Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Parforhold og veganisme

 

Vegetarisme og omverdenen

Sider: 1 2 3 > >>
Chi
Forum-indlæg: 21
Område: KBH
Dato: 21/1 2010 13:37 | Indlæg redigeret den: 22/1 2010 13:08

Jeg er rå veganer og er i et forhold med en fyr som spiser alt. Tidligere ville jeg aldrig kunne, hverken fysisk, psykisk eller åndeligt indgå i et intimt forhold med et menneske spiste kød.
Men så blev jeg forelsket, og nu holder jeg meget af ham, men det provokerer mig meget at han spiser kød, og at jeg deler kropsvæsker og energier med ham, hvorved jeg selv mærker dyrenes energier i mit system. Nu er jeg meget sensitiv, så jeg kan mærke energier, det er en side af sagen, men nu er den etiske grund også meget påtrængende.

Okay, folk der spiser kød er uvidende, derfor synes de kød er lækkert, det smager godt. Typisk mennesket at fortrænge virkelighedens grusomheder og nøjes med at skumme fløden af mælken uanset hvad vi gør. Det tror jeg er årsagen til menneskers lidelser : Ubevidsthed, for bevidsthed skaber klarhed, men der er så ufatteligt mange ting i vores samfund vi ikke vil se klart, derfor hyler vi os ind i uvidenhed og lever glade videre, på egen og andres bekostning.
I sidste ende tror jeg på karma, og det at vi spiser kød, fx, går ud over os ved at vi bliver syge, deprimerede eller agressive, fordi dyrets fysiske og æteriske legemer inpodes i os. Det er logisk at mishandlede dyr bliver til mishandlede mennesker...
Men stadig sørger jeg over dyrenes misbrug og mishandling til fordel for mennesker der vil nyde, og samtididg sørger jeg over mennesker der lider i uvidenhed.

Er der nogen der har erfaring med at leve i et forhold med en altspisende person, det synes jeg er meget svært. Je kunne aldrig få børn med en der ikke er veganer fx...
Nal
Forum-indlæg: 67
Område: Sjælland
Dato: 21/1 2010 13:44

Jeg er vegetar og er i et forhold med en kødspiser.
Selvfølgelig ville jeg helst have at han også blev vegetar, men sådan er det jo. Jeg har jo valgt ham. Har vist ham diverse peta videoer osv. men han spiser stadig kød.
Jeg elsker ham stadig og jeg synes at vi klarer det fint. Han har endda gået med til at vores eventuelle fremtidige børn også bliver vegetarer.

Det kan jo være at det kommer en dag, det ved man aldrig :)
Hobbitten
Forum-indlæg: 47
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 21/1 2010 13:53

Altså nu er jeg selv kun veganer og ca. 60-70% rå

Har haft min kæreste (han spiser små mængder øko-kød) i små 10 måneder nu, og for at være ærlig er jeg tilfreds så længe han har sat sig ind i min tankegang. Selfølgelig ville jeg synes bedre om det hvis han var vegetar, eller endda veganer, men jeg synes at det er hans eget valg, som jeg ikke blander mig yderligere i.

Jeg ville aldrig vælge nogen fra fordi de er kødspisere (også fordi det indskrænker partnerne på min alder gevaldigt) jeg synes at det er ligesom at vælge nogen fra fordi de går i noget andet tøj, hører andet musik eller har en anden religion.
Jeg synes selv at en plantebaseret kost er det sundeste, og ville derfor synes godt om hvis mine omgivelser alle blev veganere, men jeg vil ikke prædikke for dem.

Men måske kan du foreslå din kæreste at han prøver at leve vegetarisk i en uge? og i den uges tid kan du fortælle ham om hvad der er godt ved veganisme, det prøvede min familie da.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/1 2010 13:57 | Indlæg redigeret den: 21/1 2010 14:06

Du skal ikke tro, at du kan ændre din kæreste væsentligt. Mange piger prøver, men jeg har aldrig hørt om nogen som lykkes ;). Vegetarisme er noget som kommer indefra.

