Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

PROJEKTOPGAVE SPØRGSKEMA

Vegetarisme og omverdenen

Veggiejohn
Forum-indlæg: 1
Område: Midtjylland
Dato: 27/1 2020 13:51

Hej, vi er to efterskoleelver som i vores projektuge skriver om vegetarisme og vi ville derfor blive rigtig glad hvis i ville svar på dette spørgskema:D

Køn?

Alder?

Hvor lang tid har du været vegetar?

Hvorfor valgte du at blive vegetar?

Hvilke fordele og ulemper ser du ved at være vegetar?

Har du kunnet mærke nogen sundhedsmæssige ændringer efter du er blevet vegetar?

Hvad siger folk til at du er vegetar?

Savner du at spise kød?
vericon
Forum-indlæg: 706
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/1 2020 20:27 | Indlæg redigeret den: 27/1 2020 20:27

Køn:M

Alder:69

Hvor lang tid har du været vegetar: 50 år, lige om et øjeblik.

Hvorfor valgte du at blive vegetar: Det lå lige for.

Hvilke fordele og ulemper ser du ved at være vegetar: Fordele = Det er en fornuftig livsstil - Ulemper = Det larmer utrolig meget, når man spiser råkost.

Har du kunnet mærke nogen sundhedsmæssige ændringer efter du er blevet vegetar: = Har et rimeligt helbred.

Hvad siger folk til at du er vegetar: = Folk har efter års opdragelse vænnet sig til det - Fæ er entusiastisk begejstrede og har lovet at dukke op til min begravelse.

Savner du at spise kød: = Det er godt at se dyrene i live ;-)

Alt godt
HJ
JensCH
Forum-indlæg: 17
Område: Odense
Dato: 27/1 2020 22:35

Jamen, man er da nødt til at hjælpe (efterskole)elverfolket ;)

Køn: M

Alder: 46

Hvor lang tid har du været vegetar: 4 år.

Hvorfor valgte du at blive vegetar:
I første omgang pga. sundhed. Jeg fandt noget forskning, som meget tydeligt viste, at det var usundt at spise kød.
Sidenhen har jeg udviklet større omsorg for dyr, og jeg har iøvrigt aldrig kunnet slå et dyr med et nervesystem ihjel.

Man skal ikke bekymre sig om kødbakterier og diverse sygdomme man kan få fra kød.
Det kan være besværligt at spise sammen med familien eller andre, som ikke er vegetarer, da der skal laves separat mad af én selv eller andre.
Man er også nødt til at sætte sig ind i ernæring, for at vide hvilke kosttilskud man skal tage, så man får alle de næringsstoffer man skal have.

Har du kunnet mærke nogen sundhedsmæssige ændringer efter du er blevet vegetar:
Stort JA. Jeg er både kommet til at føle mig yngre og se yngre ud af det, er blevet slankere af det, og jeg bliver sjældnere syg. Sygdom begrænser sig også til meget kortere varighed.
Motion og sportsudøvelser er der også mere energi til.

Hvad siger folk til at du er vegetar:
Det er meget forskelligt. Nogen ved ikke rigtig hvad de skal sige, andre nævner en enkelt i deres omgangskreds, som også er det, og begynder at snakke om dem, og nogen spørger til hvordan det er at være det.

Savner du at spise kød:
Nej, kød er faktisk klamt/ulækkert for mig nu.

God arbejdslyst med opgaven.
JCH
Zhcoop
Forum-indlæg: 643
Opskrifter: 10
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/1 2020 10:03

Spændende med projektuge på efterskole :]

Køn?
Hunkøn

Alder?
31år

Jeg blev vegetar i 2006 og veganer i 2014.

I første omgang pga kødindustrien (så en dokumentar), senere veganer pga æg, mælk og honning industrien - jeg bryder mig ikke om deres metoder.

Fordele: det er rart for krop og sjæl.
Ulemper: man skal høre på mange dumme ord fra andre menneskedyr.

Ja, har fået det meget bedre.

Mange skøre ting. Nogle er søde og spørger ind, nogle er undskyldende og siger de kun spiser lidt kød, nogle forstår slet ikke, nogle siger bare "BACON!"...

Savner du at spise kød?
Nej, jeg bryder mig ikke om det længere, synes det er ulækkert.

God vind med opgaven :] og nyd tiden på efterskole!
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 614
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 29/1 2020 12:22

Køn? K

Alder? 62

Hvor lang tid har du været vegetar? 7 år, plantebaseret vegansk whole food uden raffineret sukker, hvidt mel, E-numre

Hvorfor valgte du at blive vegetar? Af helbredsmæssige årsager

Fordele: Bedre helbred, større livsglæde
Ulemper: skal selv kreere mine festmåltider og medtage til sammenkomster, fester og arrangementer, kan være ret besværligt. Jeg fravælger også sociale arrangementer i lokalområdet, når det er noget med spisning. Restaurantbesøg sammen med familien kan også være besværligt, for vi skal finde restauranter, der kan tilgodese både kødspisere og undertegnede.

