Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jægere med dårlige undskyldninger for deres "hobby"

 

Vegetarisme og omverdenen

Veganer10
Forum-indlæg: 59
Område: Sjælland
Dato: 25/8 2011 18:26

Snakkede med køkkenlederen i det køkken jeg arbejder i.
Denne gang snakkede vi om at hun havde en bror der var jæger eller sådan noget og at
hun forstår godt lidt mit syn på det, "Men på den anden måde, som han siger, så bliver de jo
for mange, hvis vi ikke skyder dem og så er der ikke nok mad til dem og så lever de en grufuld død.
Desuden mærker de ingenting"

For det første, så ser jeg problemet værende os. Det er jo ligesom os, som overtager det hele. Anyway,
det er der nok ikke lige noget, at gøre ved alene.

Men for det andet, så tror jeg ikke der er så mange af dem, så der ikke er nok mad. Det virker for mig lidt overdrevet.
Eller ér det sådan så vi er havnet så langt nede?

Måske i har en artikel eller noget andet viden omkring det?
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 25/8 2011 18:50 | Indlæg redigeret den: 25/8 2011 18:51

Well : ) Det er en svær sag - spørgsmålet er egentlig, om folk er klar til at se "bambi-agtige" dyr lide af sult, for det ville der ske, hvis der ikke var jægere.

Vi kan allerede se nu i de byer, som er tæt placeret op af ned af bebyggelse, og hvor hjorte bestanden og andet bliver reguleret. Allerede her, bevæger dyrene sig ind i bebyggelsesområder, at spiser af træer og andet fra folks haver. Grundet manglende mad i de skove hvor de allerede bor. Dette ville ske hyppigere, hvis vi ikke havde jægere.

Med dette sagt, så er jeg ikke for jagt - faktisk modstander. Naturen ville regulere sig selv, og det gør den ved, at lade de dyr der ikke er mad til dø.

Spørgsmålet er bare igen - kan vi tåle synet af det? Eller skal vi lade jægerne gøre det, de nu engang gør, mens vi kigger væk :)
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 25/8 2011 19:15

Naturen har altid selv klaret det.

Nu er det desværre sådan, at jægerne har udryddet næsten alle rovdyr i DK, da fasanerne blev indført :o( Så vi har ikke så mange naturlige rovdyr tilbage...

Men i naturen er det super smart indrettet. De svage overlever nemlig ikke. De dør af sult, sygdom eller bliver nakket af rovdyr. Sådan regulere bestanden sig selv så det kun er de stærkeste der overlever.

Når jægeren prøver at regulere bestanden, skyder han de flotteste dyr, for det er dem han gider have. Så er det de dårlige individer der får lov at føre generne videre, og man svækker dermed arten.

Desuden sætter de fleste jægere også dyr ud. De opdrætter ænder og fasaner, for så at sætte dem ud og pløkke dem ned.
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 25/8 2011 21:24

Heldigvis er naturen ikke så dum - eller grusom - at det er sådan, at den eneste regulering af bestanden er at dyrene dør af sult!

Hvor mange unger de får er i høj grad afhængig af, hvordan hunnernes foderstand er, når de blir parret. Er der meget mad får de flere unger, er der lidt får de færre eller slet ingen. Jægerne vil jo forfærdelig gerne have store bestande, så der er meget at myrde og derfor fodrer de dyrene, især i brunstperioden, så at de får flere unger. Så begrunder de deres jagt med at der blir for mange dyr. Det lyder meget overbevisende på folk, som ikke ved noget om reproduktion.

Problemet er jo, at natur i Danmark ikke er natur, men at menneskene blander sig i alt og dermed forstyrrer naturens måder, at regulere sig selv på. Bagefter bruger de det som argument for at blande sig endnu mere og den (i vores øjne onde, i deres gode) cirkel er i gang.
Bimmer
Forum-indlæg: 707
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 25/8 2011 22:33

Det her emne diskuterer jeg med min mor ind i mellem. Er der nogen der har kildehenvisninger?
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 25/8 2011 22:57

Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med kildehenvisninger, men hver bog om dyreavl vil bekræfte det, uanset om det er hunde, får, grise, ræve eller rådyr.
Imminst
Forum-indlæg: 472
Område: KBH
Dato: 25/8 2011 23:25

Moonie
Men det er vel ikke et problem at man får besøg af hjorte, rådyr osv. en gang imellem?
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 27/8 2011 09:52

Jimmy, jow hvis du planter nye træer, bærbuske og andet, så mister man sin aftensmad ; )
?
Forum-indlæg: 964
Område: KBH
Dato: 27/8 2011 17:09

Jeg tænker, hvordan bliver bestanden af elefanter og næsehorn m.m reguleret? De har vel ingen fjender (rovdyr).

Og hvis hunnerne generelt får færre unger, hvis der er mindre mad, som reli beskriver, så kan jeg slet ikke se nogen undskyldning for jagt.

Btw. kunne det være smart, hvis mennesker havde det instinkt at føde færre børn, hvis der var begrænset med mad... så ville verden ikke være så grusom.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 27/8 2011 23:08 | Indlæg redigeret den: 27/8 2011 23:16

Næsehornene og elefanterne har i den grad fjender!

Behøver jeg at nævne hvem og hvorfor?!

Det er også så grelt med elefantbestandene i en del lande, at de også er kommet på CITES listen over truede dyr!
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 27/8 2011 23:15

De behøver så absolut ikke at blive reguleret!

Og pervest nok kan trofæjægere for den rette pris få lov til at rejse til nogle lande i Afrika og skyde et næsehorn.:( :@
Beautyme
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 29/3 2017 16:47

Moonie: Dit opslag virker altså ret snævertsynet.
For det første: hvad mener du med "Bambi-agtige" dyr?? Det har jeg godt nok aldrig hørt før.
Bambi er en tegnefilm om et rådyr, hvis mor bliver skuddræbt af jægere. Jeg forstår på ingen måde din formulering. Du må meget gerne forklare dit udtryk og give eksempler.
At rådyr "bevæger sig ind i bebyggelsesområder og spiser af træer og andet fra folks haver".
Hvem tror du var der først? Har du tænkt på, at det måske har at gøre med, at Danmark er et utroligt tæt befolket land, med en konstant stigende befolkningstilvækst ligesom resten af verden, med meget lidt vild natur tilbage? Har du tænkt på, at det er mennesker, der -som du skriver- "bevæger sig ind" på dyrenes områder, områder som hele tiden bliver mindre og mindre på grund af at nye områder bliver inddraget til bebyggelse eller veje eller andet og derfor endnu engang levner mindre plads til de vilde dyr? Har du tænkt på, at menneskets udryddelse af for eksempel ulven -som heldigvis er vendt tilbage- og deres konstante jagt på ræve og deres udryddelse af rovfugle -som heldigvis også delvist er vendt tilbage- kan have noget med balancen at gøre??
Jeg ved ikke, om dit indslag er ment seriøst eller om det er en "joke".