Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Andet ord for semi-vegetar

 

Siden

Sider: << < 1 2
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/9 2008 07:30


Problemet med omnivor er bare er det er betegnelsen på mennesker som både er plante og kødspisere. Så må ”helt almindelige” mennesker jo hedde carnivorer, og den definition passer jo heller ikke på dem. Jeg har personlig ikke et problem med semi vegetar, men hvis det absolut skal laves om, findes ordet flexitar allerede, så hvorfor ikke bruge det? Jeg er også med på pescetar og semi-veganer.

Et andet ord for semi-vegetar, kunne være: Vegi - wannabe GGG


Jeg kaldte faktisk mig selv vannabe veganer en overgang. Det var mest for sjov, men jeg synes egentlig udtrykket er meget passende. ”Wannabe” = Want to be









lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 25/9 2008 07:57 | Indlæg redigeret den: 25/9 2008 07:58

Luna: hvorfor skulle "helt almindelige" mennesker kaldes carnivorer? De fleste lever jo både af planter og kød; mig bekendt er der ikke ret mange mennesker, der kun spiser kød ;)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/9 2008 16:19

Nej du misforstår. Jeg mente at hvis vi skulle oprette en kategori herinde som hed omnivor, for dem som kun spiste lidt kød, så ville vi jo ikke kunne kalde ”almindelige mennesker” (…i mangel af bedre udtryk) det. Og carnivor passer jo netop ikke på dem.
















Dix
Forum-indlæg: 124
Område: Århus
Dato: 25/9 2008 17:03

Semi vegetar er til at huske og indikerer for mg at man prøver at bevæge sig derhen ad. For første gang kan jeg huske det når en næsten vegetar ved fejl kalder sig vegetar. Det er nemt at rette, er logisk og meganemt at huske.

semi ( vil gerne være men er det ikke helt, ikke???)
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Område: KBH
Dato: 27/9 2008 14:11

Hm, jeg tror jeg synes wannabe vegetar er det bedste. For alt det andet kan misforstås. Når det er wannabe, så kan alle se det er en der ikke er det, (lidt eller meget, eller tæt på og langt fra er ligegyldigt) Så længe man kan se det er en der gerne vil være vegetar. Så slipper man for at rodde rundt i alle de mange betegnelser! Livet er besværligt nok i forvejen. Man kan jo altid skrive det i sin profil hvis man 'kun' spiser fisk eller whatever...
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 27/9 2008 14:47

Hm, jeg tror jeg synes wannabe vegetar er det bedste. For alt det andet kan misforstås. Når det er wannabe, så kan alle se det er en der ikke er det, (lidt eller meget, eller tæt på og langt fra er ligegyldigt) Så længe man kan se det er en der gerne vil være vegetar. Så slipper man for at rodde rundt i alle de mange betegnelser! Livet er besværligt nok i forvejen. Man kan jo altid skrive det i sin profil hvis man 'kun' spiser fisk eller whatever...


Jeg er helt enig; jeg synes wannabe er en bedre betegnelse end semi-et-eller-andet..
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/9 2008 17:11

Hold da op hvor en debat hehe.. men ja, jeg vil også gerne undgå misforståelserne, som ind i mellem resulterer i fisk i min vegetarmad.
Jeg tænker - semi og wannabe er vel forskellige ting. Det er jo ikke sikkert, at man har til hensigt at blive vegetar, bare fordi man er interesseret i vegetarisk kost.

Jeg synes, at vi skal undgå misforståelser og alt for fine latinske betegnelser og kalde dem, der spiser dyr, for "fiskespisere", "kødædere", "altædende" eller noget :D
Med mindre selfølgelig at I er ude på at skabe en kategorisering til international udbredelse ;)

Men jeg kan nu ret godt lide udtrykket vegi-wannabe.. jeg kender fx en del, som er vilde med vegetarisk mad og ikke har brug for kød, men bare ikke er så konsekvente, at de lever vegetarisk derhjemme sammen med deres kødspisende familier..
/Sidsel
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 28/9 2008 17:32 | Indlæg redigeret den: 28/9 2008 17:32

Jeg er nu mere til betegnelsen kødspiser, end æder. Det lyder dårligt, og skaber en dårlig stemning.. På linje på liggnasker
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/9 2008 18:12

Fint med mig - jaja klart at "æder" ikke er særlig positivt ladet. Det var vel også bare for at komme med en modpol til hele "omnivor-tendensen".. jeg tror desværre ikke, at særlig mange helt almindelig tradidionelt-spisende mennesker ved, hvad vi snakker om, hvis vi benytter den betegnelse. Ikke at der er noget galt med omnivor eller lignende latinske udtryk overhovedet - det er ingen kritik - men det kunne da være et sjovt eksperiment at ringe til en restaurant og bestille bord og menu til en omnivor, to pescetarer, en veganer, to vegetarer og så lige en enkelt lacto-vegetar og så se, hvad der kommer ud af det :D

MEN MEN det er jo heller ikke sikkert at betegnelsen behøver at være generel forståelig, hvis det mest handler om at kategorisere herinde! Så kan vi kreere hvilken som helt betegnelse, som er forståelig for de indforståede heehh....
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Område: KBH
Dato: 30/9 2008 21:39 | Indlæg redigeret den: 30/9 2008 21:40

Hehe, ja sjovt eksperiment! :) Men for dyrenes skyld synes jeg vi skal lade være med at bruge dem i forsøget ;) Eller måske bare en hvad er det nu det hedder, fruktar og en rå veganer og veganer og finde ud af hvad de siger til det ;)
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 15/10 2008 12:38

Fint med mig - jaja klart at "æder" ikke er særlig positivt ladet. Det var vel også bare for at komme med en modpol til hele "omnivor-tendensen".. jeg tror desværre ikke, at særlig mange helt almindelig tradidionelt-spisende mennesker ved, hvad vi snakker om, hvis vi benytter den betegnelse. Ikke at der er noget galt med omnivor eller lignende latinske udtryk overhovedet - det er ingen kritik - men det kunne da være et sjovt eksperiment at ringe til en restaurant og bestille bord og menu til en omnivor, to pescetarer, en veganer, to vegetarer og så lige en enkelt lacto-vegetar og så se, hvad der kommer ud af det

MEN MEN det er jo heller ikke sikkert at betegnelsen behøver at være generel forståelig, hvis det mest handler om at kategorisere herinde! Så kan vi kreere hvilken som helt betegnelse, som er forståelig for de indforståede heehh....


Man kunne jo have en forklaring ud for ordene, så folk ved hvad de skal krydse af i :)

Det har jeg set gjort andre steder, og vi bruger jo de latinske betegnelser for alle de andre begreber alligevel, i stedet for at sige f.eks mælke-vegetar. For ti år siden vidste jeg jo heller ikke hvad en veganer var, men så snart man får en forklaring er det jo ikke så svært.

På den anden side kan vi selvfølgelig også bare kalde dem ikke-vegetarer, men vi skal jo nok alligevel forklare, at folk der spiser fisk hører til her.

Sider: << < 1 2