Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fanatisk?

 

Diverse

soluis
Forum-indlæg: 108
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 20/11 2007 20:17

Jeg har i år besluttet ikke at deltage juleaften pga lede overfor flæskesteg, andesteg og lugten af dette. Jeg ser det som lig der ligger på bordet og væmmes ved at se min familie slubre sig i andre væsners afdøde lemmer/kroppe.

Jeg ønsker at høre fra andre veganere/vegetarer om i har det på samme måde eller i også syntes at jeg er fanatisk (jeg behøves ikke svar fra makrobiotikere da de jo glædeligt spiser fisk. Så jeg tror godt jeg ved hvad deres svar måske vil være).

Min familie syntes at jeg er blevet værre med årerne og at jeg er fanatisk og dømmende ved at nægte deres selskab omkring spisebordet.

Jeg har dog før holdt ren vegansk juleaften og nød det også selvom jeg skal sidde alene. Det er bare blevet mere og mere svært for mig at skjule min lede og jeg kan simpelthen ikke længere holde det ud. Hvad mener i og hvad gør i????
Rikke
Forum-indlæg: 74
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 20/11 2007 21:13

Jeg er 14år. Spiser derfor sammen med min familie, som jeg gør hver dag, og derfor må jeg bare leve med det.
Men skal side så langt væk fra min mormor som muligt, hun er forfærdelig. GIder ikke høre på alt hendes lort med, at jeg da vbare kan spise en lille smule:)
Hmm forstår dig godt lidt, men som sagt, ser jeg folk æde kød hver dag.
KimVegan
Forum-indlæg: 15
Område: KBH
Dato: 20/11 2007 22:01

du er ikke spor fanatisk!
jeg har det på samme måde! lissom jeg får brækfornemmelser når jeg går forbi en pølsevogn f.eks...
- min familie gider ikke engang sætte sig ind i hvad jeg vil spise, nogen gange har de spurgt om jeg må spise rugbrød eller kartofler... :O
- så jeg laver min mad selv til familietamtam

men julen er også ligeså ligegyldig for mig som noget ku være...
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 20/11 2007 23:31

Jeg er tit også ved at blive helt dårligt bare af at handle ind og se hvad andre putter i kurven, fylder deres kroppe med og giver til deres børn. For ikke at tale om folk der ved middagsbordet sidder og gnasker på noget jeg finder frastødende.
Man kan jo så sige, at julekomsammen er en god måde at lave lækker mad, tage med og se på deres interesserede blikke. Har da tit oplevet folk de kigger langt efter maden på den gode måde.
Og så kan man jo også følge lidt af juletraditionen og tage en lækker vegansk risalamande og andre godter med, for at vise allesammen at man altså ikke lever af iceberg salat og gulerødder.
Ved ikke selv endnu om jeg holder familie-tamtam eller bare holder alene som de sidste par år, men måske man skulle tage med og medbringe lækker mad.
Men det er nu ikke sjovt, at det nærmest er et helt festmåltid som folk smæsker sig gladeligt i.
DBC
Forum-indlæg: 33
Område: KBH
Dato: 21/11 2007 00:05

Jeg har ikke holdt jul med familien i flere år.
Så jeg synes ikke du er fanatisk ;)
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 21/11 2007 00:47

Jeg er så heldig at min mor og 'papfar' også efterhånden er næsten veganere. Så jeg tager trygt over til dem og holder jul. :) Det er værre med juletamtam'en i firmaet, der bliver jeg mere eller mindre tvunget til at sidde sammen med de andre, det er ikke spor rart. Selvom de plejer at købe en veg-ret til mig, så ville jeg hellere være fri.

Tidligere holdte vi nogle gange jul hos min bror, men det gider hverken jeg eller 'de gamle' mere. For der var også kød i dynger. :( Synes sq det er OK at nægte at deltage!
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/11 2007 01:53

Jeg bliver også hjemme og holder jul med mig selv. Det er vel ikke bare på grund af familiens flæskesteg.... jeg synes simpelthen det er hyggeligere!
Kilroy
Forum-indlæg: 2999
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/11 2007 05:44

Hej Rina !
Synes ikke, du er fanatisk, man har jo da vel lov til at sætte sine egne grænser :).
Har personligt ingen problemer med at sidde sammen med liggnaskende venner/bekendte, selv om jeg selvfølgelig synes, det er synd for dem. Har mange venner, som jeg ofte snakker meget om mad med, også kødmad, ELSKER at snakke om mad/tilberedning/krydring etc. - måske er det, fordi jeg tidligere har været kødspiser og derfor kan huske/genkalde mig, hvordan det var/lavedes/smagte osv.
Selvfølgelig synes jeg, det er ulækkert, klamt, forkert osv., men kan godt abstrahere fra det.
Familien har efterhånden forstået, at jeg ikke gider det der sindssyge, hykleriske julecirkus (har i december et skilt på fordøren med "julefri zone" ;)), så i år går jeg 4-5 dage i hi sammen med min mor i hendes sommerhus, hvor vi hygger os gevaldigt, bl.a. med mængder af vegemam, som hun har det fint med i de dage :) - det eneste jul, der er i det, er røde servietter - og det kan jeg lige holde til :D. Skal sansynligvis have spinatlasagne d. 24.
Ses til den grønne julefrokost i Århus ;).
soluis
Forum-indlæg: 108
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 21/11 2007 10:23

I aner ikke hvor glad det gjorde mig at læse jeres indlæg. Det at jeg ikke er ene om at have det sådan her giver mig så meget håb.

