Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ung veganer

Vegetarisme og omverdenen

Spirende Veganer
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 10/4 2017 14:50 | Indlæg redigeret den: 15/5 2017 20:57

Tak for hjælpen!
Ayoe
Forum-indlæg: 4
Område: Odense
Dato: 10/4 2017 15:53

Hej Spirende Veganer

Først og fremmest vil jeg gerne sige at jeg synes det er super sejt at du tager valget og springet til veganisme i så ung en alder. Det vidner om at du er meget bevidst omkring den verden du lever i og din egen rolle i den. Langt de fleste på din alder er slet slet ikke på et sådant refleksions-niveau endnu, og det er for øvrigt heller ikke alle der nogensinde når dertil, så giv lige dig selv et klap på skulderen bare for at tage stilling!

Den situation du står i, har jeg også selv været i og det tror jeg der er rigtig mange andre veganere og vegetarer, der også har. At blive vegetar/ veganer mens man stadig er så relativt afhængig af sine forældre, der altså ikke har det samme synspunkt og måske ikke engang forstår ens synspunkt, er en stor udfordring, men kan potentielt også være en mulighed for at lære hinanden bedre at kende og at få en masse gode snakke :-)
For mit vedkommende lyttede jeg rigtig meget til mine forældre og prøvede at se fornuften i det de sagde. Det betød at jeg først blev pescetar, så vegetar og til sidst veganer. Det skete over en periode på ca. 5 år hvilket selvfølgelig lettede processen for alle parter. Med tiden fik mine forældre større forståelse for mine synspunkter og idag spiser de også selv meget plantebaseret. Det er selvfølgelig en noget anden situation du står i, nu hvor du gerne vil tage springet fra kødspiser til veganer på én gang, men jeg vil vove at påstå at jeg alligevel har samlet nogle erfaringer du måske kan bruge.

For det første skal du huske på at selvom det at blive veganer måske virker helt naturligt og åbenlyst for dig, er det noget af en omvæltning for dine forældre og sådan set for de fleste andre. Det er ikke fanatisk for dig, men det kan meget vel virke fanatisk for dine forældre, der måske også bliver bekymrede for dig. Forestil dig at en af dine veninder pludselig besluttede sig for at melde sig ind i en religiøs kult, som du ikke kendte til og slet ikke var enig med. Det er måske lidt en skør sammenligning, men det var faktisk den min far gav mig for at beskrive hvordan han havde det dengang jeg bedyrede at nu skulle jeg være veganer. Jeg tror det er rigtig vigtigt at have forståelse for hinanden. Selvfølgelig skal dine forældre prøve at forstå dig, men det går altså også den anden vej. Snak sammen, forklar dem hvorfor du har det som du har det, uden at angribe dem. Ikke for at fortælle dem at de tager fejl, men fordi de er nogle af de aller vigtigste mennesker i dit liv, og du gerne vil dele dine synspunkter med dem.

Mit andet råd er noget mere konkret: Køb eller ønsk dig en vegansk kogebog. Det gør det så dejligt konkret og meget lettere at lave vegansk mad, når man har en fysisk bog med lækre opskrifter liggende foran sig. Jeg kan personligt anbefale Vegansk Velvære af Mia Sommer.
I den forbindelse kan det også være en rigtig god idé at få en mad-dag om ugen, hvor du står for at lave mad evt. med hjælp fra dine forældre. Jo mere lækker, sund, vegansk mad de bliver præsenteret for, jo mere positive vil de også være over for ideen. Når veganismen ændrer sig fra at være en mærkelig fjern og fanatisk idé, til at være en meget reel, meget lækker vegansk ret, virker den pludselig ikke så farlig længere.