Hvis du gerne vil have en vegansk kæreste, så må du jo også søge efter ham. Sandsynligheden for at finde en i byen eller på din uddannelsesinstitution/arbejde er nok lig nul.

Nu prøvede jeg at lave en søgning for dig: Mænd, alder 18-25, veganer, Kbh. Og der kom 20 styk op. Så hvis du vil finde en, som har den samme livsstil som dig, så kunne du jo prøve at gøre det samme :).

Men der er jo mange som lever i blandede forhold. De fleste piger klarer den vist med, at de sætter sig tungt på madlavningen. Så kan manden få kød på arbejdspladsen eller nede i pølseboden. En fyr jeg kender, som er kæreste med en vegetar, løser det ved, at han steger et stykke kød og så spiser det sammen med kærestens veggemad. Så, det kan klart lade sig gøre.

Men man skal nok prøve at holde lidt igen med sin veganisme, hvis det skal lade sig gøre. Eksempelvis skal man nok bare betragte det som et madvalg, og ikke noget åndeligt m.m.

Lidt strøtanker herfra
Mvh, Black
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 21/1 2010 13:59

Som der blev sagt i en anden lignende tråd - hvis du ikke kan leve med ham så slå dog op.

Resten giver jeg dig ret i, og godt sagt, bortset fra det misantropiske. Vær en inspirerende energi, fremfor en fordømmende. Og siden du er sensitiv så går jeg ud fra du ikke kunne finde på at udsætte folk for de grusomme peta videoer.

Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/1 2010 14:01

Jeg er åben over for en evt altspisende kæreste, dvs jeg er villig til at forsøge.
Om det kan lade sig gøre skal jeg ikke kunne sige.
Synes det er nogle flotte tanker du gør dig Chi :) meget lig med hvordan jeg ser på kødspisning.
Mvh lund
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 21/1 2010 14:07

Hej Chi.

Jeg synes egentligt i bund og grund at din tro/spiritualitet er ret smuk.
Men da du blev forelsket i din kæreste - hvad blev du så forelsket i? Var det hans personlighed eller måske noget mere dybere som en sjæl? Mit råd er at finder frem til det du blev forelsket i og holder fast ved det. Hans personlighed bliver jo ikke dårligere af at han spiser kød?

Du skriver at du ikke vil have børn med en kødspiser. Hvorfor? Hvad er dine fremtidsplaner? Hvis du ikke ønsker børn med din kæreste, er det så egentligt ham du vil have? Jeg tror at hvis man virkelig elsker nogen, så er man ikke i tvivl.

Det lyder til at du er det man kalder sexual vegan - men jeg kan ikke finde megen oplysning om det på nettet.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/1 2010 14:10 | Indlæg redigeret den: 21/1 2010 14:11

Interessant begreb "sexual vegan".. her var hvad jeg fandt på nettet

Vegansexuals are people who do not eat any meat or animal products, and who choose not to be sexually intimate with non-vegan partners whose bodies, they say, are made up of dead animals.

Nok lidt for overdrevet for min smag... :)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/1 2010 14:18 | Indlæg redigeret den: 21/1 2010 14:31

Hej Chi! Og velkommen :)


Vil lige linke til et par tråde som omhandler lidt det samme du efterlyser:

Kødspisende kæreste: http://vegetarkontakt.dk/?-koedspisende-kaereste=10345

Hvordan får man det til at fungere med en kødspiser?: http://vegetarkontakt.dk/?-hvordan-faar-man-det-til-at-fungere-med-en-koedspiser=16481


Jeg har selv en kødspisende kæreste - men det fungerer heldigvis super godt. Vi har været kærester i 4 år og jeg blev først vegetar for 2 år siden. Den anden vej rundt tror jeg er sværere, men ikke umulig! Jeg kunne dog forestille mig at det er nemmere at være vegetar med en kødspisende kæreste - end råkost veganer med en kødspisende kæreste. Den mad min kæreste og jeg spiser sammen herhjemme er jo ofte præcis den samme. (Specielt da han primært spiser vegetarisk/vegansk herhjemme) Tænker det er rigtig fint for dig at at høre at vi er mange herinde som kan få det til at fungere - men at du i sidste ende skal gøre op med dig selv hvad du kan "leve med" eller hvor meget kærligheden betyder kontra dine overbevisninger. Forhåbentligt behøver du ikke vælge mellem de to, men finder en løsning som fungerer for jer begge.

