Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Accept og svære emner

Vegetarisme og omverdenen

Svirri
Forum-indlæg: 4
Område: Sjælland
Dato: 17/10 2019 01:29 | Indlæg redigeret den: 17/10 2019 08:14

Svirri
Dato: 17/10 2019 08:16 | Indlæg redigeret den: 15/11 2019 17:26

En ven som jeg holder meget af, er meget støttende overfor mit valg.
Vi laver mad sammen og hun er en af to mennesker i mit liv der gider høre hvad jeg har at sige om emnet. Hun spiser kød derhjemme.
Det er meget svært at holde igen når vi taler sammen, jeg er kommet til mine konklusioner langsomt og jeg ville ønske jeg var i stand til at vente på at hun drager sine.
Hun søger tit selv emnet og er meget glad for at lave vegansk mad. Hun finder også altid opskrifter til mig og fortæller mig når hun har lavet noget "uden dyr i" derhjemme.
Alligevel er det svært ikke at prøve at påvirke hendes valg.
Zhcoop
Forum-indlæg: 635
Opskrifter: 10
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/10 2019 08:46

Hej :]

Jeg kender godt at man kan høre på en af sine nære, at de har noget forståelse for at leve af planter, men de bliver ved med at indtage dyrene. Måske er det indoktrinering, frygt eller fordi de nyder smagen. Der er mange grunde til at holde fast i gamle vaner.

Det kan være rigtig hårdt at se på, men der er ikke andet for end at give dem tid og plads til at leve deres liv ved at give dem alt det empati, man har mulighed for at give dem.

Det er hårdt at vente, men nogle gange lader det sig gøre. Patience pays.

Min søster blev vegetar/veganer 4 år før jeg selv indså det var det rigtig for mig. Før da, drillede jeg hende og kunne ikke se det fornuftige i hendes valg. Det var hendes valg og hun bar over med mine drillerier. I dag lever vi begge vegansk.

Vi er alle på hver vores livsrejse på denne jord. Det kunne være smukt hvis alle mennesker blev plantespisere (som skulle være den ideelle føde for mennesket ifl. Martinus og mange andre), men der er mange "fristelser" og det handler også om moral og etik, og det er svært i en verden der er meget styret af lyster (i kristnes øjne "satan") og derfor er der ikke andet for end at gøre det rigtig for sig selv, og håbe at man leder med et så godt eksempelt at andre følger med - uden at prædike alt for meget ;] det kan være svært (måske lidt af en prædiken herfra?)

Man kan så nogle frø og håbe på de spire :] og det lyder som om du har sået mange frø i hende, så mon ikke der sker noget en dag. Det er hårdt at vente, ja, meget hårdt, og det gør ondt. Husk også at give dig selv den empati du har brug for, for ikke at blive alt for ked af det.

Håber du kan holde det ud <3
Svirri
Dato: 17/10 2019 09:18 | Indlæg redigeret den: 15/11 2019 17:34

Tak for svar, jeg har rettet lidt i det da det blev alt for specifikt og det jeg egentlig bare vil sige er at det er svært ikke at overfalde sine kære med sin nyfundne "oplysning". Det er et emotionelt emne, ihvertfald for mig. I retrospekt lyder jeg som en konspirationsteoretiker nogen gange.

Det med ikke at prædike(dyreetik) har jeg meget svært ved, selv om det efterhånden er længe siden jeg blev veganer. Min forsvarsmekanisme for nu er at skifte emne. Ikke kun overfor hende men med alle der kommer til at spørge ind til det. De gør det jo af interesse. Men jeg ved desværre bare også hvor den samtale ender hver gang. Nemlig med at jeg får sagt noget (for dem) lidt for ekstremt.
Mic
Forum-indlæg: 200
Dato: 17/10 2019 23:56

Jeg kan godt lide Sizirri, at du skriver det er "et emotionelt emne" for dig ;) Noget, der dybt i én bare føles rigtigt er meget stærkt - urokkeligt. Og kærlighed til naturen og dyrene er som jeg ser det, så rodfæstet en del af mennesket, at jeg undres over at nogen kan skade et levende væsen.

På lignende vis føler jeg, at vi heller ikke bør skade andres holdninger. I min familie/omgangskreds tager jeg nu om stunder sådanne eksempler du fortæller om, som en lære i selvbeherskelse. I starten af min plantebaserede tid var jeg nok en del mere udfarende (læs: belærende). Til tider helt sikkert irriterende.

Med årene har jeg fokuseret mere og mere på at blive et bedre eksempel som menneske - ja, det lyder frelst :D Jeg mener, være mere hjælpsom, venlig, smilende og accepterende. For det første føler jeg mig selv bedre tilpas, men jeg er også sikker på at det hjælper andre tage beslutningen om at skifte til vegetarisk/vegansk levevis.

Som jeg tyder det, har I to en dybfølt hjerteforbindelse, jeg tror bliver svær at bryde - so therefore just relax :)

Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 18/10 2019 14:39 | Indlæg redigeret den: 18/10 2019 14:40

Jeg tror ikke helt jeg forstår, hvori problemet ligger? :) Jeg synes det lyder som en rigtig god, åbensindet veninde, og jeg synes da kun det er positivt at tale om dyreetik med andre, og det bliver lettere, når de er åbne for det.
Jo mere vi taler om det des bedre, så længe det ikke decideret går hen og skubber folk væk, så man ikke længere har chancen for at inspirere dem yderligere.
Zhcoop
Forum-indlæg: 635
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/10 2019 15:47

Måske denne video kan hjælpe?

Svirri
Dato: 20/10 2019 16:57 | Indlæg redigeret den: 15/11 2019 17:34

Jeg er nok egentlig bare bange for at sige noget dumt.
Som de to andre gange jeg allerede har gjort det. Vi har været tæt længe og det slutter nok ikke bare fordi jeg føler stærkt for et emne.