I forhold til det mere praktiske med at være hjemme ved andre eller ude at spise, er min erfaring at det typisk ikke er så slemt som man tror. Der findes efterhånden en hel del veganske og vegetariske restauranter rundt om i landet, så dem kan man jo prøve at gå lidt efter - det vil din familie sikkert også synes er sjovt at prøve. Der er også tit caféer, der tilbyder veganske muligheder og ellers er det simpelt hen bare at spørge! Det kan godt være lidt grænseoverskridende, men man skal huske at tænke på at hvis det ellers er en bare nogenlunde ordenlig restaurant man er på, så laver de jo maden ude i køkkenet og burde sagtens kunne lave en ret uden animalske produkter - om det så er en salat! Ellers er det altid et godt trick at gå efter tilbehøret - det gælder forøvrigt også når man er på besøg hos andre. I de tilfælde kan man også selv tage et eller andet med til at erstatte kødet - det kunne være nogle falafler eller en plantebøf. På den måde gør man det ikke mere besværligt for dem man er på besøg hos og får samtidig også protein. Det kan godt være lidt uoverskueligt at stå og lave i starten, men man kan heldigvis også købe færdiglavede falafler og plantebøffer.

Til slut vil jeg sige til dig, at du ikke er den eneste! Jo, måske i din egen omgangskreds, men vi er mange andre og vi er også mange der gerne vil hjælpe. Lad være med at trække dig fra dem, der måske ikke lige forstår dig, for forskellighed er vigtigt og det er fantastisk at kunne lære af hinanden og udveksle erfaringer og holdninger. Hvis du behandler andre med respekt og lytter til dem, er der også stor sandsynlighed for at de vil gøre det samme for dig.

Knus!
Spirende Veganer
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 10/4 2017 21:45

Tak for alle rådene Ayoe, jeg kan helt sikkert bruge dem. Og nej, jeg er jo ikke den eneste, og derfor er det dejligt at der er sådan her et forum så man kan få lidt hjælp. :D

Jeg vil nok også kigge lidt efter en vegansk kogebog - måske den du anbefalede. !ja
Zhcoop
Forum-indlæg: 544
Opskrifter: 7
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/4 2017 21:51

Hej nye veganer [:
Super fedt valgt du har taget dig!

Har du prøvet at se dokumentar/foredrag om plantemad sammen med dine forældre?
Jeg vil foreslå Forks Over Knives og 101 Reasons to go vegan til at starte med, så kan det være de bløder lidt op.

Hvis du gerne vil tage på så er det bare at finde en masse fedtholdige fødevare - sunde fedtholdige vare, vel at mærke - og så husk at spise til du er lidt mere end sulten, og spise når du er sulten.
Forslag til fedtholdige madvare:
- nødder, frø og kerner (hørfrø og hampefrø er super sunde og har det meget af gode fedt)
- avokado
- smørbar er et blandingsprodukt som minder meget om smør og smager rigtig godt, godt at overbevise ikke-veganere med :D

Du kan evt starte med at låne veganske kogebøger på biblioteket og derefter købe dem du synes er bedst - der findes rigtig mange efterhånden, heh.

Vi har hængt en klemme op i køkkenet til opskrifter. Der hænger nogle af det gode opskrifter vi tit bruger, fx mirakel mayo fra månebarnet og vegansk blomkåls bearnaise, så har man det altid ved hånden, uden at man skal finde bøger eller gadgets frem [:

Jeg håber dine nærmeste får forståelse for din beslutning. Husk at trække vejret og svar roligt på deres spørgsmål, og hvis der er noget du ikke ved, så kan man som regel finde svaret online, jeg ved at det kan være svært at besvare de samme spørgsmål rigtig mange gange, men tænk det som at det måske er første gang de høre om vegansk livsstil og måske første gang de tør spørge ind til det, det kan godt være det kommer ud som lettere hånligt eller nedladende, men det er som regel deres egen utilstrækkelighed eller usikkerhed der kommer uheldigt til udtryk - find dig dog ikke i hvad som helst :D heh.

Håber du finder ud af det hele hen af vejen ^^ og husk, at det gøre ikke noget man fejler, vi er blot mennesker, og det går nok godt alligevel [:
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 17/4 2017 14:49

Less is more: spis b12 hver dag og spis mad.