Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

At “springe ud” som vegetar :)

Vegetarisme og omverdenen

Jvb
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 1
Område: Nordjylland
Dato: 12/8 2018 20:10

Hej forum

Jeg har besluttet mig for at leve som vegetar, efter længe at have følt dårlig samvittighed over den måde vi mennesker behandler naturen og dyrene på, og kunne til sidst ikke forsvare det overfor mig selv at spise kød, så nu har jeg taget skridtet. Indtager stadig lidt mælkeprodukter, så vil ikke kalde mig veganer, det kommer måske engang. Nå, men altså. Jeg er også et ret privat og til tider genert menneske, og bryder mig hverken om særlig opmærksomhed eller at være til besvær. Det er nok primært, hvad der holdt mig tilbage fra at blive 100% vegetar så længe. Heldigvis støtter min kæreste - som ellers er omnitar - mit valg, men: Hvordan forholder man sig til at sige det til resten af omverdenen? Jeg ville hade at lave et kæmpe postyr ud af det. Egentlig har jeg overvejet bare at sige pænt nej tak til kød når det bliver serveret, i stedet for at gå ud og fortælle alle, jeg kender, at nu er jeg altså vegetar. Jeg anser mit valg som personligt, - og selvom jeg synes, jeg har fat i den lange ende rent etisk, i forhold til kødspiserne, så er jeg ikke ude på trække noget ned over hovedet på nogen, eller at føle jeg har ret til særbehandling.
Så jeg vil gerne høre nogle af jeres erfaringer med at “springe ud” som vegetar? :)

Hilsner, Julie.
Kappa
Forum-indlæg: 284
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/8 2018 22:15

Hej Julie og tillykke med dit valg :)

Det er ikke dig, der skaber et postyr - det er andre mennesker.
Jeg tror, at hvis du vil undgå videre spørgsmål eller kommentarer, så prøv i stedet for vegetar eller veganer at sig "plantebaseret kost". Jeg kan ikke garantere, at det virker, men det er forsøget værd. Du vil dog på et eller andet tidspunkt møde mennesker, der enten spørger til proteiner, kalk, B12 eller noget andet.

Jvb
Dato: 12/8 2018 23:39

Det kan man nok ikke undgå, nej. Personligt synes jeg også folk skal have lov at være nysgerrige, hvis de er venlige omkring det. Nogle er sikkert ikke. Jeg vil prøve at sige plantebaseret, men monstro ikke nogen bare bliver sygt forvirrede, hvis de ikke kan gennemskue hvad man mener? :p
Tænker især også hvad I andre gør i sociale sammenhænge - siger I det på forhånd, møder I op og håber der er salat, siger I det kun, hvis I bliver spurgt? I min nære vennekreds er vi vant til, at der ind i mellem er vegetarer eller veganere til stede, og der bliver i så tilfælde typisk lavet mad hvor animalske fødevarer er valgfrit - det er jo fint. I min familie er det meget anerledes, jeg bliver den første vegetar, og jeg rimeligt meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre til jul og andre højtider, hvor hovedingrediensen i maden typisk er kød.
Kappa
Forum-indlæg: 284
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/8 2018 00:19

uforstående og uvidende mennesker findes der ... engang efter jeg forklarede, at jeg ikke spiste dyr eller noget der kom fra dyr, blev jeg spurgt, om jeg så "heller ikke spiste gås"... og du vil med sikkerhed blive spurgt til protein, B12 og kalk på et tidspunkt.
Nu ved de fleste, hvis ikke alle, i min omgangskreds det, men ellers melder jeg ud, at jeg kun spiser plantebaseret - kød, mælk og honning er et no go.

