Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Dyreforsøg på biologistudiet

Vegetarisme og omverdenen

Ayoe
Forum-indlæg: 4
Område: Odense
Dato: 9/2 2017 21:17 | Indlæg redigeret den: 14/2 2017 23:04

Jeg skal til at starte på en videregående uddannelse her til sommer og var efterhånden blevet ret sikker på at den idé om at læse biologi, som jeg har haft i mange år, faktisk ville være det rigtige for mig. Jeg interesserer mig meget for natur, miljø, bæredygtighed og så selvfølgelig dyrevelfærd. I gymnasiet havde jeg biologi på A-niveau og synes at det var spændende hele vejen igennem - det var faktisk det eneste fag, hvor der ikke var et eneste emne jeg ikke fandt interessant. Kun én gang kom min samvittighed på prøve, da vi skulle dissekere grise-hjerter. Jeg udlagde her mit etiske standpunkt for min lærer og fik lov til at holde mig i baggrunden og bare tage noter for de andre.
For at komme til sagen, så er jeg bange for at det ikke vil være en mulighed at undgå forsøg med dyr på bacheloruddannelsen i biologi og det vil helt ærligt være meget grænseoverskridende for mig at skulle udføre sådanne forsøg. Jeg er ikke helt klar over hvilke forsøg vi skal udføre, men jeg ved at de på SDU, hvor jeg gerne vil studere, bla. holder zebrafisk, som jeg kan forestille mig bliver brugt til bla. dissektioner. I bund og grund mener jeg ikke at dyr er vores at bestemme over og dermed også at det er forkert at holde dem fanget, for slet ikke at tale om at slå dem ihjel.

Jeg har selvfølgelig søgt løs på google for at finde svar og har også fundet nogle interessante debatter (bla. her fra vegetarkontakt) og artikler, men de er alle mindst to år gamle. Blandt andet fandt jeg et par artikler fra RUST, som er de studerenes magasin på Syddansk Universitet. I den første bliver det beskrevet at en studerende blev nødt til at stoppe på studiet, fordi han ikke kunne være med til forsøgene:
http://www.rustonline.dk/2012/07/29/biologistuderende-i-etisk-dilemma/
I den anden artikel fra RUST, står der blandt andet at der på nogen universiteter i udlandet, bliver tilbudt alternativer til dyreforsøg:
http://www.rustonline.dk/2012/07/30/knuste-dromme-pa-biologistudiet/
Her på siden fandt jeg en tråd, hvor spørgeren gerne ville starte på dyrlægeuddannelsen. Det blev til en længere diskussion blandt andet om hvorvidt målet helliger midlet:
https://vegetarkontakt.dk/forum/filosofi-etik-religion/53356-er-dyrlaegeuddannelsen-etisk-forsvarligt&soeg=1

Jeg søger mest af alt information om hvad der faktisk foregår i forbindelse med de her forsøg og om det er muligt at undgå dem eller i hvert fald at holde sig på afstand af dem, men andre gode råd modtages også med kyshånd. Jeg er begyndt at overveje om biologi faktisk er den rigtige vej at gå, så andre gode bud på uddannelser, der vil kunne give mig en mulighed for at gøre en forskel for dyr og/eller miljø er også meget velkomne!

På forhånd tusind tak for jeres svar! Jeg er ny her på siden og hvor er det bare dejligt at have fundet sådan et forum med så mange ligesindede :)

TLDR: Veganer vil gerne starte på biologistudiet på SDU i Odense, men er bekymret for om man bliver tvunget ud i at udføre dyreforsøg. Søger råd og erfaringer om emnet. Kan man evt. holde sig under radaren og holde sig i baggrunden?
Kappa
Forum-indlæg: 288
Opskrifter: 12
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/2 2017 16:51

Jeg vil anbefale, at du ringer til studievejledningen og enten hører dem i selvsamme omgang, eller får arrangereret et møde sidenhen, så du kan få klargjort omstændighederne - således du eventuelt ikke starter på biologi, hvis de indebærer ting, du ikke ønsker at udføre.
Ayoe
Forum-indlæg: 4
Dato: 18/2 2017 21:03

Jeg skrev til studievejlederen på SDU og fik følgende svar tilbage fra en lektor ved Biologisk Institut:

"De obligatoriske fag der er på bacheloruddannelsen indeholder ikke dyreforsøg. I 2 kurser indgår der derimod arbejde med biologiske præparater:
1) Zoologi inkluderer en række dissektionsøvelser af dyr fra forskellige rækker (f.eks en fisk, kylling etc) men altså ikke meget forskelligt fra at lave mad fra bunden.
2) Fysiologi har nogle øvelser hvor man undersøger f.eks hormoners virkning på muskelvæv (vist nok fra frøer eller græshopper).
Men alt i alt, af økonomiske grunde, et absolut minimum (ALT for lidt) af kontakt med biologiske præparater på bachelordelen.
Øvelserne ER obligatoriske - men da de foregår på typisk 4-mandshold har man altid muligheden for at lade een af sine medstuderende være den aktive.
SDU er ike forskelligt fra andre danske universiteter på dette område, det overstående er alle steder obligatoriske krav hvis man skal være biolog."

Umiddelbart er det jo dejligt at der ikke indgår forsøg på levende dyr, men jeg er stadig ikke helt glad for at dyr skal lade livet for at jeg kan snitte i dem. Nu skriver han så at man altid kan lade en anden være den aktive, så det ville jo være fint.
Jeg har skrevet tilbage til ham for at høre hvordan det så forholder sig på kandidat-uddannelsen.
Kappa
Forum-indlæg: 288
Opskrifter: 12
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/2 2017 14:53

Det lyder da til, at du kan komme relativt let igennem det. Min erfaring er dog at studievejlederne sjældent har specielt dyb indsigt eller viden om, hvad de snakker om - så hvis du vil have dybere indsigt, så kom tag forbi SDU og find nogle biologistuderende