Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Måske vegetar?

Vegetarisme og omverdenen

Miau
Forum-indlæg: 9
Område: Ikke oplyst
Dato: 12/3 2017 22:41 | Indlæg redigeret den: 12/3 2017 22:43

Jeg er ny her inde, så bær over med mig.
Jeg er ikke vegetar. Jeg er ikke pescetar. Men jeg lever overvejende som lacto/ovo pescetar. Er det en ting? Jeg ved det ikke, jeg ved bare at jeg ikke vil være en af dem som bidrager til forvirringen ved at sige til folk at "jeg er vegetar, men jeg spiser fisk. Og jeg spiser altså også kød nogle gange, men mest kylling."
For folk er forvirrede nok, jeg oplevede alle fordommene da jeg datere en vegetar og folk sagde at "nåhja, men så kan du bare lave fisk" eller "men han spiser vel kylling, jeg kender en vegetar og hun må altså godt spise kylling!"
Så nej, jeg kalder mig ikke vegetar. For jeg respekterer begreber og ønsker ikke at bidrage til den forvirring mange vegetarer oplever.

Anyways... Det forholder sig sådan at jeg altid har været glad for dyr. Mine bedste venner da jeg var lille var min hund, og en pony som hed Sofus. Jeg er vokset op på landet hvor kød bare ligesom er en del af livet. Men dyrene var også mine venner.
Senere er jeg blevet bevidst om dyrevelfærd og den slags, naturligvis.
Jeg mindes dengang jeg for første gang skulle købe æg i et supermarked. Æg var der ligesom bare, hønsene var mine venner, vi delte brød og frugt, de lagde æg i overflod og nogle gange tog ræven dem. Og så fik vi nye. Og de lagde æg.
Jeg havde aldrig tænkt at æg var noget som kostede rigtige penge! Men da jeg stod der og kiggede på udvalget var de godt nok dyre!
Buræg var ikke en mulighed, det vidste jeg godt! Men skrabeæg.. Nåhja, de havde vel jord og gik og... Ja, skrabere. Øko var bare fjollet dyrt, de havde det da ikke nødvendigvis bedre bare fordi de levede af økologisk mad! Jeg levede ikke af økologisk mad og jeg havde det da fint.
Og så blev jeg ældre og klogere, jeg lærte at 100 procent kylling smagte bedre end såkaldt neutralmarineret og jeg lærte at øko både smagte og føltes bedre.

Jeg har aldrig været den som syntes at et måltid var "det her specifikke kød" og så "tilbehør..." jeg har altid været glad for at lave mad og eksperimentere, og jeg har altid syntes at folk som lavede "kød med tilbehør" var lidt kedelige og uinspirerede. Tværtimod er jeg oftest gået i den grønne afdeling først for at se om de havde noget lækkert og inspirerende.

De seneste år er jeg begyndt at gå meget op i at mit kød skulle være øko og fritgående, det er dyrere, ja, men min moral og økonomi tillod det. Desuden var det blevet nemt at finde datovarer, det er heldigvis noget butikkerne går mere og mere op i. Og jeg har en fryser, ren win/win!

Nåhmen, og det lyder sikkert fjollet, men.. For nogle måneder siden havde jeg en drøm.
Jeg drømte at jeg var ude og fiske. Til min store overraskelse og glæde var der bid! Jeg halede den ind og var virkelig stolt over at have fanget denne her relativt store fisk, det var vildt fedt!
Men da jeg stod med den i favnen gik det op for mig at jeg ikke kunne slå den ihjel! Og jeg er meget stor modstander af dem som skader dyr for sjov, så at sætte den ud igen var imod min moral. Og jeg nyder jo at spise fisk.
Så jeg løb rundt på havnen og bad folk om at slå den ihjel, mens den langsomt blev kvalt i mine arme, men alle svarede at det gad de ikke eller de havde ikke lige tid.
Som minutterne gik og min desperation blev større forvandlede denne her fisk sig langsomt til et eller andet pelsklædt pattedyr med store, mørke øjne som kiggede bedende på mig, og da jeg endelig kiggede tilbage gik det op for mig at jeg stod med et lille liv i armene. Den var fremmet, men den kunne ligeså vel have været en af mine elskede kælerotter eller den hund som jeg drømmer om i fremtiden.
Og jeg følte pludselig en eller anden form for connection og stigende kærlighed og sympati, og hele mit indre trak sig sammen i gru over hvordan jeg kunne løbe rundt og bede folk om at slå denne her smukke skabning, dette lille liv, ihjel, bare for min egen fornøjelses skyld.
Og så vågnede jeg. Men det var en at den slags drømme som bliver siddende og prikker til ens moral.