Best of luck! :)

Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 21/1 2010 14:32

Jeg har to historier fra mit liv, som jeg selv synes er inspirerende, og som jeg godt mener man i et parfohold kan prakke sin mand på hvis man virkeligt gerne vil være sammen med en. Et såkaldt kompromi.

Det første er mine forældre. Min mor er jo Kristen og min far er jo Muslim. Derhjemme spiser min mor aldrig svinekød medmindre min far er på på længere ferie i Tyrkiet. Her snakker vi samme princip som bliver nævnt. Den fysiske renhed (fra svinekød) der leder til den spirituelle. Det kan min far altså godt leve med, selvom han altså ber sine 5 bønner dagligt og kender sin tro.

Det andet eksempel er en af mine bedste venner og veninder som er kærester. Hun er vegetar og han er altspisende. Da de flyttede sammen blev det sådan at der ikke blev tilberedt kød i hjemmet og det måtte han bare indfinde sig med - hvilket han gjorde. Han spiser stadigvæk nogengange kød når han får lyst til en pizza etc. Kompromi!

Vær ærlige omkring hvad der er vigtigt for en og få lavet et regelsæt omkring hvordan det kan undgås at træde hinanden over de mest ømme steder i ens eksistens. Det ser ud til at gøre folk rigtigt glade, og skaber åbenbart livslange forhold!

KYS.
Anne Maj
Forum-indlæg: 115
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/1 2010 14:36

Det virker som om du har en hel masse grunde til at være imod din kærestes kødspisning, både spirituelle, etiske og personlige. Det lyder i hvert fald voldsomt ubehageligt at du ligefrem kan mærke dyrenes energier.

Hvor længe har I været kærester? Umiddelbart virker det som om, at jeres forhold er ret nyt. I begyndelsen af et forhold er man som regel mere høflig, tolerant og villig til at gå på kompromis.

Jeg har det nok ligesom Granatæblet længere oppe i tråden, at hvis du dybest set ikke kan acceptere hans kødspiseri, så forlad ham, ellers må du jo acceptere ham som han er.
Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 21/1 2010 14:45

Hej Chi,
Jeg er selv gift og gravid med en kødspiser, og jeg kan på den ene side godt forstå dit dilemma. Vi spiser kun vegetarisk herhjemme (og min mand har aldrig gjort andet end at støtte mig i mit valg, og han er vild med maden), og vores barn skal være vegetarisk, til det selv kan vælge.
Personligt har jeg aldrig forsøgt at lede efter en vegetarmand, men det er vigtigt at jeg politisk ligger i nærheden af min partner. Jeg tror det er usandsynligt vigtigt, at man gør sig klart hvad man kan leve med. Det værste scenario ville nok være hele tiden at være utilfreds med ens partner, og dennes valg og holdninger. Jeg tror sandsynligheden for at det ender i at begge er utilfredse, er større end at han (eller hun) ændrer sig. Man har vel også krav på at blive holdt af som man er, af ens partner? Også der hvor man ikke er enig?
Justine
Forum-indlæg: 665
Område: KBH
Dato: 21/1 2010 15:19

Ditte:

Jo, du har ret, men det er også uendligt svært hvis man tror på karmaen i det (også self. sundheden, det oplagte). Min egen kæreste lider nemlig af nogle ting jeg mener er dårlig karma og dårlig kost og det er altså virkelig frustrende at stå på sidenlinjen og se dem man holder af gå ned.. Så det er ikke kun om man holder af personen som de er indeni, men også det dårlige der bliver pålagt dem fysisk og psykisk så man så selv skal trækkes med fordi man skal være en støtte.

