Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Yantra

 

Filosofi, Etik & Religion

Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 4/12 2016 09:43

Hej allesammen, jeg har ikke kunnet google mig frem til noget endeligt svar på dette spørgsmål. Men vil gerne finde ud af om lige denne yantra herunder også forekommer i buddhismen, eller om det er et rent hinduistisk symbol.




Og hvis der også er en hjemmeside hvor der står lidt om betydning, oprindelse osv, ville det være ekstra super :-)
Hope
Forum-indlæg: 259
Område: KBH
Dato: 4/12 2016 11:50 | Indlæg redigeret den: 4/12 2016 12:04

Det er et Kali Yantra anvendt i Hinduisme. Du kan finde en masse hjemmesider hvis du googler på Kali Yantra.
Trianglerne som vender nedad viser at det er et feminine symbol(Shakti). Ganesha (Elefantguden) er f.eks. et maskulint symbol som har trianglern vendt opad.

De 5 triangler kan betegne de 5 elementer (Akasha iberegnet), de 5 oprindelige planeter ( merkur, venus, mars, jupiter og Saturn) eller Shivas tal 5. Kali er Sivas feminine side.

De 3 ringe er de 3 verdener, den fysiske, den åndelige og den astrale.

Jeg mener ikke at Kali er anvendt i Buddhisme men man har guder som kommer tæt på, men med andre yantras eller mandalaer.
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 4/12 2016 12:02

Hej Hope, men jeg vidste godt at det er anvendt i Hinduismen, mit spørgsmål var mere om det også er anvendt i buddhismen ligesom andre symboler de har tilfælles, eller om det er udelukkende anvendt i hinduismen?

Jeg har kun fundet hjemmesider om hvad det betyder i Hinduismen, men det kan selvfølgelig også netop betyde at det er et udelukkende hinduistisk symbol. Ville bare godt finde ud af det. Andre Yantraer er nemlig anvendt i Både Hinduismen og Buddhismen. Men tak for svar.
Hope
Forum-indlæg: 259
Område: KBH
Dato: 4/12 2016 12:06

Hej Aros

Jeg har lige tilføjet en sidste linie

Jeg mener ikke at Kali er anvendt i Buddhisme men man har guder som kommer tæt på, men med andre yantras eller mandalaer.
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 4/12 2016 12:07

Ja Kali er en hindu guddom