Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Madlavningskurser og gode råd

 

Madlavning

rikkewalther
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 26/4 2016 20:55

Hej, jeg er for nylig blevet ufattelig interesseret i at blive vegetar. Dog eftersom jeg stadig er hjemmeboende og har en tidligere historie som spiseforstyrret, har jeg en mor der er bekymret og føler det er til besvær med det vegetariske mad.

Jeg skal selv lave maden, og det er kun til mig selv jeg skal lave den. Jeg skal dog time den med mine forældres madtider. Så der kunne det måske være smart med noget foodprep, men hvad er jeres erfaringer med det?

Den eneste måde min mor vil tillade mig at blive vegetar, er hvis jeg sørger for at få nok og at jeg tager madkurser, da hun er bange for jeg ikke for det jeg skal bruge og spiser det samme hver eneste dag! Og at jeg spiser sammen med dem.

Har I nogle gode madlavningsråd?
Anbefalinger til madlavningskurser, og hvordan jeg gribe hele sagen an?
Hvad er jeres erfaring, da I startede som vegetarer/veganer? Var det besværligt, kludret osv., eller var det "piece of cake"?

Mvh.
En meget ivrig pige, der meget gerne vil være vegetar, fordi hun ikke kan se hvorfor dyr skal dø så hun kan spise.
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/4 2016 00:15

Jeg tænkte på at lave noget veganer-middag-sammenkomst-agtigt, og havde tænkt at bruge det som inspiration til anderledes madlavning - nogle gange kan man godt køre fast i de samme krydderier/retter/ingredienser osv - derfor kunne det være spændende at lave noget sammenskudsgilde/madlavning/hygge flere veganere sammen, så kan man udveksle ideer, opskrifter osv.
Der findes også masser af online materiale, så som siden her, blogs og vlogs - søg vegan food recipe o.l. så finder du en masse - eller er det specifikke ting du leder efter?
MVH
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Område: KBH
Dato: 27/4 2016 12:29 | Indlæg redigeret den: 27/4 2016 12:30

I kan starte med at læse Grøn glæde - der står en mase om ernæring. Gratis pdf her: http://filer.anima.dk/pdf/gr%C3%B8ngl%C3%A6de_web.pdf

Ellers kan I overveje at få lagt kostplan hos en diætist -så din mor er sikker på at du får det du skal have.

Ellers må du kikke i aftenskolernes udbud til efteråret - der plejer at være noget!
rikkewalther
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 1/5 2016 13:21

Okay mange tak for de gode svar! :D

Jeg kunne godt være interesseret i veganer-middag-sammenkomst, hvis det er :)
Det er mest bare noget der er nemt at lave, og som for eksempel kan erstatte kød (da mine forældre vil have jeg spiser sammen med dem) :D

Jeg kigger på grøn glæde og aftenkurser :)
(med en spiseforstyrret(mig) fortid, tror jeg ikke min mor er meget for at jeg skal have en kostplan..) :/
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Område: KBH
Dato: 1/5 2016 20:45

Nu kan man også få lagt en kostplan hvis man er undervægtig eller fejler noget hvor der er noget man ikke må spise, så for at være sikker på at du får, hvad du skal kan det være en god idé.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 1/5 2016 23:04 | Indlæg redigeret den: 2/5 2016 10:16

Meld dig til aftenkursus i madlavning med andre og glem alt om kostplaner, hvis du spørger mig. Kostplaner er dræbende. Det handler for mig at se at kultivere lyst til en masse forskellig mad.

Okay, jeg har brugt kostprogrammet CRONO-meter til at få fornemmelse af hvor min kost kan have svagheder ved at taste ofte spiste fødevarer ind. Men det er det.