Jeg syntes også at jeg hjælper dyrerne ved på denne måde at sige nej til at deltage i en tid (eller at medbringe et vegansk/vegetarisk alternativ) hvor der slagtes ekstra mange grise og ænder. Julen var jo ment til at være en hjerte sag i kærlighedens navn men bag facaderne er det et blodbad.

Jeg blev samlignet med Jehova's vidner og er blevet kald fundamentalistisk hvilket godt kan gøre ondt når det eneste jeg ønsker er frihed for dyrerne og en verden uden drab af nogen sjæl uanset hvilken krop man er i.
Cirkeline
Forum-indlæg: 7
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 21/11 2007 16:08

Hvor er det dog ærgeligt at man skal stilles i sådan et dilemma - blot fordi at man har valgt IKKE at spise kød (lig) - jeg selv er også "tvangsindlagt" (såfremt jeg altså ikke vil sidde alene) til at se på at hele resten af familien fortærer både and og flæskesteg juleaften. Og så ved jeg allerede at de vil kikke underligt på mig (med deres oppustede julemaver) når jeg sidder og nyder min kikærtegryde med ris til. (men så kan jeg jo i mit stille sind tænke på alt det lækre og spændende vegetariske mad de faktisk går glip af)

AK - JA.
Jacob
Forum-indlæg: 6
Område: KBH
Dato: 21/11 2007 18:47 | Indlæg redigeret den: 21/11 2007 18:48

Er ny herinde - så her hopper jeg ind. Har været godt at læse mange af jeres indlæg, rart at se at der er så mange der vælger at handle efter hvad de mener er rigtigt og holder ved deres beslutninger:D

Da jeg læste svarene ovenover slog det mig, hvor mange der holder jul alene - I skulle da næsten mødes og lave noget god mad sammen? :)

Selv holder jeg jul med min mor og papfar, der begge er vegetarer. Til andre arrangementer kan jeg for det meste abstrahere fra, hvad andre spiser og er blot glad hvis jeg får lov at nyde min egen mad uden alt for mange kommentarer og spørgsmål - men kan dog godt give lidt småkramper i maven når lugten er alt for gennemtrængende..fx bacon...

Kan se flere mødes i Ålborg til lidt fælles mad en gang i mellem og julefrokost - Er der nogen tilsvarende arrangermenter i københavnsområdet? :)
Stine
Forum-indlæg: 188
Område: Vestjylland
Dato: 21/11 2007 22:42

Jeg holder jul med familien.. ikke at jeg bryder mig specielt om at de sidder og spiser and.. Men kan super godt lide deres selvskab.. Desuden er min søster også blevet vegetar efter mig så de sidste år har vi haft vores egen tradition med at lave en super lækker sovs og nøddepostej sammen... Men får det nu stadig dårligt af at se anden i ovnen.. men må bare lade være med at tænke for meget over det..
KimVegan
Forum-indlæg: 15
Område: KBH
Dato: 22/11 2007 00:45

Ja vi skulle alle bare holde en vegetarisk jul sammen! ;)
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/11 2007 14:10

Jeg plejer at sammenligne stanken af julemaden med toilettet på hovedbanen.....

Jeg plejer langt fra at holde jul hvert år, mest af alle mulige andre årsager.

Faktisk kan jeg godt lide julemad - hvis man altså lige ser bort fra kødet.
Så de gange jeg har deltaget plejer jeg at lave en omgang tofudeller og noget
brun sovs af kartoffelvand og bullion, hvilket min familie (særligt dellerne) min familie gerne tager for sig af...
Min familie spiser ikke mere kød juleaften end de plejer til hverdag.

Jeg kan nemt sætte mig ind i at man vælger dette ædegilde fra...
Naturligvis er det fanatisk i gængs forstand, men synes helt sikkert at det må være den enkeltes valg
og jeg har på alle måder fuld forståelse for dette valg.
Jeg ser det ikke som fantatisk men eet meget meget naturligt fravalg!!!

Faktisk er jeg ikke sikker på hvad vi gør juleaften, men har inviteret nogle mennesker der helt sikkert heller vil have vegetarmad end flæskesteg......
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/11 2007 14:15

Vi kunne helt sikkert være friske på noget sammenskuds mad (juleforkost) engang i december - et sted i københavn (vi har dog kun pt 2 kogeplader)