Efterfølgende har min hjerne været nærmest sygeligt fokuseret, hver gang jeg har spist kød, på det liv jeg har taget, og den dobbeltmoral jeg har udvist ved gladeligt at indtage et helt liv, men ikke at være i stand til selv at frarøve det.
Jeg har følt min dårlige samvittighed frarøve mig al Nydelse, en nydelse jeg kunne have fået i samme omfang uden at nogen behøvede at dø.

Jeg beklager hvis det lyder voldsomt, min hjerne er lidt dramatisk nogle gange. Og det er kun mine egne følelser og min egen moral, de afspejler ikke mit syn på andre.

Men altså. Jeg er ikke vegetar. Jeg er ikke pescetar. Men jeg er et eller andet sted hvor jeg bestemt ikke har lyst til at spise andet kød end fisk.
Jeg håber at der er en lille plads til mig her inde alligevel.

Jeg ved ikke helt hvor jeg vil hen med det her indlæg, som måske mest er egnet til en blog, men hvis i har lyst til at forholde jer kritisk, diskutere mine ord eller dele jeres egen "rejse", så er i mere end velkomne.
Jeg ser frem til en masse spændende debatter og gode råd i dette forum. :)
Benjamin
Forum-indlæg: 654
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 13/3 2017 02:34

Smuk drøm! Rigtig fin visualisering af det moralske dilemma, hvis man gerne vil spise kød, men ikke selv kan slå ihjel for det.
Mht klassificeringen, tror jeg at man kalder det pescetar, selvom man indtager æg og mælkeprodukter.
Selvom der helt sikkert også er nogen der kun spiser fisk, ud over plante/svampe baseret kost.
Lacto/ovo pescetar giver god mening, men det lyder måske lidt forvirrende, hvis man snakker med en der ikke er inde i terminologien..

Velkommen til!
Her er selvfølgelig plads til en som dig! :)
mbh
Forum-indlæg: 99
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 13/3 2017 21:49

Jeg har lidt svært ved at tyde hvad du er på den måde du skriver (nok bare mig der er lidt træt) men de korte svar er følgende
pescetar, en som spiser fisk og skaldyr
pollotarer en der spiser kylling
flexitar er en som hovedsageligt spiser vegetarisk men somme tider fortsat spiser kød.

Men som jeg forstår de udtryk så er man bare en sær kødspiser hvis man både spiser fisk og kylling, medmindre man altså hovedsagdelig spiser vegetarisk, og det kun er nogen gange man spiser fisk og kylling så er man jo flexitar. Dog stadig en lidt sær flexitar efter min mening :)

Men håber da du er blevet klogere og fundet ud af hvad du faktisk er :) Men velkommen til :)
Miau
Forum-indlæg: 9
Område: Ikke oplyst
Dato: 13/3 2017 23:26

Mbh -det var nu ikke et spørgsmål om hvad jeg var, for det ved jeg godt. Eller måske er jeg flexitar, det begreb har jeg aldrig hørt før. :)
Men det er nu heller ikke så vigtigt hvilken kasse jeg lige hører til i.
Det var bare mig som havde lyst til at dele lidt af mig selv en kedelig søndag aften, i håb om at andre måske havde nogle spændende historier. :D
mbh
Forum-indlæg: 99
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 14/3 2017 10:54

Så forstår jeg ski dit indlæg meget bedre :D
Jeg har dog et par spændende historier men dem gider jeg ikke til at skrive et helt indlæg om hehe.