hejsa allesammen :D
Begynder ligeså langsomt at springe ud som veganer, så hvis i har nogle råd må i meget gerne komme med dem!
Godt nok er det ikke mit spørgsmål.
Mit spørgsmål er; hvad gør i med andre mennesker der spiser kød? Er begyndt at synes det er totalt forkert at spise kød og andre ting der kommer fra dyr, så hvordan affinder jeg mig med at andre gør det?
Skal jeg bare være ligeglad, selvom det er mega svært?
Zhcoop
Forum-indlæg: 434
Opskrifter: 5
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/1 2017 20:16

Det er et interessant emne du har taget hul på her [: jeg mente der allerede var et indlæg om det, men kan ej finde det...

Det er en debat mange har delte meninger om.
Personligt synes jeg det er ret ubehageligt at være i nærheden af døde dyr og mennesker der vælger at indtage døde dyr. Jeg har ikke ville holde jul med min familie de sidste 3-4 år, da jeg ikke synes det er lækkert at skulle lugte til flæskesteg, and og hvad de ellers kan finde på. Når vi har holdt familiekomsammener uden døde dyr, kan de sagtens spise planterne, og de alle sammen synes oveni købet det er mega lækkert - der mangler altså ikke noget. Nu er vi 3 veganere i min familie, og flere der vælger planter fremfor dyr, dog er der stadig et par stykker der meget insisterende gerne vil spise døde dyr, hvilket er mig meget uforståeligt... men er det min familie, og jeg holder af dem, så vælger at lukke øjnene ind i mellem, dog prøver jeg på en venlig måde at vise jeg ikke er tilfreds med spisebordet når der indgår døde dyr, bl.a. ved at blive væk.

Det er straks værre når der er sammen med andre, som man ikke er i familie med, der synes jeg det er rigtig svært. I skolen har jeg blot taget afstand fra medstuderende der indtager deres madpakke inkl dyr, men der har vi heller ikke sidder omkring samme bord og spist...
Det er meget forskelligt fra person til person, nogle vil slet ikke være i samme lokale hvor der bliver serveret døde dyr, mens andre godt at sidde afslappet ved siden af folk der gør det samme. Det er som sagt meget individuelt hvor ens grænse går. Jeg kan mærke at min grænse har rykket sig, i starten da jeg var vegetar gjorde det mig ikke så meget at andre spiste dyr, så længe jeg ikke blev tvunget til det, nu vil jeg helst totalt undgå at være i nærheden af det.

Det bedste er, selvom det er svært, er at holde humøret højt, og vise hvor lækker plantemad er, så tror jeg omnivorene følger med, stille og roligt [: det nytter i hvert fald ikke at råbe op og skælde ud, så møder man som regel kun endnu mere modstand.

Håber du finder dig selv et sted hvor du har det godt [:
Coolgirl260601
Forum-indlæg: 6
Område: Midtjylland
Dato: 6/1 2017 22:49

Hej Zhcoop
Mange tak for svaret !
Kiggede godt efter om der allerede var et opslag, men kunne heller ikke finde nogen :D
Håber også det kommer til at gå og heldigvis er min familie forstående og min tante, morbror og kusiner også veganere. Ville nemlig helst heller ikke skulle undgå nogen eller noget. Så tror bare jeg gør nogenlunde det samme som dig, viser at jeg ikke synes det er ok, men at de ikke skal tvinges til at lade være med at spise dyr ligesom jeg ikke vil tvinges til at skulle :-D
Havbrus Vindsus
Forum-indlæg: 12
Område: Fyn
Dato: 12/1 2017 21:34

Jeg lader mig ikke rigtig mærke med hvor røvtrist jeg egentlig synes det er, når nogen spiser dyr. Alle jeg omgås ved godt at det er noget jeg har valgt fra af etiske årsager, så jeg ville være bange for at skubbe dem fra mig, hvis jeg gjorde noget ud af at minde dem om det. Men jeg gør hvad jeg kan for at tale plantemad op. Og så håber jeg at nogen lader sig inspirere :)
Zhcoop
Forum-indlæg: 434
Opskrifter: 5
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/1 2017 00:18

Det lyder rigtig godt at andre i din familie også er på plantevognen [: det gør det meget nemmere at omgås familien og man kan udveksle erfaringer, opskrifter osv, det er bare dejligt at høre ^^

!ja
LulluxD
Forum-indlæg: 5
Opskrifter: 2
Område: Fyn
Dato: 14/1 2017 02:42

Jeg er pænt ligeglad. Mine hunde får også råt kød, fordi det er bedst for dem. Har også været med til at partere hest til samme formål. Hvis folk snakker om det og kommer med De sædvanlige "du ved ikke hvad du går glip af"-kommentarer (har aldrig spist kød), smådriller jeg dem tilbage med lidt prædiken. Jeg forventer de respekterer mig og derfor gør jeg det samme med dem. Jeg er så "kun" vegetar, så det andet kan jeg ikke hjælpe med ;)