Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Familieliv som ny veganer

Vegetarisme og omverdenen

Fromheaven
Forum-indlæg: 4
Område: Sjælland
Dato: 27/6 2017 10:14 | Indlæg redigeret den: 27/6 2017 17:34

.
mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 27/6 2017 13:40

Mine tanker er at du vel ikke "skal lære dine børn det er bedst ikke at spise animalsk". Det skal de vel selv tage stilling til når de bliver gamle nok.
I hjemmet ser de en far der spiser det og en mor der ikke gør. Det mad der bliver købt ind, kommer på bordet og bliver serveret er vel det børnene kan og gerne må spise.
Så længe I forældre spiser forskelligt er der vel ingen grund til at "vende børnene mod den ene forældre" og hentyde til "far er forkert på den"...
Som sagt - det mad der er i huset er vel det der må spises...
Bare mine tanker...:-)
Aros
Forum-indlæg: 749
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 27/6 2017 17:38

Hej Silke, tillykke med dit valg. Er ikke selv gift og har ikke børn, så jeg er måske ikke den mest kvalificerede til at svare dig, men kommer alligevel med et forsøg. Og så kan det være der også kommer svar fra nogle der er i samme sko som dig. Det første jeg tænker er, har du fortalt din mand at du ikke har lyst til at købe kød ind for at stå og lave det til ham? Du kunne evt foreslå at han selv køber sit kød, og laver sin egen mad eller spiser det kød han har købt sammen med dine retter. alt efter hvad han selv vil. Selv har jeg som udgangspunkt gjort det at jeg selv har lavet min mad, og er jeg gået ud at spise med en kæreste eller ven, så er der blevet valgt et sted hvor de både har veganske retter og kødretter. Og så er det også tilladt folk at tænke lidt selv, og ligesom de fleste ikke ville invitere en muslim med til grisefest i spanien, så kan man jo også vælge at tage med en anden end mig med ud at spise lige den dag at menuen står på en 5 kg kobe bøf eller lignende.

Hvordan lærer jeg mine børn at det er bedst at spise en ikke-animalsk kost?

Efter min mening kan så små børn ikke overbevises rationelt ved at argumentere for det etiske i det, eller forklare dem de helbredsmæssige årsager til hvorfor det er bedre at spise en ikke-animalsk kost. De skal overbevises ved at lave så lækre veganske retter at de foretrækker det. Børn er ligeglade med der ikke er kød i maden, bare den smager godt. På den måde kan det også ende med at det kun er din mand der spiser kød, og hvis han så til sidst bliver træt nok af at stå alene og lave kød til sig selv, kan det være han bare ender med at synes det er nemmere at spise det samme som alle i andre.

Benedikte.
Forum-indlæg: 27
Område: KBH
Dato: 7/7 2017 20:20

Jeg kan ikke se dit indlæg, men jeg kan læse mig frem til at det bla. Har noget med børn at gøre, og en kødspisende mand.
Jeg er selv 'kun' 13, og jeg ville havde elsket at nogen havde fortalt mig om veganisme før. Men uden at presse det ned over hovedet på mig, og selv ladet mig undersøge og tage stilling. Så introducer dine børn for det, men lad dem selv beslutte sig. Jeg har dog på fornemmelsen at de ikke er gamle nok til det lige nu, men jeg kan igen stadig ikke se dit indlæg(: Hold mulighederne åbne.
Hav en skøn dag<3