Så er det da glimrende at du er kommet hertil - for der er så mange gode opskrifter, og folk er altid glade for at dele deres "traditioner" :)
Zhcoop
Forum-indlæg: 625
Opskrifter: 10
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/8 2018 00:51

Her er et par links til forumsindlæg med julemad...

https://vegetarkontakt.dk/forum/madlavning/151737-juleaften-med-familien

https://vegetarkontakt.dk/forum/madlavning/97828-vegetarisk-julemad-

https://vegetarkontakt.dk/forum/madlavning/160246-foerste-jul-som-vegetar&soeg=1

https://vegetarkontakt.dk/forum/madlavning/158953-jeres-favorit-vinter-juleretter

https://vegetarkontakt.dk/forum/madlavning/152402-erfaringer-med-julemaden-&soeg=1

Jeg plejer at sige på forhånd at jeg kun spiser planter, hvis jeg ved at det er et arrangement hvor man spiser eller drikker noget. Har også tit madpakke med, hvis jeg ikke har lyst til at spise ude eller er usikker på hvor jeg skal henvende mig - ellers kan man altid lige købe noget hurtigt et sted, fx frugt, gnave-grønt, eller finde bær og andre ting hvis man er i naturområder :]
Jvb
Dato: 13/8 2018 09:09

Tak for det, Jeg ser om jeg kan bruge noget inspiration til julen fra de links. Ender nok med at må lave noget julemad selv, jeg sad og overvejede det, og kunne ikke komme i tanke om én eneste ret på julefrokostbordet der ikke indeholder som minimum fisk eller æg. Sætter stor pris på jeres råd, det sociale aspekt er nok den største udfordring for mig.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 606
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 13/8 2018 09:34

Hej Jvb!

Flot at du har taget "springet" :-)

Og ja, selv om det lyder let, så er der/kan der være svære situationer. Jeg synes også selv, at det er vanskeligt at være anderledes og måske til besvær, bare fordi jeg ikke spiser det samme som andre. Jeg vælger faktisk en del sociale arrangementer fra, fordi de indeholder spisning sammen - især når det gælder mennesker, jeg ikke kender. Jeg er eneste på plantebaseret kost i familien og vennekredsen. Til arrangementer og højtider sammen med familie og venner, spørger jeg altid, om jeg selv må tage min egen mad med og hvad menu'en er, så jeg derudfra kan vælge, hvad jeg vil have med. Jeg har altid fået positive svar, og et par enkelte i vennekredsen laver vegansk mad, når jeg kommer på besøg, så jeg ikke selv skal have noget med. Når jeg og mine nærmeste skal på restaurant, undersøger vi først, om der er noget på menukortet, som jeg kan acceptere, inden vi vælger, hvor vi skal hen.

Ellers bruger jeg timer i køkkenet, inden jeg skal til fest eller f.eks. julefrokost, for hvis de andre skal have lækker mad, synes jeg også, at jeg selv skal. Det kan være ret besværligt, især i julen, hvor man også har travlt med meget andet, men sådan er det bare. Jeg har små termotasker, som jeg pakker min mad i i små bøtter, og så står termotasken ved siden af min plads, så jeg til hver ret kan tage min egen plantebaserede version frem.

I begyndelsen blev jeg mødt med meget skepsis, især fra mine allernærmeste (de brugte faktisk ord som "sundhedsskadeligt" og "ekstremt" om mit valg). Den skepsis er nu efter 5½ år på plantebaseret kost heldigvis vendt. Det skal siges, at jeg har en kronisk sygdom (fibromyalgi med en overliggende stress), som er bedret ubegribeligt meget efter min kostomlægning, og dette gør jo selvfølgelig, at mine allernærmeste efter at have observeret min bedring, langt bedre kan acceptere mine anderledes kostvalg. Hvis du søger på mine indlæg her, kan du finde mere af det, jeg har skrevet om at leve som den eneste i familien og vennekredsen, der spiser plantebaseret.

Jeg håber, du med tiden finder gode løsninger på, hvordan du forholder dig til omverdenen. Tålmodighed har for mig været et nøgleord.

Knus og gode ønsker fra Fib-Spurven.
Jvb
Dato: 14/8 2018 11:19

Fib-spurven, tak for dit udførlige svar. Dejligt, at din kostomlægning har bedret din sygdom. :) Føler vi er ret meget “on the same page”, når det kommer til tanker om det sociale. Jeg vil søge på dine indlæg og se, om jeg kan lære lidt af dine erfaringer.