Mere en jeg i min vildeste fantasi havde kunnet drømme om. Jeg er gået fra at ligge syg på sofaen det meste af dagen (fibromyalgi) til at kunne gå ture på almindeligvis 5-10 kilometer, men kan gå op til 20 kilometer, og min livskvalitet og livsglæde er forbedret utrolig meget. Se evt. min hjemmeside https://www.trohåbogfib.dk/

Hvad siger folk til at du er vegetar? I begyndelsen var mine nærmeste meget skeptiske, de var bekymrede for mig og kaldte mit kostvalg for sundhedsskadeligt og ekstremt, men de har flyttet sig, og de fleste bakker nu op om mit valg. De kan jo se de store ændringer, der er sket.

Savner du at spise kød? Nej, tværtimod, så bliver jeg så glad over måltider tilberedt af sunde, smukke farvestrålende ingredienser fra planteriget.

God fornøjelse med jeres opgave, og held og lykke. :)
Giv Mig Grundfarverne
Forum-indlæg: 5
Område: Andet
Dato: 29/1 2020 17:10

Køn?

Alder? 26

Veganer siden 2013

Det started egentlig med at jeg bare ville være mere sund.
Men nu er det , det sidste jeg tænker på mht, at leve vegansk.

Der er ingen ulemper ved at leve plantebaseret.

Ja, en del.

Det er meget blandet. Der er både folk der ikke kan/ikke vil forstå og så er der er andre der er helt med på den.

Savner du at spise kød?
NEJ!!! Jeg nægter at have med kød at gøre...

:)
Kappa
Forum-indlæg: 301
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/1 2020 21:11

Køn?
Mand

Alder?
32

Omkring 7,5 år

Fordi dyr fortjener bedre end at leve for at ende på en tallerken

Jeg synes, det giver et større overskud. Man bliver gladere og mere energisk.
Jeg ser som sådan ikke nogle ulemper ved at leve plantebaseret. Mange fordømmende kommentarer måske.

Jeg kunne ikke finde hvile i mig selv - jeg skulle bare have noget at lave næsten hele tiden (det aftog så med tiden)

De enten accepterer det eller respekterer det

Savner du at spise kød?
Er der noget jeg savner, så er der ikke kød
nakupenda
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 31/1 2020 05:50

hæhæ10hi

Køn?

Ja. Hjertet er det første der bliver til som en del vores fartøj og det er kønsløst. (M)

Alder?

Jeg kan ikke huske da jeg blev født, men i denne omgang må det vel være kort efter mine skabere hyggede sig. (31)

Tid er en illusion. (8år)

Kød skal kun spises fra frugter. (Etiske årsager)

Sundt helbred og det modsatte.

Ja.

Folk siger at det er sejt og fedt, hvortil jeg svarer at det ikke har noget med kød eller smør at gøre. (Jeg er ligeglad med hvad de siger hvis det er negativt og hvis de synes det er positivt er det sejt og fedt)

Savner du at spise kød?

Frugtkød! (nej)
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1597
Område: KBH
Dato: 31/1 2020 17:32

Køn?

Mand

Alder?

33

Vegetar siden 2009. Veganer siden ~2010.

Dyreetik (fokus på den enkelte organisme). De miljømæssige problemstillinger, som følger med den globale produktion af animalske produkter, mener jeg i sidste ende er en anden vinkel på det dyreetiske perspektiv, nemlig reduktion af lidelse for det enkelte individ.

Fordelen er at man bidrager til mindre (men ikke ingen) lidelse for organismer med et nervesystem der kan registrere denne.

Eneste ulempe må være at man skal være opmærksom på at supplere B12 vitamin og evt. D vitamin (mere en konsekvens af vores geografiske placering) samt EPA/DHA (langkædet omega-3).

Der sker meget med en krop over en periode på 10 år (variationer i mængden af motion, stress-niveauer, generel ældning), så det er svært at sige noget definitivt om hvordan min kost har påvirket mit helbred og velbefindende.

Da jeg for mange år siden droppede at opdrage på folk omkring mig - og i øvrigt aldrig giver folk anledning til at tro at min kostpræference er en byrde - mødes jeg primært med nysgerrighed og at folk evt. beder om inspiration til hvordan de kan spise på en kødfri dag eller lignende.

Folk der kommer med dumme kommentarer er som regel den type person som kommer med dumme kommentarer i alle sammenhænge, så det preller helt og aldeles af.

Savner du at spise kød?

Nej