Off-topic-hemmlighed: Er super meget igang med at omvende min kæreste og det går godt! *gnæk* *gnæk*
Udlandsdansker
Forum-indlæg: 127
Område: Andet
Dato: 21/1 2010 15:36

Chi: Du har helt sikkert ret i, at rigtig mange mennesker har en alt for stor underbevidsthed og en alt for lille bevidsthed. Ikke kun i forhold til hvad man spiser, men også i forhold til fordomme osv. Det er het sikkert der man skal starte, hvis man vil gøre sig håb om ændringer. På en kærlig måde må man forsøge at rykke mere underbevidsthed over på den bevidste side, men ærligt jeg ved ikke helt præcist hvordan -tror det skal gøres på forskellige måder til forskellige personer.
Nå, men jeg er vegetar og min mand er altspisende. Jeg synes det går ok, vi taler ofte om hvor usundt det er at spise store mængder kød og vi er enige om, at det er ok han spiser kød. Det er blevet begrænset til et par gange om ugen, hvor han spiser frokost ude med f.eks. kolleger (hvilket er normalt her i USA). Men han beslutter selv at han ikke vil følge landets trop med at gå ud og spise hver dag. Han vil gerne passe på sig selv og spiser f.eks. rugbrød. Måske skulle du prøve at give din mand nogle tal for hvor mange der dør alt for tidligt af livsstilssygdomme og lad ham endelig selv beslutte om og hvornår han nedtrapper kød. Jeg tror ikke mænd kan lide at føle sig presset til noget, men bliv ved med at tale om det.
JesperK
Forum-indlæg: 212
Område: Østjylland
Dato: 21/1 2010 15:54

Hele min familie + venner er kødspisere. Tror seriøst ikke jeg kender en eneste vegetar.

Vegetarisme er et sundheds-, miljømæssigt og etisk valg, jeg har truffet. Det er svært, når ens omgangskreds ikke har set \"lyset\", taget den blå pille etc. Men jeg forstår dem og ønsker ikke at ødelægge mit forhold til dem. Jeg prikker lidt til dem med mine holdninger, men prøver på det ypperste ikke at overdrive og virke prækende, for det er et valg, de selv skal træffe og være forstående overfor.

Jeg kan alene ikke få dem til at ændre vaner. Hvis jeg præker dagen lang, vil de lukke helt af og dermed heller ikke være åbne, når de ser nyheder, snakker med andre etc. Det er min opfattelse af menneskelig adfærd.

Det skal heller ikke være sådan, at min omgangskreds kommer til at føle, at jeg føler mig som en bedre menneske end dem pga. et valg, jeg har truffet. Sådan ser jeg ikke på det og generelt prøver jeg at holde ego ude af alting, selvom det er noget nært umuligt.
Vi er alle sammen mennesker og en del af naturen. Miljøet præger os fra vi bliver født og kulturen føres på mange områder videre, især for mad. Vi kan derfor som enkelt individer ikke hæve os over miljøet, og derfor kan man som enkeltperson heller ikke hæve sig over flokken. \"Vi er børn af samme jord\" lyder det i en gammel afrika-sang af Sebastian.

Min pointe er, pas på med at prikke og gå alt for meget op i kærestens spisevaner. Der skal i langt de fleste tilfælde en lang række af faktorer til, før man bliver \"omvendt\". Jeg er blevet omvendt af en hel masse tilfældigheder og min søgen efter at leve et sundt liv, der belaster miljøet minimalt.
Jeg mener, at den proces er langt mere holdbar, end en hvor man kun er blevet præget af én person, som man dog heller af i ubegrænsede mængder.
Karin D
Forum-indlæg: 122
Område: Lolland / Falster
Dato: 21/1 2010 17:01

Hej Chi :)

Jeg forstår godt dit problem, for jeg har det nok nogenlunde ligesom dig. Jeg ville aldrig kunne leve i længere tid med en kødspiser. Jeg har prøvet, det gik fint i starten, men efter nogle måneder gik det mig mere og mere på, og til sidst indså jeg, at det ikke kunne fortsætte på denne måde. Jeg synes det er flot, at så mange vegetarer lever fint med deres kødspisende kæreste, men så tolerant bliver jeg vist aldrig. Jeg ville heller ikke kunne leve med en ryger eller en alkoholiker for eksempel. Til gengæld er jeg ret ligeglad med, hvilket politisk parti han stemmer på (altså så længe det ikke er DF!).

Min nuværende kæreste var kødspiser, da vi mødtes. Jeg havde gjort det klart for ham, inden vi begyndte at komme sammen, at jeg nok ikke havde lyst til at leve resten af mit liv med en kødspiser, så han vidste fra starten af, i hvilken retning det ville gå. Nu er han vegetar, stort set veganer (han spiser kun små mængder mælkeprodukter eller æg når han er ude, hvis der ikke er noget vegansk at spise), og vi har været sammen i over syv år nu. Han droppede kød og fisk i løbet af nogle måneder, og efterhånden har han, i sin egen rytme, skåret mere og mere ned på mælk og æg. Jeg forklarede ham fra starten af, hvorfor vegetarismen/veganismen var vigtig for mig (jeg er veganer af etiske grunde). Hvis man tænker rationelt på det, er det ikke mere etisk at slå et dyr ihjel end at have slaver, undertrykke kvinder eller mishandle børn. At udnytte de svage (om det er andre mindre teknologisk udviklede folkeslag, kvinder, handicappede, eller dyr) vil aldrig være akceptabelt i mine øjne (udover at det er totalt umaskulint!), og jeg kunne ikke dele mit liv med én, der gjorde det.

Nogle vil sikkert kalde mig for ekstremist, men jeg er egentlig ligeglad, for det vigtigste er at jeg ved, hvad jeg har det godt med og hvordan jeg vil leve mit liv. Og jeg er glad for at min kæreste holder så meget af mig, at det ikke er noget problem for ham at droppe kødet :)
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/1 2010 17:06

Jeg har virkelig svært ved at forstille mig at få en omnivor-kæreste!

Jeg vil ikke have kød i mit hjem, jeg har også meget svært ved at forholde mig til at folk fylder sig med døde dyr,
jeg synes virkelig det er frastødende.
Jeg synes ikke at kødspisere er dårlige mennesker, men jeg har bare ikke respekt for den handling, men kan jo
ikke andet end at affinde mig med og accepterer kendsgerningen.

Jeg har boet sammen med, knaldet og kysset og elsket omnivorer, det gik egentlig meget fint dengang.
MEN jeg har forandret mig og føler mig mere sikker på mig selv og lytter til mine egne behov, hvor jeg i mange
år nærmest var undskyldene omkring mine spisevaner og negliserede min overbevisning.

Jeg vil ikke udelukke at jeg kunne få en omnivor-kæreste, men jeg er sikker på at det ikke forgår i mit hjem.
Men umiddelbart ville det ikke være noget jeg ville indlede mig på :)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 21/1 2010 17:25

Kan kun sige at jeg er MEGET glad for at min kæreste er veganer!
Kødspisning går så meget imod hvad jeg etisk mener, at jeg ville have svært ved at være sammen med en omnivor – dog kan jeg ikke afvise at det ikke kommer til at ske engang. Dog er problematikken ikke rigtigt relevant – for regner da med at blive sammen med min kæreste ;)
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1344
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 21/1 2010 18:17

Du top sej. Nogl specielt fyre er låst fast i det kød lort desvære
_Mia_
Forum-indlæg: 601
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 21/1 2010 18:38

For mig er det enormt vigtigt, at man forstår sin patner og er enige om livsværdier. Jeg ville ikke kunne være sammen med en kødspiser i længere tid, for hvordan kan den person, der står en nærmest, samtidig gøre det som man er allermest imod? Jeg har også altid sagt til mig selv, at jeg ikke ville have børn med en kødspiser, for det er bare så vigtigt, at man er enige om, hvordan barnet skal opdrages, i hvert fald når det kommer til de mest grundlæggende ting, så som respekten for liv. Heldigvis er jeg nu gift og har barn med en veganer, og vi er enige om, hvad vi skal spise, og hvordan vores barn skal opdrages.
Sider: 1 2 3 > >>